مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: شهر به روزهای عادی‌اش بازگشته است. تابلوهایی که به‌مدت ۱۰روز تهران را به نگارخانه‌ای بزرگ تبدیل کرده بودند، حالا جایشان را به تبلیغات محیطی داده‌اند.

 اما اين پايان ماجرا نيست. درست در روزي كه از طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» در مراسم معرفي موزه‌هاي برتر كشور تقدير شد، جمال كامياب، مديرعامل سازمان زيباسازي تهران از تداوم اين طرح به شيوه‌اي بهتر خبر داد. بنابراين چندان عجيب نيست كه تهران خيلي زود به يك‌نگارخانه‌اي بزرگ با رويكردي مشخص تبديل شود.

كامياب گفت كه قرار است دبيرخانه دائمي نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر با حضور جمعي از هنرمندان برجسته با عنوان شوراي‌عالي سياستگذاري تشكيل شود و با مشخص‌شدن تاريخ‌ و زمان دقيق، اتفاقات تازه‌اي در شهر رقم بخورد. وي از نوبودن ايده‌ها و ايجاد جاذبه ميان شهروندان خبر داد و افزود: ترجيح مي‌دهيم تمام بازخوردهاي مثبت و منفي را در اختيار داشته باشيم تا بتوانيم ارزيابي دقيقي از آنچه اتفاق افتاده، داشته باشيم. مسلما نحوه اجراي چنين طرحي در آينده با آنچه در «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» كه طي هفته‌هاي گذشته به اجرا‌ درآمد، مي‌تواند متفاوت باشد. كامياب گفت: تصور بر اين بود كه طرح مورد توجه شهروندان قرار گيرد، اما انتظار چنين استقبالي را نداشتيم. به اذعان مسئولان محترم وزارت فرهنگ اين طرح توانسته، گامي بزرگ در ارائه آثار هنري و ايجاد ظرفيت بالقوه در تهران بردارد.

  • بازتاب‌هاي يك رويداد هنري

تداوم طرح نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر با شكل‌گيري دبيرخانه‌اي مستقل و رفع مشكلات كه از سوي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران مطرح شده، شايد پاسخي به اظهارات نمايندگان مردم در شوراي شهر تهران است. اعضاي شوراي شهر تهران در جلسات مختلف اين اقدام را ستودند و پيشنهاد دادند تا در تقويم شهري تهران اين رويداد ثبت شود. اين طرح نه‌تنها در رسانه‌هاي داخلي كشور كه در رسانه‌هاي بين‌المللي نيز بازتاب گسترده‌اي داشت. همچنين انجمن متروپليس جهان از مديريت شهري تهران براي چنين اقدامي تقدير كرده است.

روز گذشته خبر تقدير از اين طرح در مراسم معرفي موزه‌هاي برتر كشور منتشر شد. سازمان زيباسازي شهر تهران در مراسم معرفي موزه‌هاي بر‌تر كشور كه همزمان با روز جهاني موزه با حضور احمد مسجدجامعي، سيدمحمد بهشتي رئيس كميته ملي موزه‌هاي ايران و رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، سيداحمد محيط طباطبايي قائم‌مقام كميته ملي موزه‌هاي ايران و محمدرضا سعيدآبادي دبيركل كميسيون ملي يونسكو برگزار شد، مورد تقدير قرار گرفت.

در اين مراسم كه با حضور بيش از ۴۰تن از مديران موزه‌هاي كشور در بخش خصوصي و دولتي برگزار شد، از سازمان زيباسازي شهر تهران به‌دليل اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» با اعطاي لوح يادبود، تقدير و تشكر شد. در اين مراسم علي مرادخاني، معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه پس از دوران باستان آثار هنري را در معابد و كليسا‌ها جمع‌آوري مي‌كردند و اين اقدام نشان‌دهنده مقدس بودن اينگونه آثار در بين جوامع بود، گفت: سازمان زيباسازي با اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» توانست نشان دهد كه مديريت شهري به مواردي كه به حوزه فرهنگ و هويت ما مربوط مي‌شود، بيشتر از هميشه توجه دارد. به گفته وي، بهتر است اين اقدام عالي بخصوص تداوم داشته باشد تا در ذهن‌ها ماندگار شود و متوليان هنر بايد از اين حركت‌هاي فرهنگي تقدير كنند. در ادامه احمد مسجدجامعي، با اشاره به اينكه در تهرانگردي‌ها فضاي اجتماعي را بدون واسطه رسانه‌ها رصد كرده، گفت: متوجه شدم كه يك عطشي براي دانستن در مردم ايجاد شده و آنها بيشتر از قبل به ميراث فرهنگي اهميت مي‌دهند. او با اشاره به اينكه سازمان زيباسازي با اجراي طرح «نگارخانه‌اي به وسعت يك شهر» پاسخ مناسبي به عطش هنري شهروندان داد، گفت: تداوم اين طرح مي‌تواند نياز فرهنگي شهر را فراهم كند.

 

کد خبر 295635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha