گروه اقتصادی: وزیر بازرگانی با انتقاد از این‌که مناطق آزاد کشور به جای تبدیل شدن به مکانی برای جذب سرمایه، به پایگاهی برای واردات تبدیل شده‌اند، از اجرای طرحی جدید برای تغییر کارکرد این مناطق خبر داد.

سیدمسعود میرکاظمی که در سومین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران که با حضور رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد، سخن می‌گفت، از تصویب اجرای طرح آزمایشی تغییر کارکرد مناطق آزاد خبر داد و افزود: این طرح به صورت نمونه با دادن اختیاراتی ویژه در جزیره قشم اجرا می‌شود.

میرکاظمی گفت: در این طرح، ویژگی‌های سایر مناطق آزاد دنیا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و در شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز تصویب شده است.

میرکاظمی گفت: در این طرح مناطق آزاد وظایف بیشتری خواهند داشت و بسیاری از دستگاه‌ها نیز برای فعال کردن این مناطق مهم تجاری کشور، اختیارات خود را تفویض کرده‌اند.

وزیر بازرگانی همچنین از تعیین تکلیف تامین اعتبار جوایز صادراتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی برای پرداخت معوقه جوایز صادراتی و نیز پرداخت به‌روز جوایز صادراتی سال جاری به 560 میلیارد تومان نیاز دارد که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، قرار است این رقم از محل واگذاری شرکت‌های اصل 44 تامین شود و این لایحه هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی نهایی است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ضرورت بهره‌مندی از نظرات بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های دولتی خاطرنشان کرد: در بسیاری از حرکت‌هایی که تاکنون وزارت بازرگانی در اصلاح مسائل مربوط به تجارت دنبال کرده است، ‌از دیدگاه‌های تشکل‌های اقتصادی به‌ویژه اتاق بازرگانی استفاده شده است.

لغو امتیازات بنگاه‌های دولتی

دکتر الیاس نادران، رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس نیز در این نشست با تشریح لایحه اصل 44، گفت: در این لایحه هرگونه امتیازدهی به بنگاه‌های دولتی نسبت به بخش غیردولتی لغو شده و اگر امتیازی به دولت ارائه می‌شود همان باید به بخش غیردولتی نیز تعمیم یابد در غیر این صورت آن امتیاز از دولت نیز سلب می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این لایحه، آزادسازی فعالیت های اقتصادی در حداکثر میزان ممکن با توجه به ساختار اقتصادی و شرایط اقتصادی کشور دیده شده به نحوی که حداکثر محدودیت برای فعالیت های دولتی در چارچوب فعالیت های اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه قانون تجارت، قانون بانکداری، صادرات و واردات و نیز قوانین مرتبط با سرمایه‌گذاری در کشور حتماً باید اصلاحات لازم در راستای عملیاتی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 فراهم شود.

نادران ابراز امیدواری کرد با تصویب این لایحه، اقدامات لازم در جهت شکوفایی اقتصادی و دستیابی به کشور برتر منطقه از سوی ایران، صورت گیرد.

واگذاری 240 شرکت در سال‌جاری

غلامرضا حیدری کردزنگنه،‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این نشست از واگذاری 240 شرکت دولتی تا پایان سال جاری خبر داد.

وی همچنین گفت: با اجرای لایحه اصل 44، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف می‌شود کتابچه شرایط سرمایه‌گذاری در ایران را هر 4 ماه یک‌بار منتشر کند.

کد خبر 29628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز