همشهری آنلاین: وزیر کشور در خصوص وضعیت اتباع بیگانه غیر مجاز در کشور، دلایل و نحوه ورود آنها و نیز برنامه‌های دولت در مقابله با آن به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

رحمانی فضلی وزیر کشور

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی برای پاسخ به سوال مشترک حسین آذین و محمد مهدی زاهدی درباره علت حضور صدها هزار اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور در جلسه علنی سه‌شنبه (22 ارديبهشت) مجلس حضور یافت. وزیر کشور با پاسخ‌های کامل خود سوال کنندگان را قانع کرد.

وزیر کشور با بیان این که موضوع اتباع بیگانه در کشور ما، موضوع جدیدی نیست، اظهارداشت: ما بعد از تحولاتی که در دهه‌های 50 و 60 اتفاق افتاد به دو دلیل همجواری، همسایگی و هم دینی با افغانستان به عنوان یک مساله اسلامی و انسانی و هم به دلیل قوانین بین‌المللی مجبور شدیم تعداد زیادی از افاغنه را در کشور به عنوان میهمان بپذیریم.

رحمانی فضلی یادآور شد: این روند ادامه داشت تا این که در سال 71 مجاهدین افغان در افغانستان پیروز شدند و دولت را در اختیار گرفتند، در آن مقطع یک میلیون نفر از این میهمانان افغانی به کشورشان ارجاع شدند ولی دوباره پس از تسلط طالبان در افغانستان ما با مهاجرت شدید آنان مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌ثباتی و شرایط مناسب اقتصادی و امنیتی در افغانستان روند مهاجرت افغان‌ها به ایران ادامه پیدا کرد ولی از همان زمان سیاست دولت‌ها، مجلس و دستگاه‌های مختلف متولی این بوده که ما بتوانیم امر اتباع در کشور را ساماندهی کنیم.

  • حضور حدود دو میلیون و 500 هزار افغانی در کشور

وزیر کشور با یادآوری این که حدود دو میلیون و 500 هزار نفر افغانستانی بر طبق آمار در کشور حضور دارند، گفت: حدود یک میلیون نفر از این افراد در قالب طرح آمایش هستند یعنی این که کارت حضور و اقامت دارند و با یک محدودیت شناسایی و به زندگی خود ادامه می‌دهند و تحت نظر قوانین به زندگی خود ادامه می‌دهند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: 450 هزار نفر از این افراد که گذرنامه دارند به صورت قانونی حضور دارند اما متاسفانه تعداد یک میلیون نفر از افاغنه در کشور به صورت غیرمجاز هستند که تلاش شده با اتخاذ تصمیماتی از سال‌های قبل تاکنون مساله غیرمجازها ساماندهی شده و مساله آمایشی ها به نوعی نهایی شود.

وی افزود: در مدت 10 سال حدود 5 میلیون نفر از افاغنه غیرمجاز از ایران خارج شدند یعنی متوسط سالانه 500 هزار نفر از ایران خارج کنیم و در سال 93 حدود 600 هزار نفر از اینها به مرزها ارجاع و تحویل داده شدند.

رئیس شورای امنیت کشور ادامه داد: متاسفانه به دلایل مختلف از جمله نبود شرایط مناسب زندگی در افغانستان و تسلط نداشتن کافی دولت‌های پاکستان و افغانستان به مرزهایشان، مهاجرات اففان‌ها به ایران ادامه پیدا کرد، این موضوع یک امر دو طرفه است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما باید با آنها به توافق برسیم تا آنها به مرزهایشان کنترل و نظارت کافی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در مرز خراسان رضوی، خراسان جنوبی و در شمال سیستان بلوچستان با اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده توانسته‌ایم تردد افغان‌ها در این مناطق را به حداقل برسانیم ولی کماکان آنها از طریق پاکستان و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در کشور 22 اردوگاه تشکیل دادیم که نیروی انتظامی بصورت روزانه افغان‌های غیر مجاز را جمع آوری می‌کند و با تقبل هزینه‌های زیاد آنها را به مرز منتقل می‌کنیم ولی به دلیل عدم کنترل مرز از طریق این کشورها مهاجرت افغان‌ها به ایران ادامه دارد.

وزیر کشور افزود: در جلسه اخیری که با رئیس جمهوری افغانستان در این زمینه داشتیم به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی بحث کردیم، همچنین من سه جلسه با سازمان ملل در این باره برگزار و این موضوع را مطرح کردم و در داخل پروتکل‌های سازمان ملل مورد بررسی قرار دادیم.

رحمانی فضلی افزود: چهارمین جلسه قرار است در تهران برگزار شود، هم اکنون سازمان ملل و افغانستان و ایران به این نظر اعتقاد دارند که موضوع غیر مجازها باید ساماندهی شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما هفته قبل در شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون ساماندهی اتباع آیین نامه و دستورالعمل جدیدی را به تصویب رساندیم که طبق آن تلاش بر این است که امر ساماندهی اتباع را با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که قانون در اختیارمان قرار داده با تجربیات بیش از سی ساله به انجام برسانیم.

وزیر کشور یادآور شد: ما 22 مرکز نگهداری تحت عنوان اردوگاه داریم که در استان‌های مختلف برخوردهای لازم را با اتباع می‌کنیم.

رحمانی فضلی افزود: در بعضی مواقع موضوعاتی مطرح می‌شود که بیان می‌کنند این افراد نا امنی‌هایی را ایجاد کرده‌اند. البته در بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که حجم تخلفات این افراد آنچنان که در تبلیغات بیان می‌شود ، نیست.

وی گفت: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و همه دستگاه‌های مرتبط با قوه قضاییه به شدت با این مساله برخورد می‌کنند و ما با سپردن بخشی از کارها به بخش خصوصی، عمدتا نیروهای امنیتی و نظامی در قالب دفاتر کفالت نظارت کامل و کافی دارند.

وی ادامه داد: البته با این حال ما با برخی از تخلفات و جرایم روبرو هستیم که در بحث ساماندهی به دنبال کاهش آن هستیم.

وزیر کشور در ادامه به زحمات جمهوری اسلامی ایران برای افاغنه اشاره کرد و اظهارداشت: ما هم اکنون حدود 350 هزار دانش آموز افغانی در مدارس داریم. 11 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها حضور دارند .

رحمانی فضلی یادآور شد: 17 هزار فارغ التحصیل از دانشگاه‌های ما افاغنه هستند و در بازار کار نیز در آن قسمتی که ایرانی‌ها تمایلی ندارند، حضور دارند.

وی اضافه کرد: در برخی از شهرستان‌ها و مناطق، برخی نمایندگان تقاضا دارند آن منطقه ممنوعه را آزاد اعلام کنیم تا از افاغنه در حوزه کار استفاده شود.

وی یادآور شد: ما کمیته‌ای را برای موضوع افاغنه غیرمجاز تشکیل داده‌ایم که موضوعات مربوط به برخورد با آنان را پیگیری می‌کند و تصمیمات کلان در این حوزه به شورای عالی امنیت ملی بازمی‌گردد.

وزیر کشور همچنین گفت: ما در جلسه اخیر شورای عالی امنیت ملی باتوجه به موضوع و مساله ناامنی، قاچاق و اشرار در مرزهای شرقی به راهکارهای خوبی در جهت کنترل مرزها رسید و یک بازده زمانی دو ساله برای این موضوع داده شد که ما بتوانیم این موضوع را پیگیری کنیم و تردد را به کنترل نهایی و قطعی برسانیم.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: موضوع سوال دو نماینده کرمان و رفسنجاننن بیشتر به استان کرمان و مشکلات آنجا مربوط است که من درباره این مشکل در جلساتی که دو بار با آقای زاهدی برگزار کردم، صحبت و برنامه آتی را توضیح دادیم.

وی گفت: استان کرمان در مسیری قرار گرفته که انتهایش به سیستان و بلوچستان و مرزهای شرقی می‌رسد. باتوجه به این که سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان حوزه ممنوعه است، بخش اعظمی از افاغنه در شمال استان کرمان حضور دارند.

وزیر کشور تصریح کرد: ما دو جلسه شورای تامین در استان کرمان برگزار کردیم و طرح ساماندهی اتباع در این شورا تصویب شد و این موضوع در معاونت امنیتی وزارت کشور نیز به تصویب رسید.

وی اظهار امیدواری کرد: با توافقی که قرار است ظرف یک ماه آینده با دولت افغانستان انجام شود، بتوانیم کنترل مرزها را افزایش دهیم.

رحمانی فضلی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اتباع غیرمجاز در کرمان گفت: در سال 93 ، 58 هزار و 199 نفر از اتباع غیرمجاز جمع‌آوری و بازگرداندیم ،همچنین 877 خودروی حامل اتباع غیرقانونی را با 8 هزار و 51 نفر دستگیر و بازداشت کردیم.

وی ادامه داد: ما واحدهای ویژه مبارزه با اتباع خارجی را در شهرهای حساس و مهمی مثل سهرج و بم و ... تشکیل دادیم. همچنین سامانه بیومتریک را با 2 هزار و 700 میلیون ریال در اردوگاه مراقبتی استان از خردادماه سال 93 راه اندازی کردیم.

وزیر کشور افزود: اعتبار به مبلغ 1400 میلیون ریال به منظور 14 استان شهرستان کرمان اختصاص دادیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: تلاش ما این است که از مجموع 23 شهرستان استان کرمان که 16 شهرستان شرقی و جنوبی آن دارای مسایل و مشکلاتی است با تکیه بر اولویت بندی در سال 94 گام های بلندی برداریم.

وی تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم تقویت اردوگاه‌ها را داشته باشیم و در نقل و انتقال و ساماندهی اتباع فعال باشیم به اعتباراتی نیاز داریم که امیدواریم مجلس در این زمینه به ما کمک کند.

  • اقدامات لازم برای طرح ساماندهی افاغنه و اتباع بیگانه انجام نشده است

حسین آذین نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماینده سوال کنندگان گفت: طرح ساماندهی افاغنه و اتباع بیگانه سال‌های سال است که به عنوان یکی از دغدغه‌های کشور مطرح شده ولی اقدامات لازمی انجام نشده است.

وی افزود: این مشکل ملی است و تنها استان کرمان درگیر آن نیست بلکه در استان‌های کرمان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان و حتی پایتخت کشور یعنی شهر تهران نیز درگیر مهاجران و اتباع بیگانه است به طوری که در تهران هفت هزار نفر از اتباع بیگانه غیر مجاز حضور دارند که فرصت‌های شغلی را در اختیار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه تاثیر مثبتی بر ورود غیر قانونی اتباع خارجی نداشته است؛ انسداد مرز‌ها و وجود قوانین پیشگیرانه نتوانسته مانع از حضور غیرقانونی اتباع بیگانه شود که این ورود غیرقانونی سبب آسیب‌های اقتصادی فراوانی به کشور می‌شود.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه بسیاری از بیماری‌های واگیردار و خطرناک به واسطه همین مهاجران غیر قانونی وارد ایران می‌شود که واکسیناسیون آنها انجام نشده و سالانه هزاران دلار بر هزینه درمان کشور اضافه می‌کنند.

آذین افزود: طبق قوانین بین‌المللی کشور میزبان باید روزانه یک دلار برای این اتباع هزینه کند اما در ایران روزی چهار دلار هزینه اتباع بیگانه می‌شود؛ ایران در شرایطی که توسط دشمن و کشورهای معاند با نظام جمهوری اسلامی هدف توطئه های بسیاری است وجود سه میلیون و 500 هزار نفر از اتباع خارجی غیر مجاز می‌تواند از نظر امنیتی بسیار مشکل ساز باشد.

وی ادامه داد: اتباع خارجی غیرمجاز مالیات پرداخت نمی‌کنند و به جای ورود پول به گردش مالی کشور سرمایه‌های ملی از ایران خارج می‌کنند؛ از طرفی هزینه‌های حمل و نقل و یارانه‌های تحصیلی آنها سبب شده که مدریت کشور در این حوزه با مشکل رو به رو شود.

نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: به رغم صحبت‌های مسئولین مبنی بر کاهش ورود اتباع غیر مجاز از طریق مرزها همچنان شاهد ورود تعداد زیادی از اتباع غیر مجاز هستیم.

آذین افزود: ما در مرزهای کشور شاهد کاهش ورود اتباع خارجی نبوده و همچنان به روال گذشته مهاجران غیرقانونی، قاچاقچیان و افراد غیر مجاز میان کشورهای همسایه و ایران در تردد هستند.

  • آذین از پاسخ وزیر کشور قانع شد

حسین آذین نماینده مردم رفسنجان در مجلس که به عنوان نماینده سوال کنندگان بود، پس از سخنان رحمانی فضلی اعلام کرد که از سخنان وزیر کشور قانع شده است.

وی با بیان این که بر اساس قول وزیر کشور برای اجرای طرح ساماندهی اتباع خارجی در بازه زمانی 6 ماهه از پاسخ‌های وی قانع شدم ، اظهار امیدواری کرد که وزیر کشور به قول خود عمل کند.

محمدرضا باهنر نیز که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: چقدر خوب است که شما با هم تفاهم دارید و مشکلات را می‌توانید این گونه حل کنید. امیدوارم وزیر کشور نیز به قولی که داده است، عمل کند.

کد خبر 294916

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha