شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

محسن رخش‌خورشید: پرده‌ها علاوه بر آنکه وسیله‌ای برای مدیریت نور خانه در ساعت‌های روز هستند، ابزاری پرنقش و نگار برای جلوه بخشیدن و زیبا کردن فضای خانه هم محسوب می‌شوند.

نصب پرده

پرده چنان در طراحي دكوراسيون داخلي اهميت دارد كه طراحان داخلي، بعضي مأموريت‌هاي حياتي مثل بلند جلوه دادن سقف و حرارت بخشيدن به فضاي خانه را به آن مي‌سپارند. بنابراين انتظارهاي فراواني مي‌توان از پرده داشت و در انتخاب آن، فقط نبايد سليقه را ملاك عمل قرار داد. معروف است كه خانه بدون پرده، مثل انسان بي‌لباس است. پس حالا كه مي‌خواهيم خانه را با لباس بپوشانيم، بد نيست كمي دقت عمل به خرج دهيم. انتخاب پرده، انتخاب آساني نيست، خصوصا با قيمت‌هاي دلهره‌آوري كه در برخي مغازه‌هاي پرده‌فروشي شنيده مي‌شود و آدم را در لحظه از پوشاندن پنجره‌ها منصرف مي‌كند. با اين‌حال بايد بدانيم كه پرده را با قيمت‌هاي متنوعي مي‌توان تهيه كرد و حتي اگر حوصله‌اش باشد، خودمان مي‌توانيم آن را بدوزيم و بياويزيم. اين صفحه كه به كمك ميلاد سعداوي، فروشنده و نصاب باتجربه پرده آماده شده در اين زمينه به كمك‌تان مي‌آيد.

  • پرده‌ها و پنجره‌‌ها

مدل‌هاي متنوعي از پرده براي پنجره‌هاي خانه وجود دارد و انتخاب آنها بر اين مبنا انجام مي‌شود كه پنجره در كجاي خانه قرار دارد و مي‌خواهيم چه حال و هوايي به خانه بدهيم؛ مجلسي يا جوانانه و اسپورت. در انتخاب مدل پرده، بايد به پنجره توجه شود و نخستين سؤال اين است كه آيا قرار است پنجره مكرر باز و بسته شود و به‌عبارتي، پنجره پر كاربردي است يا نه. با فرض اينكه پنجره پركاربرد است، بايد پرده‌اي انتخاب شود كه امكان جمع شدن داشته باشد تا بتوان آن را كنار زد. ابتدا بايد ابعاد پنجره اندازه‌گيري شود و پارچه‌اي كه انتخاب‌شده، برش بخورد و دوخته شود. سابقا چوب پرده را چسبيده به قاب پنجره قرار مي‌دادند اما در سبك‌هاي جديد دكوراسيون داخلي، اگر بنا باشد پرده بر ديوار نصب شود، ارتفاع آن را تا نزديك سقف مي‌گيرند و امتدادش معمولا تا زمين مي‌رسد. اين قاعده اغلب در خانه‌هايي با حالت مجلسي و كلاسيك رعايت مي‌شود. اگر بنا باشد خانه را به شكل اسپورت طراحي كنيم، پرده‌هاي سبك و كوتاه، همخواني بيشتري با فضا خواهند داشت.

  • پرده‌هايي به ارتفاع ديوار

پرده را هم مي‌توان بر ديوار و هم بر سقف نصب كرد. توصيه نصاب‌هاي پرده كه طراحان داخلي هم معمولا تأييدش مي‌كنند، اين است كه چوب پرده به سقف نصب شود. پرده‌ها اگر از سقف آويخته شوند، جلوه بيشتري دارند. سقف‌ با توجه به سيماني بودنش، استحكام بيشتري نسبت به ديوار دارد و پرده‌هاي آويخته بر سقف برخلاف مدل‌هاي ديواري، هرگز در جاي خود به حركت درنمي‌آيند. كار‌شناس مهمان ما مي‌گويد كه اگر ناچار نباشد، هرگز پرده را بر ديوار نصب نمي‌كند. حتي اگر سقف از نوع كاذب باشد، راه‌حلي به نام پيچ‌‌هاي پروانه‌اي وجود دارد كه وقتي وارد سقف گچي مي‌شوند، پره‌هايشان باز مي‌شود و در داخل گچ به خوبي سفت مي‌شوند. پرده‌ها از پايين بايد با زمين مماس شوند. گاهي در پنجره‌هاي كوتاه، موانعي مثل رادياتور شوفاژ زير پنجره قرار دارد. اين موانع اگر كمتر از ۱۵سانت از ديوار بيرون زده باشند، اشكالي در كار ايجاد نمي‌كنند اما اگر بيش از ۱۵سانت جلو آمده باشند، ۲ حالت دارد: اگر مورد در اتاق خواب يا جاي ديگري غير از سالن پذيرايي است، مي‌توان پرده را كوتاه گرفت و از مماس شدنش با زمين صرف‌نظر كرد اما اگر به سالن پذيرايي مربوط است و بايد پرده با زمين مماس شود، مي‌توان ميله پرده را با كمك بست‌ها جلو آورد.

  • يك پرده مجلسي

پرده‌هاي مجلسي يا ۳ تكه، بهترين انتخاب براي سالن‌هاي پذيرايي هستند. آنها را با نام آستر، حرير و دكوري هم مي‌شناسند و اين ۳ نام، در واقع‌‌ همان اجزاي تشكيل‌دهنده اين نوع از پرده‌هاست. لايه آستر، ارزان‌قيمت‌ترين جزء در پرده است و كاربردش اين است كه پارچه اصلي را از گزند نور آفتاب و دوده‌هايي كه از پنجره وارد مي‌شوند، در امان مي‌دارد و در مواقعي كه مي‌خواهيم مانع از ورود نور به داخل خانه شويم هم به‌كار مي‌آيند. آستر‌ها چين ندارند و به اين ترتيب اندازه‌گيري آنها آسان است. جنس آنها نيز اغلب از كتان يا كتان ساتن انتخاب مي‌شود. حرير بعد از آستر قرار مي‌گيرد و در انواع ساده و طرح‌دار موجود است. پارچه‌هاي حرير بين ۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قيمت دارند. در زمان اندازه‌گيري بايد درنظر داشت كه معمولا عرض حرير را ۳ برابر عرض پنجره درنظر مي‌گيرند تا چين‌هاي بيشتري بخورد و زيبا‌تر شود. روي حرير هم لايه دكوري قرار مي‌گيرد كه اغلب از جنس مخمل يا ساتن گلدوزي شده است.

  • زمان جابه‌جايي پرده

در زمان نقل مكان به خانه جديد، پرده‌ها هم مي‌توانند بخشي از وسايل انتقالي باشند و بر پنجره‌هاي جديد بنشينند. اگر ابعاد پنجره در خانه جديد كوچك‌تر از خانه قبل بود كه كار راحت است و مي‌توان مقداري به چين‌هاي پرده اضافه كرد و يا در ‌‌نهايت، اندكي از عرض آن را بريد. اگر ابعاد بزرگ‌تر بود هم احتمالا مي‌شود كمي از چين‌هاي پرده كم كرد و آن را بر پنجره جديد نشاند. ارتفاع سقف‌ها نيز خيلي بعيد است كه تفاوتي داشته باشد و در‌‌نهايت ۱۰سانت جابه‌جا مي‌شود. اگر پرده از نوع سقف آويز بوده و سقف در خانه جديد خيلي بلند‌تر شده باشد، مي‌توان با استفاده از پايه‌هاي ال‌شكل، اين تفاوت ارتفاعي را جبران كرد. اين پايه‌ها روي سقف پيچ مي‌شوند و بست‌هاي چوب پرده به آنها متصل مي‌شوند، انگار كه سقف ۱۰ سانت پايين آمده باشد.

  • حركت بر ريل‌ها

مناسب‌تر است كه آستر روي ريل متحرك قرار گيرد. لايه حرير را مي‌توان به‌صورت متحرك يا ثابت درنظر گرفت. چوب‌پرده‌هاي ريلي، در ۲نوع دستي و اتومات موجودند. در نوع اتومات، ۲ جك در ابتدا و انتهاي چوب پرده قرار دارد كه كمك مي‌كند با كشيدن يك بند، پرده به طرفين جمع شود. البته اين حالت براي چوب پرده‌هايي است كه پرده ۲ تكه‌اي بر آن نصب باشد. نصاب‌ها توصيه مي‌كنند كه براي پنجره‌هايي با عرض بيش از ۳ متر، حتما لايه‌هاي آستر و حرير، به‌صورت ۲ تكه باشند تا از وسط باز و به دو طرف جمع شوند. چوب پرده‌هاي دستي هم‌‌ همان موردهاي پركاربرد و سنتي هستند. چوب پرده‌ها چه دستي باشند و چه اتومات، بايد با پايه‌هايي به ديوار يا سقف متصل شوند كه در ازاي هر يك متر، يك پايه مورد نياز است. پايه‌ها با رول‌پلاك و پيچ به سقف يا ديوار متصل مي‌شوند. در هر متر، بايد ۱۰عدد گيره سوراخ‌دار در داخل ريل قرار گيرد و البته ابتدا و انتهاي ريل هم بايد بست پيچي نصب شود تا از خارج شدن پرده از چوب پرده جلوگيري كند. به تعداد گيره سوراخ‌دار، هوكس يا‌‌ همان گيره برعكس به پرده نصب مي‌شود. در ضمن اگر از ميل‌پرده حلقه‌دار استفاده مي‌كنيد، آن را بالا‌تر از پنجره نصب كنيد چون پرده داخل حلقه 2/5سانتي‌متر پايين‌تر قرار خواهد گرفت.

  • كار‌شناس مهمان

مسئول لباس خانه‌ها «ميلاد سعداوي» فروشنده و نصاب پرده، مهمان امروز اين صفحه است و با علم و تجربه‌اش به ما در نگارش متن كمك كرد. او عقيده دارد كه خانه بدون پنجره، كور است و اگر ديوارهاي پنجره‌دار به كلي با پرده پوشانده نشوند، خانه لخت مي‌شود.

انتخاب و نگهداري پرده‌ها

هر گوشه‌اي از خانه كه پنجره‌اي داشته باشد، مي‌تواند صاحب پرده شود. در اينجا ۲ نكته در مورد انتخاب پرده براي نقاط مختلف خانه و ۲ نكته در مورد نظافت پرده را مرور مي‌كنيم.

مدل‌هاي مختلفي از پرده در بازار پرده‌فروشان وجود دارد كه اگر بين آنها بخواهيد مدل مناسب براي آشپزخانه را پيدا كنيد، احتمالا با پيشنهاد مدل «زبرا» مواجه خواهيد شد. مدل زبرا از جنس تور و پارچه است و مثل پرده‌هاي كركره‌اي، در جهت عمود جمع مي‌شود و با استفاده از آن مي‌توان شدت نور را به خوبي كنترل كرد.

پرده‌فروش‌ها اغلب مدل «رومن» را براي اتاق خواب توصيه مي‌كنند. اين مدل هم با استفاده از بند، در جهت عمود جمع مي‌شود و تفاوتش با زبرا اين است كه از پارچه ضخيم‌تري درست شده و لت‌هاي بزرگ‌تري دارد و جمع شدنش هم به‌صورت پله‌اي است. هر دوي اين مدل‌ها را با حدود متري ۵۰هزار تومان مي‌توان خريد.

براي نظافت پرده‌ها بايد هفته‌اي ۲ بار آنها را با جاروبرقي غبارروبي كرد و سالي يك‌بار هم آنها را از چوب‌هايشان جدا كرد و شست. فقط پيش از باز كردن پرده، بد نيست كه محل اتصال گيره‌ها به پرده را با ماژيك علامت بزنيد تا گيره‌ها دقيقا در محل قبلي به پرده متصل شوند و حالت پرده بعد از شست‌وشو تغييري نكند.

رفع چروك‌هاي پرده بعد از شست‌وشو، با يك عمليات اتوي وقت‌گير انجام مي‌شود. اما مي‌شود كار ديگري هم كرد. بعد از شست‌وشو، پرده‌ها را درحالي‌كه اندكي نمدار هستند بياويزيد. قاعدتا بايد چروك‌ها رفع شود.

کد خبر 294512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha