همشهری آنلاین: پاسخ منفی پاکستان به درخواست عربستان برای پیوستن به ائتلاف حمله به یمن که برای ریاض کاملا غیرقابل انتظار و مبهوت کننده بود، اگرچه ممکن است هزینه هایی برای پاکستان داشته باشد، اما از دستاوردهای آن نیز نباید غافل شد.

 هزینه ها و دستاوردهای پاسخ منفی پاکستان به عربستان برای مشارکت در حمله به یمن

به گزارش ايرنا، سفیر سابق پاکستان در سازمان ملل معتقد است دست رد اسلام آباد به سینه رژیم آل سعود و نپذیرفتن درخواست عربستان برای ملحق شدن به ائتلاف حمله به یمن، به روابط پاکستان با عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شدت صدمه زده است.

منیر اکرم (Munir Akram) از دیپلمات های باتجربه پاکستان در مقاله ای که در روزنامه انگلیسی زبان منتشر شده است، می نویسد: موضعی که پاکستان در قبال یمن اتخاذ کرد، برای عربستان اصلا قابل انتظار نبود و ریاض را کاملا متعجب و مبهوت کرد.

این دیپلمات کهنه کار با اشاره به سوابق دوستی های پاکستان با عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نیز تعهد پاکستان به دفاع از عربستان و اماکن مقدس اسلامی در این کشور، نوشته است: پاکستان به لحاظ اقتصادی وابستگی زیادی به اعراب دارد. تعداد زیادی از اتباع پاکستان به عنوان نیروی کار در عربستان و دیگر کشورهای عربی مشغول کار هستند و سالانه حدود 10 میلیارد دلار ارز وارد پاکستان می کنند. پاکستان در عربستان نیروی نظامی برای انجام ماموریت های امنیتی و آموزشی دارد و حتی در برخی محافل مطرح شده است که در صورت نیاز، پاکستان از توان تسلیحات هسته ای خود برای دفاع از عربستان استفاده خواهد کرد.

منیر اکرم در بخشی از مقاله خود به سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه گذشته و همزمان با بررسی موضوع یمن در پارلمان پاکستان اشاره می کند و می نویسد که اگرچه همزمان شدن سفر وزیر خارجه ایران به اسلام آباد با بررسی موضوع یمن در پارلمان این کشور هماهنگ شده نبود، اما شاید نتوان تاثیر کلی این سفر را بر خروجی جلسات پارلمان که تصویب قطعنامه ای مبنی بر ضرورت بیطرفی پاکستان در قبال مساله یمن و شرکت نکردن در ائتلاف حمله به یمن بود، نادیده گرفت.

بر اساس این مقاله، درهر صورت اتخاذ این موضع از سوی پاکستان اصلا به مذاق عربستان و هم پیمانان منطقه ای آن خوش نیامد. برخی مقامات ریاض در اظهارنظرهایی در این باره گفته اند آسیب و صدمه ناشی از این موضع گیری پاکستان بر روابط اسلام آباد - ریاض، طولانی مدت خواهد بود و زمان زیادی لازم است تا این آسیب دیدگی ترمیم شود.

منیر اکرم معتقد است که عربستان و دیگر کشورهای، بی توجهی پاکستان به خواسته ریاض را بی پاسخ نخواهند گذاشت و در فکر تلافی خواهند بود. البته این این تلافی به شکل اخراج نیروهای کار پاکستانی در کشورهای عربی نخواهد بود زیرا به آنها نیاز دارند اما ممکن است در آینده شاهد اعزام تعداد کمتری از اتباع پاکستانی به کشورهای عربی به عنوان نیروی کار باشیم.

وی در ادامه مقاله خود می نویسد: شیوه دیگر اعراب برای تنبیه پاکستان، کاستن از کمک های مالی خود به پاکستان و قطع تخفیف های نفتی خواهد بود. عربستان و دیگر همپیمانان عرب این کشور ممکن است روابط نزدیک تری با هند برقرار کنند و پاکستان را در اولویت های بعدی قرار دهند.

در ادامه این مقاله به موضوع مذاکرات موفقیت آمیز ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای اشاره شده و آمده است: زمانی که این توافق نهایی شود، نقش و قدرت ایران در منطقه به مراتب افزایش خواهد یافت و شاهد همکاری های بیشتری میان آمریکا و ایران به ویژه درزمینه مبارزه با گروه های تروریستی داعش، القاعده و دیگر گروه های تروریستی در منطقه خواهیم بود.

براساس این مقاله، تحولات قابل پیش بینی در منطقه شامل دستیابی ایران به توافق هسته ای نهایی با شش قدرت بزرگ جهان که باعث افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه خواهد شد، احتمالا مهم ترین عاملی بود که باعث شد پاکستان زیر بار خواسته اعراب نرود. روابط پاکستان با ایران از چند نظر بسیار حیاتی و راهبردی است. کنترل شبه نظامیان و برقراری امنیت در دو طرف مرزهای مشترک دو کشور، ایجاد ثبات در افغانستان، تمایل وعلاقه بسیاری از مردم پاکستان به ایران و آینده روشن همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور از جمله مهم ترین دلایل حیاتی بودن روابط پاکستان با ایران است.

دولت کنونی پاکستان، به رغم تمام وابستگی های خود به حاکمان آل سعود و تمایلات خود به حفظ روابط تنگاتنگ با اعراب، در ماجرای یمن و درخواست ریاض از اسلام آباد برای محلق شدن به ائتلاف حمله به یمن، با تفکر و آینده نگری تصمیم گرفت. تحولات جاری و تحولات احتمالی آینده را به دقت بررسی کرد و در نهایت به این تصمیم رسید که اعراب منطقه در آستانه از دست دادن اقتدار پوشالی و نفوذ موقتی و مقطعی خود هستند و با توجه به مذاکرات درحال پیشرفت میان کشورهای کلیدی خاورمیانه و قدرت های بزرگ دنیا و نمایان شدن تغییرات اساسی در توازن قوا در منطقه، اکنون زمان خوبی برای توجه به خواسته های اعراب و تکیه به حمایت های آنان نیست.

چین به عنوان بزرگترین شرکت اقتصادی و تجاری پاکستان که قصد دارد یک طرح اقتصادی بسیار بزرگ و حیاتی با عنوان کریدور اقتصادی چین - پاکستان در این کشور ایجاد کند، علاقه به حضور پاکستان در ائتلاف عربی ضد یمن ندارد و معتقد است که مساله یمن باید با گفت و گو حل شود. پاکستان به تازگی دهها میلیارد دلار قراردادهای مختلف با چین امضا کرده است و دو کشور در آغاز راهی هموار برای توسعه همکاری های همه جانبه قرار گرفته اند که می تواند تحول بزرگی در مسیر توسعه پاکستان ایجاد کند.

کد خبر 294668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha