همشهری آنلاین: انسان هنوز در بیکران جهان هستی در تلاش برای درک موقعیت زمین است و اینکه آیا انسان در جهان تنها است؟ یا تمدن و جانداران دیگری در نقاط دیگری از جهان سکونت دارند؟ آیا سیاره‌های قابل سکونت دیگری نیز در جهان وجود دارند؟

براساس گزارش CNN، اين پرسش‌ها تنها چند نمونه كوچك از پرسش‌هاي متعددي هستند كه اخترشناسان روزانه با آنها سروكار دارند و اكنون براي يافتن پاسخ‌هاي اين پرسش‌ها يكي از بزرگترين سلاح‌هاي جهان را خواهند‌ساخت: تلسكوپي غول‌پيكر در رصد‌خانه لاس‌كمپاناس در شيلي.

تلسکوپ

تلسكوپ ماژلاني بزرگ يا GMT بزرگترين تلسكوپ زميني خواهد بود كه تاكنون ساخته شده‌است كه مي‌تواند آغازگر دوراني جديد از اكتشافات اعماق فضا باشد. به گفته وندي فريمن رئيس هيات مديره سازمان تلسكوپ بزرگ ماژلاني يا GMTO اين تلسكوپ پيشگام دوراني جديد در اخترشناسي خواهد بود، زيرا مي‌تواند اولين جرمي كه نور را در جهان هستي بازتابانده‌است را رصد كرده و اسرار انرژي و ماده تاريك، هويت سياره‌هاي قابل سكونت ديگر در همسايگي كيهاني زمين و ديگر معماهاي جهان هستي را آشكار كند.

به گفته فريمن تصميم‌گيري درباره آغاز به ساخت اين تلسكوپ عظيم از سوي شركاي GMTO قدمي حياتي در راستاي آغاز كشف‌هاي بزرگ با استفاده از علوم،‌ تكنولوژي و مهندسي بسيار پيشرفته‌ است.

  • شفاف‌تر از هابل

اين تلسكوپ با داشتن هفت آينه با سطح بازتابنده‌اي برابر 25 متر نه تنها بزرگترين تلسكوپ نوري در جهان خواهد‌بود، بلكه قادر خواهد بود تصاويري بي‌نظير با وضوحي 10 برابر بيشتر از وضوح تصاوير تلسكوپ فضايي هابل به ثبت برساند.

اين تلسكوپ در نزديكي تلسكوپ‌هاي بزرگ موجود در ميان صحراي خشك آتاكاماي شيلي در سازه‌اي گنبدي‌شكل به ارتفاع ساختماني 22 طبقه ساخته خواهد شد. موقعيت دورافتاده اين تلسكوپ فرصت ثبت تصاويري بي‌نظير از آسمان‌ها را به دور از آلودگي‌هاي نوري شهر‌ها فراهم خواهد‌آورد.

تلسكوپ بزرگ ماژلاني به لطف 11 شريك بين‌المللي كه حامي پرروژه هستند توانسته نيمي از بودجه يك ميليارد دلاري‌اش را تامين كند و انتظار مي‌رود اولين نوردهي آن در سال 2021 انجام گرفته و تا سال 2024 به صورت كامل عملياتي شود.

در پروژه ساخت و راه‌اندازي اين تلسكوپ كشورهايي از قبيل استراليا، برزيل، كره جنوبي و شيلي همكاري دارند. آماده‌سازي اوليه ساخت تلسكوپ كه پس از تاييد تمامي شركاي پروژه آغاز خواهد شد شامل آماده‌سازي زمين محل ساخت تلسكوپ برفراز رصد‌خانه لاس‌كامپاناس در شيلي و همچنين مراحل اوليه ساخت آينه‌هاي بزرگ اين تلسكوپ خواهد‌بود.

تلسكوپ بزرگ ماژلاني يكي از اولين نمونه‌ها در مجموعه جديد ابرتلسكوپ‌ها خواهد بود و دانشمندان حاضر در اين پروژه در تلاشند تا فعاليت‌هاي رصد خود با استفاده از اين تلسكوپ را بر كشف سياره‌هاي شبه زميني در مدار ستاره‌هاي همسايه متمركز سازند. همچنين انتظار مي‌رود اين تلسكوپ بتواند نوري را كه بلافاصله پس از بيگ‌بنگ درحدود 13.8 ميليارد سال پيش تابيده شده‌است را رصد كند تا به اين شكل فرصتي ناب را براي نگريستن به گذشته جهان هستي در اختيار دانشمندان قرار دهد.

به گفته رابرت مسي دبير اجرايي انجمن نجوم بريتانيا، نسل جديد تلسكوپ‌هاي عظيم درحال پيش‌بردن دانش مهندسي به سوي مقابله با محدوديت‌هايي جديد در راستاي دستيابي به كشفيات خارق‌العاده علمي است. آينه‌هاي بزرگ امكان ديدن اجرام كم‌نورتر را با جزئياتي بيشتر فراهم خواهد‌آورد، اين به آن معني است كه امكان ديدن بسياري از پديده ها براي اولين بار در تاريخ مطالعات نجومي فراهم خواهد‌آمد.

دركنار ديگر تلسكوپ‌هايي كه با هدف مطالعه جهان اوليه طراحي شده‌اند، مانند تلسكوپ فضايي جيمز وب كه در دست ساخت بوده و در سال 2018 عملياتي خواهد شد، انتظار مي‌رود آينه‌هاي بزرگ تلسكوپ بزرگ ماژلاني باكيفيت‌ترين و شفاف‌ترين تصاويري كه تاكنون از جهان هستي به ثبت رسيده‌اند را در اختيار دانشمندان قرار دهد.

کد خبر 297383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha