یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

پروفسور پرویز کردوانی در همایش علمی- آموزشی راه‌های مقابله با ریزگردها، که در مصلای کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون برگزار شد استفاده از مالچ نفتی برای مقابله با ریزگردها را خیانت خواند و گفت: روش‌های جدید مقابله با بیابان‌زایی، باید جایگزین روش‌های قدیمی و «ریگ پاشی» جایگزین «مالچ پاشی» شود.

ریزگرد

به گزارش ايرنا، اين استاد ممتاز دانشگاه تهران، خوزستان را مهم‌ترين منطقه در كشور از لحاظ تثبيت ريزگرد و بيابان عنوان كرد و افزود: منشأ ريزگردهايي كه تا 23استان كشور را فرامي‌گيرد كانون‌هاي خارجي است كه در عراق، اردن، عربستان و آفريقا قرار دارد اما ريزگردهايي كه در5 سال گذشته رخ مي‌دهد تالاب‌ها و جنگل‌هاي خشكيده، اراضي كشت نشده و دشت‌هايي كه به‌دليل چاه‌هاي بي‌شمار خشك شده‌اند، منشأ اين ريزگردها هستند.

اين چهره ماندگار كشور با انتقاد از بي‌توجهي مسئولان نسبت به‌نظريه‌هاي محققان داخلي گفت: مديران تصور مي‌كنند كه همه‌‌چيز بايد وارداتي باشد تا كاربردي شود درحالي‌كه بسياري از نظريه‌هاي محققان ما ازجمله همين نظريه مقابله با ريزگرد مي‌تواند به‌عنوان الگو و ملاك عمل براي تمام كشورهاي دنيا قرار گيرد. وي با بيان اينكه هر روشي كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد بايد ارزان، زودبازده و دائمي باشد و محيط‌زيست را آلوده نكند، گفت: مالچ نفتي گران و باارزش است، زمين را سياه مي‌كند، بدبو است و حرارت منطقه را بالا مي‌برد و باعث مي‌شود بادهاي منطقه گرم و بدبو باشد، ضمن اينكه باعث نابودي موجودات و گياهان مي‌شود.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران، افزود: مالچ نفتي كه روي تپه‌ها و ماسه‌‌زارها پاشيده مي‌شود باعث نفوذناپذيري منطقه در مقابل باران هم مي‌شود و پس از گذشت 45سال به دوده سرطان‌زا تبديل مي‌شود. وي تأكيد كرد:با اين حال، پس از بحران‌هاي تنفسي و گردوغبار در خوزستان وزارت نفت مجبور شد كه 10هزار تن مالچ نفتي را به سازمان محيط‌زيست و منابع طبيعي اختصاص دهد.

پدر كويرشناسي كشور، بهترين راه مقابله با ريزگردها را پاشيدن ريگ دانست و گفت: ريگ راهكاري ارزان، ساده و دائمي است و به اندازه كافي در كشور وجود دارد.

کد خبر 295235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha