همشهری آنلاین: انتخاب مجدد سپ بلاتر ۷۹ ساله در کنگره فیفا و ابقای او در سمت ریاست فدراسیون جهانی فوتبال برای پنجمین دوره پیاپی در بحبوحه بزرگ‌ترین رسوایی فساد مالی این سازمان٬ واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان برانگیخته است.

واکنش‌های جهانی به ابقای سپ بلاتر در مقام ریاست فیفا

به گزارش دويچه وله، سپ بلاتر برای پنجمین بار پیاپی روز جمعه (۸ خرداد٬ ۲۹ مه) به ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال برگزیده شد.

به‌رغم رسوایی فساد مالی، کنگره فیفا برای تعیین رئیس جدید برگزار شد و سپ بلاتر در مقام ریاست فیفا باقی ماند. بلاتر در دور اول ۱۳۳ رای و رقیب او علی بن حسین ۷۳ رای آورد. علی از رقابت برای دور دوم صرفنظر کرد.

ژوزف سپ بلاتر، یکی از دو نامزد ریاست فیفا در دومین دور رای‌گیری در کنگره فیفا در شهر زوریخ با کسب ۱۳۳ رای به ریاست این فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) انتخاب شد. انتخابات فیفا روز شامگاه جمعه (۲۹ مه/ ۸ خرداد) در زوریخ سوئیس برگزار شد.

در دور اول رای‌گیری او ۱۳۳ رای و رقیب‌اش شاهزاده علی بن حسین ۷۳ رای آورد.

فیفا ۲۰۹ عضو دارد و رئیس جدید برای انتخاب در دور نخست رای‌گیری نیازمند دو سوم آرا یعنی ۱۴۰ رای بود. به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد، اما علی بن حسین از رقابت برای دور دوم صرفنظر کرد.

طبق مقررات فیفا، در دور دوم رای‌گیری نصف به اضافه یک آرا، یعنی ۱۰۵ رای برای انتخاب رئیس جدید کافی بود.

به این ترتیب سپ بلاتر برای پنجمین دور متوالی به ریاست رسید. بلاتر پیش از افشای رسوایی فساد مالی، برنده بلامنازع انتخابات تلقی می‌شد اما این رسوایی به وجهه او آسیب زد.

سپ بلاتر و شاهزاده علی بن حسین تنها نامزدهای ریاست فیفا بودند.

ژوزف سپ بلاتر زاده ۱۰ مارس ۱۹۳۶ در شهر "ویسپ" سوئیس است و از سال ۱۹۹۸ ریاست فیفا را بر عهده دارد. این پنجمین دور ریاست بلاتر بر این نهاد بین‌المللی هدایت محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ورزش طول تاریخ بشر است.

دوره جدید ریاست بلاتر بر فیفا از پس از پایان کنگره شروع می‌شود و برای ۴ سال ادامه خواهد داشت.

واکنش‌های جهانی به ابقای سپ بلاتر در مقام ریاست فیفا

انتخاب مجدد سب بلاتر برای یک دوره چهارساله دیگر در میانه یکی از پرسروصداترین رسوایی‌های فساد مالی سال‌های اخیر جهان و در حالی که کار به بازداشت دو تن از معاونان او و چند تن دیگر از مقامات بلندپایه فیفا کشیده٬ واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ میشل پلاتینی٬ رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که از جدی‌ترین مخالفان ابقای سپ بلاتر در مقام ریاست فیفا بود٬ پس از اعلام نتایج رای‌گیری گفت: «ایجاد تغییر در فیفا حیاتی است و من به اینکه یوفا حامی و منادی جنبش تغییر در فیفا بود افتخار می‌کنم.» او پیش‌تر از ۲۰۹ عضو رای‌دهنده فیفا خواسته بود که به علی بن حسین٬ تنها رقیب سپ بلاتر در انتخابات ریاست فیفا رای دهند. به گفته میشل پلاتینی «بازیابی آبرو و اعتبار فیفا بدون ایجاد تغییر ممکن نخواهد بود.»

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که کاخ سفید٬ ساعاتی پس از اعلام نتایج رای‌گیری کنگره فیفا اعلام کرد که نسبت به انتخاب مجدد سپ بلاتر واکنشی فوری نشان نخواهد داد. جاش ارنست٬ سخنگوی کاخ سفید٬ در این باره گفت: «این تصمیمی درون‌سازمانی است که در چنین شرایط بحرانی و آشفته‌ای اتخاذ شده و ما این آزادی را به آنها می‌دهیم که چنین تصمیمی بگیرند.»

میشل پلاتینی٬ رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) «ایجاد تغییر در فیفا حیاتی است و من به اینکه یوفا حامی و منادی جنبش تغییر در فیفا بود افتخار می‌کنم.»

ویتالی موتکو٬ وزیر ورزش روسیه٬ که کشورش میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ و از حامیان سپ بلاتر است٬ گفت که از انتخاب مجدد او به عنوان رئیس فیفا خشنود است٬ اما تاکید کرد که بدنه فدراسیون بین‌المللی فوتبال نیاز به اصلاحات دارد. او گفت: «به عنوان اعضای خانواده اروپا٬ به نظر ما ضروری است که از این ماجراها درس‌های جدی بگیریم و راه را برای تغییر باز کنیم.»

ولادیمیر پوتین٬ رئیس‌جمهور روسیه هم گفت که بازداشت مقامات ارشد فیفا دو روز پیش از رای‌گیری «تلاش آشکاری برای سد کردن راه انتخاب مجدد سپ بلاتر بود که ناکام ماند.» پوتین پیش‌تر هم از اعمال فشار بر سپ بلاتر برای بازپس‌گیری میزبانی جام جهانی ۲۰۱۸ از روسیه شکایت کرده بود.

قرار است در جریان رسیدگی به اتهامات فساد مالی٬ ۱۰ عضو کمیته اجرایی فیفا که در رای‌گیری مرتبط با اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ شرکت کرده بودند٬ مورد بازجویی قرار گیرند٬ که ویتالی موتکو٬ وزیر ورزش روسیه٬ به احتمال قریب به یقین یکی از آنها خواهد بود.

پلیس سوئیس روز چهارشنبه در پی شکایت مقامات آمریکایی چندین تن از رهبران فیفا را که به دریافت چند ده میلیون دلار رشوه متهم‌اند٬ بازداشت کرد. این پرونده‌ای است که به نظر می‌رسد دامنه گسترده‌ای خواهد داشت و ابعاد جدیدی از فساد در بدنه فدراسیون جهانی فوتبال را فاش خواهد کرد. فیفا در تاریخ ۱۱۱ ساله‌اش هرگز شاهد چنین روزهای سخت و طاقت‌سوزی نبوده است.

پلیس سوئیس همچنین مشغول بررسی اعطای میزبانی جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر است که گفته می‌شود تصمیمات مرتبط با آن در روندی مشکوک و بحث‌برانگیز و تحت تاثیر رشوه‌های نجومی مقامات مسکو و دوحه به مقامات فیفا گرفته شده است.

وعده های خوشبینانه بلاتر در باره آینده فیفا

در همين حال سب بلاتر رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در نخستین کنفراس خبری خود پس از انتخاب دوباره به این سمت، وعده ایجاد تغییرات ساختاری گسترده در فیفا را داد.

بلاتر در این کنفرانس خبری پس از تشکر از اعتماد مجدد روسای فدراسیون ها با اشاره به رسوایی های اخیر در این نهاد گفت: «من مسئولیت این ماجرا را بر عهده می گیرم. همانطور که در کنگره گفتم و باز هم آن را تکرار می کنم، کشتی فیفا را به آب هایی هدایت خواهم کرد که تلاطم کم تری خواهد داشت و نهایتا، در پایان ماموریتم ، آن را به ساحل امن و آرام خواهم رساند. جایی که شاهد یک فیفای استوار و باشکوه خواهیم بود.»

سپ بلاتر، اتهامات فساد وارد شده به این نهاد را طوفانی می داند که اثرات آن تا مدتها باقی خواهد ماند. او در نشست خبری روز شنبه، همچنین سعی کرد در اشاره ای کنایه آمیز، منشا این ماجرا را به نوعی به آمریکایی ها ارتباط دهد که از به دست نیاوردن میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ سرخورده شده و خشمگین هستند.

وی در این باره گفت: «نقطه اوج ماجرا ورود نیروهای پلیس به هتلی در زوریخ در ساعت شش بامداد است و نکته تعجب آور این است که در همان زمان سه خبرنگار آمریکایی در محل حاضر بودند.»

بلاتر در حالی دوباره بر مسند ریاست فیفا می نشیند که این نهاد همچنان در زیر ذره بین دستگاه های قضایی سوئیس و آمریکا قرار دارد. درخواست برخی از مقامات سیاسی دنیا از جمله یک سناتور آمریکایی برای انتشار کامل جزئیات مربوط به نحوه واگذاری میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر ممکن است فیفا را با پرونده های قضایی جدیدتری روبرو کند.بار
مقامات بازداشت شده در ارتباط با فساد مالی در فیفا چه کسانی هستند؟

هفت مقام ارشد فیفا در سوییس بازداشت شدند

هفت مقام عالی رتبه فوتبال شامل دو نایب رئیس فعلی فیفا به اتهام فساد مالی صبح چهارشنبه در زوریخ سوئیس بازداشت شدند.

یک دادگاه فدرال در نیویورک این افراد را به اتهام اخاذی، کلاهبرداری و پولشویی تحت تعقیب قرار داده است. بازداشت این افراد به درخواست مقامات قضایی ایالات متحده انجام شده و قرار است این افراد به این کشور مسترد شوند.

مقامات بازداشت شده فبفا به شرح زير است:

جفری وب، نایب رئیس و عضو کمیته اجرایی فیفا در میان بازداشت شدگان است. او رئیس کنفدراسیون فوتبال امریکای شمالی و مرکزی و منطقه کارائیب موسوم به کنکوکاف و اهل جزیره کیمن در دریای کارائیب است.

اوگنیو فیگیردو اهل اوروگوئه، نایب رئیس فیفا و عضو هیات اجرایی آن است. او همچنین سابقه ریاست کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی را هم دارد.

خوزه ماریا مارن، عضو کمیته باشگاهی فیفا اهل برزیل است و صبح چهارشنبه در زوریخ بازداشت شد. او عضو کمیته برگزار کننده جام جهانی سال ۲۰۱۴ در برزیل بود.

ادواردو لی، رئیس فدراسیون فوتبال کاستاریکا که قرار بود روز جمعه به عضویت کمیته اجرایی فیفا دربیاید هم در میان بازداشت شدگان است.

رافائل اسکیوِل، رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا هم در میان بازداشت شدگان است.

خولیا روکا، رئیس فدراسیون فوتبال نیکاراگوئه دیگر فرد بازداشت شده در ارتباط با پرونده فساد مالی فیفا است.

جک وارنر، رئیس سابق کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رئیس سابق فیفا هم دیگر متهم این پرونده است. او پیش از این به دلیل تحقیقات فیفا مجبور به استعفا از سمت خود شده بود.

تمام مقامات دستگیر شده در زوریخ گرهم آمده بودند تا با شرکت در کنگره فیفا در روز جمعه، رئیس این سازمان را انتخاب کنند.

به گفته مقامات سوئیس و ایالات متحده، سپ بلاتر، رئیس فیفا در این پرونده متهم نیست و بازداشت هم نشده است.

دادستانی سوئیس که مسئول تحقیقات جداگانه ای در مورد فساد مالی در فیفا است هم اعلام کرده که به فرایند اعطای میزبانی جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر مشکوک است و قواعد رایج در اعطای میزبانی به این کشورها رعایت نشده است.

به گفته دادستانی سوئیس بخشی از این بی قانونی ها در سوئیس رخ داده است. دادستانی سوئیس علاوه بر این مشکوک به انجام عملیات پولشویی توسط مقامات فیفا از طریق حسابهایی در بانکهای سوئیسی است.

کد خبر 296688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha