همشهری آنلاین: اعضای شورای شهرتهران صبح امروز طرح الزام شهرداری به بارگذاری و تعیین کاربری املاک براساس طرح تفصیلی قبل از واگذاری را تصویب کردند که براین اساس شهرداری از هرگونه خام‌فروشی اراضی خود منع می‌شود.

شورای شهر

به گزارش ایسنا، در صدوچهل‌وششمین جلسه علنی شورای شهر تهران بررسی یک فوریت طرح الزام شهرداری به ارائه لایحه تشکیل شورای سیاستگذاری در سازمان زیباسازی شهر تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این طرح که از سوی کمیته معماری و شهرسازی برای بررسی به صحن علنی شورا آورده شد، محمدمهدی تندگویان با بیان اینکه سازمان زیباسازی وظایفی همچون شناسایی بافت فرسوده، اعاده هویت معماری سنتی و اسلامی شهر، مطالعه طرح پیرامون نماهای ساختمانی شهر و... را در وظایف خود دارد، گفت: با این حال می‌توان با ایجاد شورای سیاستگذاری نسبت به نظارت بیشتر اقدام کرد، اما در این میان مجتبی شاکری، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر با بیان اینکه سازمان زیباسازی دارای شورای سیاستگذاری است، گفت: شهردار تهران به همراه دو نماینده دیگرش در این شورای سیاستگذاری عضو هستند که می‌توان یا از شهردار برای تعیین دو نماینده سلب اختیار کرد و یا دو نفر از اعضای شورای شهر نیز در این کمیته شرکت کنند.

بررسی یک فوریت این طرح به دلیل برخی از اعتراضات اعضای شورای شهر مبنی بر موازی‌کاری این شورای سیاستگذاری با شورای سیاستگذاری سازمان زیباسازی رای نیاورد.

همچنین بررسی طرح الزام شهرداری تهران به بارگذاری و تعیین کاربری، تراکم و سایر اقدامات لازم درخصوص املاک شهرداری براساس طرح تفصیلی قبل از واگذاری، فروش و تهاتر نیز که به پیشنهاد کمیسیون معماری و شهرسازی هفته قبل به صحن علنی آورده شده بود، اما با پیشنهاد برخی از اعضای شورای شهر یک هفته مسکوت مانده بود، بار دیگر به صحن شورا آورده شد و مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحاتی تصویب شد.

براساس این طرح، از آنجایی که اموال و املاک شهرداری در زمره عوامل عمومی و متعلق به شهروندان است و فروش املاک شهرداری تهران بدون بارگذاری، نوع کاربری و اصلاح سند، شهرداری را با ضرر و زیان مواجه می‌کند، لذا ضروری است این طرح مورد تصویب قرار گیرد که سرانجام ماده واحده پیشنهادی با ایجاد اصلاحاتی همچون اینکه اراضی معوض - پادگان‌ها و یا زمین‌های متعلق به سایر سازمان‌ها که در طرح حوزه شهری قرار دارند از شمول این مصوبه خارج و براساس سیاست‌های شهری و طرح جامع و تفصیلی در مورد آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.

با تصویب این طرح که با اکثریت آرا رخ داد، از این پس شهرداری تهران موظف است قبل از واگذاری و فروش املاک و اراضی متعلق به خود، قبل از هرگونه اقدامی نسبت به تعیین کاربری و بارگذاری براساس پهنه طرح تفصیلی اقدام کرده و از هرگونه فروش املاک به صورت خام و فاقد کاربری خودداری کنند.

کد خبر 292846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha