دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ترکیه، عراق، عربستان به‌ترتیب اصلی‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان را تشکیل می‌دهند و ایرانی‌ها بیشترین هزینه را در خارج از کشور صرف تورهای گردشگری می‌کنند.

ترکیه-گردشگری

به گزارش مهر، مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي با عنوان «نمايه آماري گردشگري» به تحليل آمار سفرهاي ايرانيان با استفاده از گزارش‌هاي منتشر شده «مركز آمار ايران»، «سازمان جهاني گردشگري» و «شوراي جهاني سفر و گردشگري» در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ پرداخت.

اين مركز همچنين با استفاده از گزارش‌هاي منتشر شده توسط سازمان جهاني گردشگري و شوراي جهاني سفر و گردشگري در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و گزارش‌هاي مركز آمار ايران در سال‌هاي ۸۷ تا ۹۲ تلاش كرده است تا جايگاه گردشگري در نظام كلان اقتصادي كشور، وضعيت گردشگري درون‌مرزي، برون مرزي و داخلي را ترسيم كند.

براساس گزارش مركز آمار ايران از نتيجه بررسي‌ها در سال ۲۰۱۳ سهم گردشگري در توليد ناخالص داخلي كشور برابر با 6.1درصد بود و جالب آنكه 81.5درصد اين سهم، متعلق به مخارج گردشگري داخلي است. براساس اين گزارش صنعت گردشگري توانسته است يك‌ميليون و ۱۸۴ هزار شغل ايجاد كند.

شوراي جهاني سفر و گردشگري پيش‌تر براساس شاخص رشد گردشگري در توليد ناخالص داخلي اعلام كرده بود كه ايران در سال ۲۰۱۴ مي‌تواند با رشد 10درصدي نسبت به سال ۲۰۱۳ در جايگاه چهارم گردشگري جهان قرار بگيرد.

براساس آنچه مركز آمار ايران اعلام كرده بود، گردشگران ايراني در تابستان ۹۲ بيش از 10ميليون ريال در خارج از كشور صرف كردند كه بيشتر هزينه‌ها به‌ترتيب متعلق به تور و گشت، حمل‌ونقل و خريد سوغاتي بود. 3ميليون و 834هزار گردشگر در سال ۲۰۱۲ به ايران سفر كرده بودند كه درآمد يك ميليارد و ۱۱۴ ميليون دلاري براي ايران داشتند. سال ۲۰۱۳ نيز مهم‌ترين مبدا ورود گردشگران به ايران از مرز كشورهاي عراق، آذربايجان، افغانستان و تركيه بود. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس اعلام كرده است كه بالاترين سهم گردشگر ورودي به ايران نيز متعلق به كشورهاي خاورميانه و اروپاست. اما 7ميليارد و 517ميليون دلار آمريكا نيز در سال 2013از ايران توسط گردشگران ايراني خارج شده است.

کد خبر 294723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha