جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

۴۲ روز پس از واژگونی مرگبار اتوبوس اسکانیا در جاده سوادکوه و مرگ ۱۲ مسافر، بار دیگر اسکانیا و جاده‌های شمال کشور خبرساز شدند و این بار سقوط اتوبوس گردشگران عراقی به دره، ۲۷ قربانی برجا گذاشت.

اتوبوس تصادف

بعد از ظهر سه‌شنبه گذشته خبر سقوط مرگبار اتوبوس اسكانيا به عمق 250متري دره‌اي در مسير كندوان به چالوس، به سرعت در خبرگزاري‌ها پيچيد. خبرهاي اوليه از اين حكايت داشت كه اتوبوسي كه حامل 40گردشگر عراقي بود به‌دليل نقص فني سيستم ترمز به دره سقوط كرده و در اين حادثه دست‌كم 26نفر از مسافران جان باخته‌‌اند. اما اين حادثه چطور رخ داد و اتوبوس چگونه به دره سقوط كرد؟

سردار جعفري‌نسب، رئيس پليس استان مازندران در تشريح جزئيات حادثه به همشهري گفت: تمامي سرنشينان اتوبوس به غيراز راننده و كمك راننده، گردشگران عراقي بودند. آنها از طريق يك شركت توريستي كه كارش فراهم كردن سفرهاي زيارتي و سياحتي است راهي ايران شده بودند. طبق برنامه، آنها ابتدا راهي مشهد شدندو پس از آن با هواپيما به تهران بازگشتند تا راهي سفر تفريحي در شهرستان رامسر شوند.

وي ادامه داد: متأسفانه برگزاركنندگان اين تور پس از بازگشت گردشگران از مشهد به تهران، به جاي اينكه از طريق شركت‌هاي تعاوني معتمد اقدام به كرايه اتوبوس كنند، 2دستگاه اتوبوس را به‌صورت دربستي و بدون اطلاع شركت تعاوني آنها كرايه كردند. هر دو اتوبوس روز سه‌شنبه به سمت رامسر حركت كردند اما زماني كه به محدوده پيچ كمرزرد، روبه‌روي سد سياه‌بيشه رسيدند، يكي از اتوبوس‌ها دچار نقص فني در سيستم ترمز شد.

سردار جعفري‌نسب گفت: راننده كه پس از عبور از 3پيچ، متوجه روشن شدن چراغ ترمز شده بود، تصميم گرفت توقف كند. وي اتوبوس را كنار جاده متوقف كرد و از كمك راننده خواست كه پياده شده و با گذاشتن سنگ زير چرخ‌هاي اتوبوس مانع از حركت آن شود. كمك راننده پياده شد و در حال جمع‌آوري سنگ بود كه ناگهان اتوبوس شروع به حركت كرد. راننده هرچه تلاش كرد موفق به كنترل و متوقف كردن اتوبوس نشد و اين خودرو پس از برخورد به كوه به سمت دره منحرف شد و در نهايت به عمق 250متري دره سقوط كرد.

همزمان با سقوط اتوبوس به دره تيم‌هاي امدادي راهي محل حادثه شدند و عمليات انتقال مجروحان و اجساد قربانيان به بيمارستان شروع شد. مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس در گفت‌وگو با فارس گفت: در اين حادثه 26 گردشگر عراقي به همراه راننده جان باختند و 16‌نفر نيز مجروح شدند.

  • اطلاعيه پليس

پس از اين حادثه پليس راهور ناجا نيز با انتشار اطلاعيه‌اي درباره دلايل سقوط اتوبوس گردشگران عراقي نوشت: برابر اعلام پليس راه استان مازندران در ساعت 16و 45دقيقه سه‌شنبه 12خرداد‌ماه 1394يك دستگاه اتوبوس اسكانيا با مسافراني كه تبعه عراق بودند از تهران به مقصد رامسر در حركت بوده كه در محور كرج - چالوس به دره سقوط مي‌كند.

برابر اعلام حاضرين در محل، اتوبوس در 3پيچ قبل از محل حادثه دچار نقص فني از ناحيه سيستم ترمز شده به‌طوري كه راننده در محل مذكور خودرو را متوقف كرده ولي پس از مدتي، اتوبوس خاموش به حركت درآمده و در مسير حركت پس از برخورد با ديواره كوه به عمق 250متري دره سقوط كرده است. براساس اعلام پليس راهور، علت نهايي و تامه حادثه در دست بررسي است.

کد خبر 297220

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha