همشهری آنلاین: اولین‌ رزمایش‌ نظامی‌ مشترک‌ کشورهای‌ عضو سازمان‌ همکاری‌های‌ شانگهای‌ با نام‌‌ مأموریت‌ صلح‌ ‌2007 در روسیه‌ پایان‌ یافت‌‌.

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی‌ خبر از سن‌ پترزبورگ‌‌، مرحله‌ پایانی‌ این‌ رزمایش‌ که‌ از هفته‌ پیش‌ در سطح‌ وسیعی‌ از منطقه‌ چلیابینسک‌ در جنوب‌ اورال‌ با حضور حدود 6 هزار و 500 نظامی‌ کشورهای‌ چین، روسیه‌‌، تاجیکستان‌‌، قزاقستان‌، قرقیزستان‌ و ازبکستان‌ آغاز شده‌بود،‌ با برگزاری‌ مراسمی‌ ویژه‌ در حضور رهبران‌ کشورهای‌ عضو در این‌ منطقه‌ عملیاتی‌ پایان‌ یافت‌.

محافل‌ سیاسی‌ نشست‌ سازمان‌ همکاری‌های‌ شانگهای‌ را در شهر بیشکک‌ و نیز اولین‌ رزمایش‌ این‌ سازمان‌ را آغاز اتحاد بزرگ‌ و جدیدی‌ علیه‌ تهدیدهای‌ پیمان‌ آتلانتیک‌ شمالی‌‌ ناتو‌ اعلام‌ کردند.

فدراسیون‌ روسیه‌ همچنین‌ با درخواست‌ آمریکا مبنی‌ بر حضور در رزمایش‌ مأموریت‌ صلح‌ ‌2007‌ مخالفت‌ کرد و آن‌ را مغایر با سیاست‌های‌ اعضای‌ سازمان‌ همکاری‌های‌ شانگهای‌ خواند‌.

سازمان‌ همکاری‌های‌ شانگهای‌ در سال‌ ‌2001‌ میلادی‌ و با اهداف‌ محدود توسط 6‌ کشور جمهوری‌ خلق‌ چین‌‌، فدراسیون‌ روسیه‌ و جمهوری‌های‌ تاجیکستان‌‌، قزاقستان‌، قرقیزستان‌ و ازبکستان‌ تشکیل‌ شد.

جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ همراه‌ هند،‌ مغولستان‌ و پاکستان‌ از اعضای‌ ناظر این‌ سازمان‌ هستند.

کد خبر 29124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز