چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش داخلی سیا، رییس سابق این سازمان را به ارتکاب اشتباه سنگین در مبارزه با شبکه تروریستی القاعده پیش از حملات 11 سپتامبر 2001 متهم کرد.

فوکوس آنلاین از واشنگتن گزارش داد، در گزارش داخلی سال 2005 میلادی که به تازگی در واشنگتن منتشر شده، آمده است جورج تنت به هر حال از خطرات ناشی از القاعده مطلع بوده است.

با این وجود، رییس وقت سیا از این که کارمندانش را به مقابله با این خطر وادار کند، غفلت ورزیده است. از این رو این گزارش پیشنهاد کرده است که محاکمه اداری علیه وی صورت گیرد.

 بر اساس این گزارش، معاون تنت نیز در انجام ماموریت خود اهمال کرده است.

این گزارش در سال 2005 میلادی تهیه شده و درست یک سال پس از آن بود که تنت مجبور شد به دلیل انتقادهای سنگین استعفا دهد.

 با این حال، مایکل هایدن، رییس کنونی سیا این سند را اکنون منتشر کرده است. دلیل اجرا نشدن محاکمه‌ای اداری در سال 2005 میلادی، این بود که پورتر گاس، رییس وقت سیا با آن مخالفت کرد. تنت این تهمت‌ها را در بیانیه‌ای رد و اعلام کرد: «کاملا اشتباه است.»

در گزارش 19 صفحه‌ای ژنرال جان هلگرسون، سربازرس سیا آمده است که ریاست سیا از همه توانایی‌هایش برای مقابله با القاعده استفاده نکرده و هیچ گزارش جامعی را تهیه نکرده است تا به توقف این گروه بپردازد.

هلگرسون نوشته است ریاست سیا مسوولیت‌هایش را به صورتی رضایت‌بخش انجام نداده است و «هیچ‌گاه موثر و سودمند کار نکرده است.» اگر نشانه‌ای از چنین کارکردی وجود داشت، حملات در نیویورک و واشنگتن ممکن بود اجتناب‌پذیر شود، حملاتی که در آن دستکم 3000 تن کشته شدند.

هلگرسون در همین حال پیشنهاد داده است که درباره توان برخی کارکنان ارشد سیا تحقیقاتی انجام گیرد تا مشخص شود آیا نتایجی که گرفته شده بوده، درست بوده است، یا خیر.

پورتر گاس، رییس وقت سیا از این امر خودداری کرد، اما هایدن، سلف وی خود را به انجام این کار متعهد نشان داده است.

هایدن گفت این تصمیم شخص وی نبوده است تا گزارش را منتشر کند. پس از آن که جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در آغاز این ماه قانون مربوطه را امضا کرد، وی به انجام این کار متعهد شد.

وی گفت با انتشار این گزارش قصد دارد تا توجه و مراقبت همکارانش را بیش از پیش به کارشان جلب کند.

کد خبر 29571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز