چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

موژان اردانی: راه رفتن بین قفسه‌های منظم و رنگارنگ در فروشگاه‌های بزرگ، چیزی است که شاید بسیاری از ما تجربه‌اش کرده‌باشیم.

چیزیم نیست  ورنه خریدار هر ششم!

 تجمع برندهاي مختلف از يك كالا در اين فروشگاه‌ها دست‌مان را براي انتخاب باز مي‌گذارد. به علاوه گاهي برخي اجناس اعم از محصولات غذايي و غيرغذايي شامل تخفيف‌هايي هم مي‌شوند. حتي برخي از فروشگاه‌هاي بزرگ در سطح شهر امكاناتي مثل پاركينگ رايگان يا مكاني براي بازي كودكان هم درنظر گرفته‌اند تا شما با خيال راحت قدم بزنيد و خريد كنيد؛ خريدي كه براي بعضي از ما حكم تفريح هم پيدا كرده است؛ تفريحي كه البته برخلاف تصور اوليه خيلي هم ارزان نيست چون شما ممكن است دست به خريدهايي بزنيد كه لازمتان نباشد و در كمترين حالت با يكي‌دوكيسه به منزل باز‌‌گرديد. خريد از فروشگاه‌هاي بزرگ كه يكي از راسته‌هاي خريد در شهرهاي بزرگ هستند، مزاياي بسياري دارد اما در اين ميان نكاتي وجود دارد كه بايد به آنها توجه كنيم و مثل جليقه نجات آنها را بپوشيم تا در اين دنياي پر از وسوسه خريد، غرق نشويم.

  • مراقب تخفيف‌ها باشيد

اين فروشگاه‌ها در كنار تخفيف‌هاي كوچك در برخي از ايام سال مثل نوروز، ‌ماه مبارك رمضان و اوايل مهر حراج‌هاي بزرگي برپا مي‌كنند كه خريد از آنها تا حدودي به صرفه است و توصيه مي‌شود. اما اسم تخفيف كه مي‌آيد هول برمان مي‌دارد؛ از يكي‌دو درصد تا پنجاه درصد و بالاتر فرقي نمي‌كند. معمولا در فروشگاه‌هاي بزرگ تخفيف‌ها فقط اجناسي مثل پوشاك و لوازم منزل را شامل نمي‌شوند بلكه مواد‌غذايي را هم در برمي‌گيرند و اين يكي از عواملي است كه پاي خيلي از ما را به اين نوع فروشگاه‌ها باز مي‌كند. اما بايد هوشيار باشيم. خيلي از قيمت‌هايي كه روي اجناس بعد از تخفيف‌شان خورده‌اند و ما را وسوسه مي‌كنند، درواقع پس از پرداخت هزينه‌هاي كلي با قيمت اوليه‌شان برابر مي‌شوند؛ به اين معني كه اين فروشگاه‌ها هزينه ماليات بر ارزش افزوده را روي جنس نمي‌زنند بلكه درصورتحساب ما محاسبه مي‌كنند. پس تخفيف‌هاي ناچيز را جدي نگيريد. در برخي موارد هم ممكن است به كالايي بربخوريد كه قيمتش از چيزي كه در ذهن شماست خيلي پايين‌تر باشد و شما بي‌درنگ آن را به سبد خود بيفزاييد اما بيشتر دقت كنيد. ممكن است كارخانه توليد‌كننده از حجم اصلي آن كالا كاسته و آن را با قيمت كمتري روانه فروشگاه كرده‌ باشد كه معمولا آن را روي بسته‌بندي درج مي‌كنند اما جادوي قيمت ما را طلسم كرده و نمي‌گذارد به مشخصات آن توجه كنيم.

  • ليست مجازي بنويسيد

اگر در مقابل خريد كردن نمي‌توانيد مقاومت كنيد و خريد هر چيز اعم از خوراك و پوشاك و باقي چيزها از لذت‌بخش‌ترين تفريحات‌تان است و نوشتن ليست خريد هم جلودارتان نيست، براي شما پيشنهادي داريم. اين بار يك ليست مجازي تهيه كنيد؛ به اين معني كه همه‌‌چيزهايي كه نياز داريد و هر آنچه فكر مي‌كنيد خريدنش براي‌تان ضروري نيست را روي يك كاغذ بياوريد. با اين ليست وارد فروشگاه شويد، يك چرخ بزرگ هم برداريد و با آن از ميان تمام قفسه‌ها بگذريد، سعي كنيد توي اين مسير حواستان به سبد‌هاي پر بعضي از مشتري‌ها پرت نشود. حالا تمام كالاهايي را كه در ليست‌تان پشت هم رديف كرده‌ايد از توي قفسه‌ها برداريد، مشخصاتشان را خوب بررسي كنيد، به قيمتش دقت كنيد و آن را با كالاهايي از همين نوع با برندهاي مختلف موجود مقايسه كنيد و بعد، آن را توي چرخ‌ خريدتان نه، توي قفسه، سر جاي خودش بگذاريد. شما اين بار آمده‌ايد تا اقلام موجود در ليست‌تان را كشف كنيد و از حضور آن همه رنگ و تنوع لذت ببريد اما خريد نه. اين بار شما پشت باقي مشتري‌ها توي صف صندوق نمي‌ايستيد. اين كار ممكن است از شما زمان بگيرد اما باور كنيد از هيجاني كه خيلي‌هايمان براي خريد در اين فروشگاه‌ها داريم كم مي‌كند، به علاوه باعث مي‌شود با كالاهاي مختلف آشنا شويم و آنچه را كه واقعا نياز نداريم از ليست‌مان خط بزنيم و با توجه به بودجه‌اي كه براي خريدمان درنظر گرفته‌ايم، اقلام ليست‌مان را اولويت‌بندي كنيم. و در نهايت روزي كه براي خريد به فروشگاه مراجعه كرديم، عاقلانه انتخاب كنيم.

  • ليست واقعي تهيه كنيد

ممكن است با ديدن ده‌ها نوع بسته بندي شيك از هر جنس هيجان‌زده شويد و بي‌توجه به آنكه واقعا آن كالا را نياز داريد يا خير، از قفسه‌ها انتخاب و توي چرخ خريدتان بگذاريد و در راه رسيدن به خانه و موقع حساب و كتاب‌كردن از خريدتان پشيمان شويد. براي جلوگيري از اين اتفاق بهتر است براي خودتان ليست خريد آماده كنيد؛ ليستي كه تمام نيازهاي شما را مثلا براي يك هفته تأمين كند. براي اين كار كافي است نگاهي به يخچال، فريزر و باقيمانده مواد شوينده و بهداشتي‌تان بيندازيد، از فرزندانتان در مورد كالاهايي كه مورد احتياج‌‌شان است سؤال كنيد و بعد از يك جمع‌بندي دست به‌كار شويد. در مواردي داشتن يك برنامه غذايي هم مي‌تواند به تهيه يك ليست خريد،كمك كند. داشتن اين ليست حتي مي‌تواند در صرفه‌جويي زمان هم مؤثر باشد؛ وارد فروشگاه مي‌شويد، به ليست خود نگاهي مي‌اندازيد، از تابلو‌هايي كه مربوط به بخش‌هاي مختلف فروشگاه است كمك مي‌گيريد، كالاي مورد نظرتان را از قفسه‌ها برمي‌داريد و بعد براي خريد اقلام ديگر ليست‌تان اقدام كنيد. به همين راحتي، از شر خريد‌هاي اضافه خلاص مي‌شويد.

  • نكته: چرا خريد از فروشگاه‌هاي بزرگ خوب است؟

اين نوع خريد در زمان صرفه‌جويي مي‌كند، همچنين در سطح وسيع‌تر كمي از بار ترافيك كم مي‌كند و هزينه‌هاي رفت و‌آمد را كاهش مي‌دهد. در كنار همه اينها خاطرمان جمع است كه كنترل كيفيت كالا در اين فروشگاه‌ها خيلي سفت و سخت‌ است و كم پيش مي‌آيد كه با موادغذايي‌اي كه تاريخ مصرفشان گذشته‌است برخورد كنيم. كسي هم بالاي سرمان نايستاده يا دنبال‌مان راه نيفتاده كه بخواهد چيزي را به ما قالب كند؛ خودمان كنار قفسه‌‌اي كه مي‌خواهيم توقف مي‌كنيم، اجناس مورد نظرمان را كه جلوي ما رديف شده‌اند سبك و سنگين مي‌كنيم و در نهايت يكي را توي سبد يا چرخي مي‌اندازيم كه با خود حمل مي‌كنيم. در اين بازار، انگار كه داريم از خود خط توليد جنس‌ها را انتخاب مي‌كنيم؛ شرايطي كه به ما اجازه مي‌دهد از آن استفاده نمايشگاهي كنيم، جنس‌ها را به چشم خريدار ببينيم و بعد، از راه‌هاي سنتي يا خريد اينترنتي با قيمت و شرايط مناسب‌تر خريداري‌شان كنيم.

  • نكته‌ها و قانون‌ها

كوله‌پشتي
 در بسياري از اين فروشگاه‌ها ورود با كوله‌پشتي ممنوع است، شايد اين جمله برايتان مسخره باشد اما در عمل كاملا جدي است. اگر هميشه با خودتان كوله‌پشتي حمل مي‌كنيد قبل از عبور از گيت‌هاي ورودي، مسئولان فروشگاه از شما مي‌خواهند كيف‌تان را تحويل دهيد تا آن را براي‌تان داخل يك كيسه بگذارند و در كيسه را پلمب كنند. حالا شما و كوله‌پشتي‌تان مي‌توانيد با آسودگي خاطر وارد محيط فروشگاه شويد.

جيغ در‌ ورود و خروج
گاهي ممكن است هنگام ورود يا خروج از فروشگاه صداي آژير گيت‌ها بلند شود، در اين موارد نترسيد، با خودتان فكر نكنيد حتما شما اشتباها چيزي را از فروشگاه بيرون برده‌ايد يا نكند چيز خطرناكي با خودتان به داخل فروشگاه حمل مي‌كنيد. بعضي از اين سنسورها به آلياژي كه در دسته كيف، مارك فلزي لباس‌ها يا سگك كمربند و غيره به‌كار مي‌رود، حساسند و با گذشتن از آنها صداي بوقشان بلند مي‌شود. به نگاه‌هاي مردم در اين لحظات دقت نكنيد، مسئولان فروشگاه به كمك شما مي‌آيند و با دستگاهي اين حساسيت را برطرف خواهند كرد.

برگشت كالا
 در اغلب فروشگاه‌هاي بزرگ قوانيني براي تعويض يا برگشت كالا درنظر گرفته‌شده است. اگر مشتري از خريد خود راضي نباشد مي‌تواند تا 2 هفته پس از خريد با ارائه رسيد خريد، كالا را برگشت دهد؛ البته اين در شرايطي است كه براي كالاي برگشت داده شده امكان فروش مجدد وجود داشته‌باشد؛ كالايي مثل روزنامه، مجله، كتاب، لباس شنا، مواد لبني، پروتئيني و منجمد قابل برگشت نيستند. توجه كنيد كه مبلغ كالاهايي كه توسط كارت هديه خريداري شده‌باشند هم قابل بازگشت نيستند. البته هميشه هم اينطور نيست كه جنس فروخته شده، پس گرفته نشود.

صف طولاني
وقتي به صف طولاني آدم‌ها كه پشت هم رديف شده‌اند فكر مي‌كنيم به صرافت آن نمي‌افتيم كه براي خريد يكي‌دوقلم كالا به اين فروشگاه‌ها مراجعه كنيم. در برخي از اين فروشگاه‌ها با اختصاص دادن چند صندوق به خريدهاي زير 10 قلم اين مشكل تاحدي حل شده‌است زيرا معمولا صف انتظار براي اين صندوق‌ها كوتاه‌تر است. با اين حساب وقتي توي سبد خريد شما بيشتر از 10 قلم جنس نيست، ديگر مجبور نيستيد دقايق زيادي منتظر بمانيد، كافي است صندوق‌هايي را كه براي اين تعداد درنظر گرفته شده شناسايي كنيد و كالاهاي خود را به آن بسپاريد.

پرداخت مبلغ
اكثر اين فروشگاه‌ها به دستگاه‌هاي خودپرداز مجهزند، پس نگران چگونگي پرداخت به وسيله كارت بانكي خود نباشيد. اما در مواردي كه شايد بسياري از ما با آن برخورد كرد‌ه‌باشيم، ممكن است سيستم شتاب قطع شود و ما مجبور شويم با كيسه‌‌هاي خريدمان جلوي صندوق منتظر برقراري ارتباط با بانك بمانيم. هيچ‌گاه كار از محكم كاري عيب نمي‌كند، پس هميشه مقداري پول نقد هم با خود همراه داشته باشيد.

اتاقي براي شما!
ممكن است در طول خريدتان از فروشگاه يا پس از آن از چيزي ناراضي باشيد، مثلا برخورد صندوق‌دار يا فروشنده‌ها شايسته نباشد ويا بخواهيد طبق قوانيني كه گفته شد كالايي را برگشت دهيد. در بسياري از اين فروشگاه‌ها اتاقي براي امور مشتريان درنظر گرفته‌شده كه با مراجعه به آن مي‌توانيد مشكلات خود را بيان كنيد يا مستقيما پيشنهادهاي خود را با مسئولان در ميان بگذاريد.

کد خبر 294258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha