دکتر فائزه مصلحی: «امروز خوشبختانه بسیاری از محصولات و مصنوعات داخل کشور برتر و گاهی بسیار برتر از مشابه‌های بیرونی و خارجی است.

لوازم خانگی ایرانی

چرا ما بايد نسبت به مصنوعات خودمان بي‌اعتنا باشيم؟ گذشت آن روزي كه وابستگان به دستگاه قدرت به‌دست خودشان و با بيانات زهرآگين خودشان تلقين مي‌كردند كه ايراني قادر به توليد و ساخت نيست. آنها ايران را عقب انداختند. آنها به روح ابتكار و شوق كار در كشور لطمه زدند. انقلاب آمد وضع را عوض كرد. امروز جوانان ما پيچيده‌ترين كارها را دارند انجام مي‌دهند. اين همه زيرساخت در كشور به‌وجود آمده است براي كارهاي بزرگ، اين همه كارهاي پيچيده فني با ذهن و ابتكار جوان ايراني دارد انجام مي‌گيرد. مسئولين دنبال اين كارند. امروز بايد رو بياورند همه به سمت مصنوعات و توليدات داخلي؛ اين بايد يك فرهنگ شود.»

آنچه مطالعه كرديد بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از كارگران كشور است؛ صحبت‌هايي كه چند سالي است از سوي معظم‌له بيشتر شنيده مي‌شود ولي متاسفانه هنوز با جاي خالي فرهنگي كه بايد در اين زمينه ايجاد شود، مواجه هستيم و بسياري از ايراني‌ها هنوز تصميم نگرفته‌اند كه به‌خاطر ايراني بودنشان جنس ايراني بخرند درحالي‌كه مردم خيلي از كشورهاي ديگر براي حمايت از توليدكنندگانشان كالاي ملي را انتخاب كرده‌اند.

اين روزها كشورمان در شرايط سخت اقتصادي قرار دارد كه براي خروج از اين بحران نياز است افراد جامعه از توليد‌كننده ايراني و جنس ايراني حمايت كنند تا چرخ كارخانه‌ها بچرخد و توليد‌كننده ايراني دلگرم شود؛‌اما اين دغدغه در بين بسياري از مردم ديده نمي‌شود. افراد جامعه مطمئن باشند كه با اين كارشان توليد‌كنندگان ايراني بيشتر از گذشته در كيفيت اجناس خود دقت كرده و توليدات آنها به جايي خواهد رسيد كه با اجناس خارجي رقابت خواهد كرد. براي اين كار نياز به فرهنگسازي داريم و بايد خود مردم شروع‌كننده اين حركت باشند. اينكه يك زوج جوان تصميم مي‌گيرند جهيزيه خود را با اجناس ايراني تهيه كنند اميد تازه‌اي به توليدكننده ايراني خواهد بخشيد و اگر 10زوج ديگر نيز اين كار را كنند به‌طور قطع فرهنگسازي مناسبي صورت مي‌گيرد.

نكته ديگر اينكه متاسفانه فرهنگ نامناسبي كه در كشورمان جاخوش كرده اين است كه افراد به‌وجود مارك‌هاي خارجي بر لباس‌ها و وسايل‌شان افتخار مي‌كنند درحالي‌كه اين كارشان اشتباه است. تفاخر چه در اين زمينه و چه در شرايط ديگر يكي از آن ويژگي‌هاي منفي است كه باعث مي‌شود آدم‌ها هويت حقيقي خود را در داشته‌هاي بيروني خود جست‌وجو كنند. در واقع خريد كالاي خارجي اين روزها به نوعي تفاخر و تكبر تبديل شده است درحالي‌كه در روايتي از امام‌باقر(ع)‌داريم هركسي كه تكبر و تفاخر مي‌كند، چه كم و چه زياد، به همان اندازه از خرد او كاسته شده است.

اما نكته مهم در اين ميان توجه به حرف مردم است. بارها شنيده‌ايم به‌خصوص در تهيه جهيزيه كه افراد براي فرار از حرف مردم، خودشان را به زحمت زيادي مي‌اندازند و بيش از توان خود خريد مي‌كنند. يا وقتي يك فرد را تشويق به خريد جنس ايراني مي‌كنيم مدام مي‌شنويم كه مي‌گويد جواب حرف مردم را چه بدهم درحالي‌كه اين عذري بدتر از گناه است. شما با اين اقدام از كشورت حمايت مي‌كني و اين چيز كمي نيست پس نبايد به حرف مردم توجه كني. وقتي منطق به شما مي‌گويد كه براي كمك به اقتصاد كشور بايد جنس ايراني بخري انتظار است كه شما بقيه را در اين زمينه راهنمايي و ارشاد كني نه اينكه با حرف آنها دست از هدف با ارزش خود برداري. انسان‌ها بايد ياد بگيرند با معيارهاي ديگران زندگي نكنند پس نگذاريد افراد، سبك زندگي نادرست خود را به شما ديكته كنند بلكه در عمل به آنها نشان دهيد كه كاري كه انجام داده‌ايد درست است.

البته در اين ميان قسمتي از كار نيز به‌عهده توليد‌كننده ايراني است كه بايد جنس با كيفيت در اختيار مصرف‌كننده قرار دهد. در واقع اگر فرهنگسازي خوبي نيز در اين زمينه صورت گيرد؛‌ اما توليد‌كننده نخواهد جنس خود را با كيفيت كند خيلي زود اين موجي كه ايجاد شده خاموش مي‌شود؛ نبايد اجازه دهيم مصرف‌كننده از خريد جنس ايراني مايوس شود و خداي نكرده با خود بگويد كه حق با كساني بود كه مي‌گفتند جنس ايراني نخريد.

اما نكته پاياني اينكه اگر در مورد اجناسي كه هنوز معادل ايراني آنها با كيفيت خوب در بازار نيست، اصرار داريد كه همان خارجي تهيه شود، از خريد اجناسي كه مطمئن هستيد ايراني آنها با كيفيت بالا در كشور توليد مي‌شود، دريغ نكنيد. مطمئن باشيد با همين خريد كوچك، كمك بزرگي به اقتصاد كشور خود كرده‌ايم و توليد‌كننده ايراني وقتي ببيند رغبت به خريد جنس ايراني اينگونه در بازار به‌وجود آمده است كاري خواهد كرد كه اجناسش با كالاي خارجي رقابت كند.

کد خبر 296901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha