سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

محمد کرباسی: شهـرهای گمـشده جهان افسانه نیستند؛در تاریخ جهان شهرهای پرجمعیتی بوده‌اند که در گذر زمان به‌خاطر دلایل مختلف نابوده شده‌اند و حالا دیگر به جز خرابه‌‌ای اثری از آنها باقی نیست.

ناارامی خاورمیانه

بقاياي ناچيز اين شهرها حالا تبديل به محل گردشگري شده‌اند و خيلي‌ها افسوس مي‌خورند كه چرا از آن تمدن و تاريخ چيزي باقي نمانده است. تاريخ جهان حالا شايد در حال تكرار است. اگر در سال 79پس از ميلاد شهري مانند پمپي در ايتالياي فعلي به همراه ساكنانش زير فوران ناگهاني آتشفشان مدفون شد حالا اين جنگنده‌هاي پيشرفته، حملات هوايي، آتش جنگ و تروريست‌هايي همچون داعش هستند كه كمر به تخريب شهرها و نمادهاي تمدن بشر بسته‌اند.

خاورميانه از نخستين خاستگاه‌هاي تمدن جهان بوده و شهرهاي آن هميشه به‌عنوان مهدهاي تمدن بشر مطرح بوده‌اند اما حالا هر روز خبر از تخريب و ويراني شهري در ميان ناآرامي‌هاي اين منطقه به گوش مي‌رسد. يمن با آن نام مشهورش در تاريخ حالا هر روز زير حملات هوايي كشورهاي عربي بيشتر از روز قبل تخريب و محو مي‌شود. يمن در اين ميان تنها نبوده است. طيف گسترده‌اي از شهرها در عراق، سوريه، فلسطين و ليبي بوده‌اند كه طي چند سال گذشته زير سايه جنگ و درگيري و بمباران تخريب شده‌اند. از عدن تا كوباني شهرهايي هستند كه از آنها بيش از خرابه‌اي نمانده و بايد اميدوار بود كه شايد روزي به حيات گذشته خود برگردند.

  • سوريه؛ ويراني از ديرالزور تا كوباني

بيشتر از 4سال است كه سوريه درگير جنگي است كه ضربه‌اي سخت به اين كشور زده است. زماني كه كشورهاي غربي و عربي به اميد سقوط حكومت اسد براي گروه‌هاي افراطي داخل اين كشور تسليحات ارسال مي‌كردند آتشي را برافروختند كه هنوز هم شعله‌هاي آن ديده مي‌شود.

اوضاع سوريه حالا آرام‌تر شده و ارتش اين كشور دست بالا را در مقابل گروه‌هاي تروريستي مانند جبهه نصرت و داعش دارد اما هنوز هم نبرد با گروه‌هاي افراطي ادامه دارد. 4سال درگيري سخت شهرهاي مختلف ازجمله ديرالزور، حمص و كوباني را به ويرانه‌هايي تبديل كرده كه با يك عزم جدي هم بازسازي آنها سال‌ها طول مي‌كشد.

وقتي كه به‌عنوان نمونه در كوباني نيروهاي كرد كنترل شهر را با عقب راندن تروريست‌هاي داعش پس گرفتند جشن پيروزي را در ميان خرابه‌‌اي باقي مانده از اين شهر برگزار كردند. در ديرالزور و حمص هم اوضاع مشابهي وجود دارد. نيروهاي داعش چند روز قبل خود را تا 2كيلومتري شهر پالميرا كه به عروس كوير شهرت دارد رسانده بودند و همه جهان نگران از بين‌رفتن آثار اين شهر 2هزار ساله شدند.

  • يمن؛ از بهشت تا جهنم

يمن در تاريخ به منطقه‌اي خرم و آباد مشهور بوده اما حالا به جاي آن زمين‌هاي حاصلخيز معروف، بمب‌هاي خوشه‌اي عربستان هستند كه در خاك آن جاخوش كرده‌اند.اگر از يمن پيش از اين تصويري مانند بهشت در ذهن‌ها متبادر مي‌شد حالا 2ماه حملات هوايي ائتلاف عربي عليه اين كشور زندگي در شهري مانند عدن را مانند باقي ماندن در جهنم كرده است. بسياري از شهرهاي اين كشور حالا زير بمب‌هاي عربستان به ويرانه‌اي تبديل شده‌اند و ديگر نمي‌شود نام شهر را روي آنها گذاشت. روزي نيست كه بخشي از صنعا، پايتخت يمن زير دود سياه اين حملات گم نشود. صدها حمله هوايي به عدن اين شهر را مانند بسياري از مناطق ديگر اين كشور هر روز بيشتر از گذشته نابود مي‌كند.

  • عراق؛سر بريدن يك تمدن

تروريست‌هاي داعش در سال‌هاي گذشته با انتشار فيلم‌هاي سربريدن و اعدام گروگان‌هاي خود سعي كرده‌اند چهره‌اي خشن از خود نشان دهند اما تصاوير تخريب شهرها و آثار باستاني عراق باعث شد همه مردم جهان متوجه شوند بيشتر از يك گروه خشن با آدم‌هايي جاهل روبه‌رو هستند. در ميان ده‌ها منطقه باستاني شهرهاي مختلفي از عراق بوده‌اند كه در درگيري‌هاي اين كشور تخريب شده‌اند. وقتي نيروهاي حشد شعبي توانستند در عمليات آزادسازي استان صلاح الدين، شهر تكريت را از نيروهاي داعش پاكسازي كنند با شهري ويران مواجه شدند. 10‌ماه اشغال اين شهر از سوي داعش آن را به يك خرابه تبديل كرده است اما تكريت تنها مشتي نمونه خروار از ويراني عراق در درگيري‌ با داعش است.

  • غزه؛شهر فراموش شده

غزه در سال گذشته ميلادي شاهد حملات گسترده رژيم صهيونيستي بود اما حالا در ميان انبوه خبرهاي خاورميانه شايد نامش كمتر شنيده شود. عكس‌هاي هوايي از غزه هنوز هم نشان مي‌دهد كه اسرائيلي‌ها از اين شهر بيشتر از يك خرابه چيزي باقي نگذاشته‌اند و هنوز بسياري از جمعيت 1.8ميليون نفري اين منطقه در ميان خرابه‌هاي خانه‌هايشان زندگي مي‌كنند.
ساكنان اين منطقه پس از گذشت ماه‌ها به‌خاطر محاصره همه جانبه امكان بازسازي ساختمان‌ها، خانه‌ها و مدرسه‌ها را ندارند. رژيم صهيونيستي در حملات خود حتي به مقرهاي سازمان ملل و بيمارستان‌ها هم رحم نكرد. با ممنوعيت ورود مصالح به اين منطقه كسي اميد ندارد كه به اين زودي كسي بتواند خرابه‌هاي غزه را از نو بسازد.

  • ليبي؛محو شدن در ميان ناآرامي

ليبي مدت‌هاست كه روي آرامش را به‌خود نديده است. درگيري‌هاي داخلي و حملات داعش شهرهاي اين كشور را به جاي محل سكونت مردم اين كشور به صحنه نبردي هر روزه تبديل كرده است. از زمان حملات ائتلاف غربي به اين كشور، گروه‌هاي افراطي مانند داعش در كنار گروه‌هاي ديگر فرصت قدرت‌نمايي پيدا كردند. همين چند وقت قبل نيروهاي داعش با تسلط بر شهر برقه اين شهر را غارت كرده و از آن يك ويرانه به‌جاي گذاشتند. شهر بنغازي هم در ميان درگيري‌ها با داعش وضعيت بهتري ندارد و مانند ديگر شهرهاي اين كشور هر روز بيشتر تخريب مي‌شود.

کد خبر 295605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha