سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۰
۰ نفر

جلسه شورای شهر به دلیل نطق پیش از دستور یکی از اعضای شورای شهر درباره فعالیت شورایاری‌ها برای دقایقی دچار التهاب شد.

شورای شهر

اين در حالي است كه دو لايحه مهم مرتبط با محيط‌زيست هم در جلسه علني شوراي شهر تهران تصويب و بررسي شد.بنابراين گزارش، منظور از انرژي‌هاي نو و تجديد پذير استفاده از انرژي خورشيدي، آبي، بادي، زمين گرمايي و پيل سوختي درحوزه‌هاي مختلف شهري شامل ابنيه و ساختمان‌ها و فضاهاي عمومي و تاسيسات شهري و وسايل حمل ونقل عمومي ا‌ست.

اعضاي شوراي شهر تهران دراين باره به طرح اظهارنظرهاي مختلف پرداختند و درنهايت قرار شد تا مواردي به اين لايحه اضافه شود، مثلا به‌دليل گراني اين نوع انرژي‌ها قرارشد پيش‌بيني مشوق‌هاي لازم در آيين‌نامه‌هاي اجرايي براي كساني كه به سمت استفاده از اين انرژي‌هاي تجديد پذير حركت مي‌كنند درنظر گرفته شود، از طرفي قرار شد تا ابتدا در ساختمان‌ها ي متعلق به شهرداري و ساختمان‌هاي دولتي اين برنامه به اجرا درآيد و هزينه‌هاي مورد نياز شهرداري نيز در قانون بودجه سال آينده پيش‌بيني شود.

همچنين نظر اعضا استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديد پذير با تكيه بر تكنولوژي بومي و توليدات داخلي بود به همين دليل مقرر شد درساختمان‌هاي جديد هم استفاده از اينگونه انرژي‌هاي نو تكليف شود. در مورد ساختمان‌هاي قديمي نيز موتورخانه‌ها و شوفاژ‌خانه‌ها به سنسورهايي مجهز خواهند شد كه به اصلاح و كاهش مصرف انرژي تا 40درصد كمك خواهد كرد، علاوه براين قرارشد گزارش عملكرد اين اقدامات هر 6‌ماه يك‌بار به صحن شوراي شهر ارائه شود. در جدول شماره يك اظهارنظر اعضا درباره اين لايحه را مي‌خوانيد.

  • متولي آب خام در شهر تهران، شهرداري نيست

همچنين در جلسه روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران به بررسي طرح آب خام شهر تهران پرداختند.محمد حقاني عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست با اشاره به اينكه متولي آب در شهر تهران شهرداري نيست بلكه وزارت نيرو و سازمان آب است، گفت: بنابراين بدون هماهنگي و اعمال نظر وزارت نيرو و سازمان آب درآينده براي اجراي اين طرح با مشكل مواجه خواهيم شد به همين دليل خواستار فرصت 3‌ماه به شهرداري براي اصلاح لايحه آب خام هستم.

نظر محمد سالاري اين بود كه چون اين طرح مدت‌هاست كه در دست بررسي است و از آنجايي كه آب خام مهم‌ترين اولويت شهرتهران است و مشكل كم آبي نيز جدي است به جاي 3‌ماه، ظرف يك‌ماه به نتيجه و جمع بندي لازم درباره اين طرح برسيم.احمد دنيا مالي رئيس كميسيون عمران و حمل ونقل نيز گفت: طرح جامع آب خام در فضاي سبز سال‌هاست كه اجرايي شده است بنابراين جاي نگراني نيست و مي‌توان با تشكيل كارگروه‌ها و استفاده از نظر دستگاه‌هاي ذيربط اقدام به احصاي وظايف كرد. وي پيشنهاد داد لايحه مزبور در مدت 3 ماه تكميل شده و با اضافه شدن نظرات دستگاه‌هاي ديگر به صحن شورا ارسال شود.

مرتضي طلايي هم گفت: بايد با سرعت بيشتري ظرف 10تا 15روز اين موضوع تعيين تكليف شود و به سرانجام برسد. همچنين محسن پيرهادي نيز گفت: در بحث آب خام تهران و مخازن ذخيره براي فضاي سبز به‌نظر مي‌رسد متولي شهرداري باشد پس مي‌توان سريعا در مورد آب خام تهران تصميم‌گيري و نواقص را برطرف كرد. بنابراين گزارش درنهايت مصوب شد كه كميته‌اي متشكل از كميسيون‌هاي شوراي شهر با همراهي وزارت نيرو و سازمان آب و فاضلاب اين طرح را ظرف 2‌ماه بررسي و جهت تصويب به شورا ارائه كنند.

  • اختلاف بر سر افزايش تعداد شوراياري‌ها

جلسه ديروز شوراي شهر تهران با نطق پيش از دستور رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شروع شد كه البته بخشي از اين نطق موجب واكنش‌هاي تند برخي از اعضاي شوراي شهر شد. محمد سالاري دراين بخش به رئيس و اعضاي شوراي شهر و ستاد هماهنگي شوراياري‌ها انتقاد كرد و گفت: متأسفانه بعد از اتمام انتخابات، قرار بود اواخر فروردين يا اوايل ارديبهشت مراسم تحليف شوراياران انجام شود اما متأسفانه به دلايل نامعلوم اين امر ميسر نشد و تغييراتي در ميزان اختيارات و وظايف و نحوه اداره شوراياري‌ها بدون درنظر گرفتن شورا اتفاق افتاده است. وي گفت: قرار بود تمامي فرايند و مصوبات آيين‌نامه‌هاي مربوط به نحوه اداره شوراياري‌ها به موجب مصوبات شورا در صحن شورا مطرح شود. بنابراين ستاد هماهنگي شوراياري‌ها به‌تنهايي نمي‌تواند به‌صورت سليقه‌اي نسبت به تدوين آيين‌نامه‌ها اقدام كند.

حتي شائبه‌هايي جدي در اذهان عمومي ايجاد شده كه قرار است 6نفر به 7نفر اعضاي شورا‌ياري‌ها به‌صورت انتصابي اضافه شود و حتي قرار است هيأت رئيسه مناطق شوراياري‌ها نيز حذف شود. همچنين اينكه بگوييم دبير شوراياري مي‌بايست مدرك كارشناسي يا فوق‌ديپلم داشته باشد به هيچ عنوان نظر شورا نيست.

ديروز مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در اين دوره نيز مطابق دوره سوم اين تركيب 6نفره از سوي شهرداري انتخاب شده كه در مجموع 13نفر تركيب اصلي اعضاي شوراياري‌ها را تشكيل مي‌دادند. تنها تفاوت اين دوره شوراياري‌ها انتخاب نمايندگاني از 6نهاد مسجد، بسيج، هيئت مذهبي، آموزش وپرورش، خانه‌هاي فرهنگي محلات و شهرداري ناحيه به جاي 6عضو حقيقي پيشين است.

نايب رئيس شوراي شهر افزود: موضوع امنا را با شوراياري‌ها خلط مبحث نكنيم درحالي‌كه هدف ما تقويت موضع شوراياري‌ها‌ست.
طلايي با ابراز تأسف بابت اينكه برخي از افراد در دوره‌هاي قبل از فضاها و تسهيلاتي برخوردار بودند و به‌نوعي فرمانروايي مي‌كردند گفت كه با اصلاح آيين‌نامه قطعا با اين تخلفات برخورد مي‌شود. وي اضافه كرد: تا زماني كه شما از شبكه مخبرين و مناطق استفاده مي‌كنيد و به حرف‌هاي آنها استناد مي‌كنيد طبيعي است كه به جايي نرسيد.

از طرفي در فضاي برگزاري انتخابات شما خيلي چيزها به ما نسبت داديد اما ما سكوت كرديم با اين وصف اگر يك مورد آورديد كه در برگزاري انتخابات كوچك‌ترين دخالتي داشتيم، همه فرمايشات شما را مي‌پذيريم و هرچه پيشنهاد اصلاحي داريد مكانيسمش را تعيين كنيد ما استفاده مي‌كنيم. طلايي درباره لغو جلسه تحليف شوراياري‌ها نيز گفت: امسال براي مراسم برنامه‌ريزي كرديم اما اين جلسه مصادف شد با برنامه‌اي كه دولت درنظر گرفته بود اما برنامه دولت لغو شد و ما نيز ديگر برنامه‌ريزي مجددي نكرديم. شما بگوييد ستاد شوراياري‌ها در دوره قبل كدام جلسه و نشست را داشته است؟

وي با اشاره به اينكه هنوز هيأت رئيسه پايه‌اش شكل نگرفته، گفت: چرا قضاوت زود‌هنگام مي‌كنيد؟ اصلا از كدام تغييرات حرف مي‌زنيد؟

سندي داريد ارائه كنيد. بهتر است بحث كارشناسي كنيد نه اينكه سليقه‌اي عمل كنيد. وي همچنين گفت: من به 3منطقه رفتم و درباره مدرك تحصيلي دبير شوراياري‌ها نظرسنجي كردم براساس اين نظر سنجي بيشترين آمار مربوط به مدرك فوق‌ديپلم و ليسانس بوده است به‌عبارتي مردم مي‌خواهند تا دبير شوراياري محله‌شان چنين تحصيلاتي داشته باشد.

طلايي افزود: اگر شوراي اسلامي شهر تهران نظرش بر اين است كه ستاد هماهنگي نباشد و همه‌‌چيز در شورا دنبال شود ما تابع هستيم و بنده بدون اذن اعضاي ستاد كاري نكرده‌ام و اعضاي ستاد بدون استناد آيين‌نامه كاري انجام نداده‌اند. علاوه براين، پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا هم طي سخناني گفت: بعد از آسيب‌شناسي شوراياري‌ها به اين نتيجه رسيديم كه شوراياري‌ها در اجراي ماموريت‌هاي خود تنها هستند، ما در اين آيين‌نامه نه‌تنها اختيارات شوراياري‌ها را محدود نكرديم، بلكه تقويت كرديم، اما دوستان ظاهرا همه‌‌چيز را سياسي مي‌بينند.

نظر سروري اين بود كه ستاد هماهنگي شوراياري‌ها اگر قرار است زينت‌المجالس باشد و هيچ اختياري نداشته باشد بهتر است جمع شود. اسماعيل دوستي، عضو كميسيون حمل ونقل شوراي شهر نيز گفت: بحث هيأت امنا در مقابل شوراياري‌ها از نظر رواني و اجتماعي خطرناك است. نظر مهدي چمران به‌عنوان رئيس شوراي شهر نيز اين بود كه اينگونه بحث‌ها بايد در جلسه‌اي به‌صورت ويژه انجام شود تا سرفرصت بتوان آن را حل و فصل كرد. اما محمد سالاري در بخش ديگري از نطق پيش از دستور خود از وجود شائبه‌هايي سخن گفت مبني بر اينكه شوراي شهر تهران به‌دنبال حذف ماده33 از قانون نظام مهندسي است.

وي گفت: ما نه‌تنها بر نظارت مجريان ذيصلاح در ساخت و ساز‌هاي بالاي 2هزار متر كه حتي زير 2هزار متر تأكيد داريم و معتقديم از صفر تا صد ساخت‌وسازها بايد كاملا به‌صورت حرفه‌اي توسط مجريان ذي‌صلاح و نظارت مستمر مهندس ناظر انجام شود. اين درحالي است كه نام مجريان به‌صورت صوري در صدور پروانه قيد مي‌شود و حتي مهندسان ناظر، نظارت مستقيم بر پروژه ندارند و اعتراض ما نيز همين است.

وي نتيجه چنين رويكرد اشتباهي را افزايش قابل‌توجه پرونده تخلفات ساخت‌وساز در كميسيون ماده 100اعلام كرد. فراهم شدن فعاليت ديده بان‌هاي شهري براي نقد پروژه‌ها و طرح‌هاي مطالعاتي، به صلاح نبودن استفاده از تذكر و استيضاح براي نظارت بر عملكرد شهرداري و انتقاد از ساخت‌وساز در ميدان سپاه از ديگر مواردي بود كه در نطق پيش از دستور رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر به آنها اشاره شد.

جدول

کد خبر 295614

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha