بازار سرمایه و سهامداران همیشه نگران آن را باید یکی از برندگان اصلی تفاهم هسته‌ای نامید.طبق بیانیه لوزان ایران و ۱+۵در مورد یک برنامه جامع که رفع تحریم‌های اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت به تفاهم کلی رسیده‌اند.

تا به حال سهامداران و سرمايه‌گذاران بازار سرمايه ايران به مسئله هسته‌اي به‌عنوان يك عامل ابهام مي‌نگريستند.در چنين شرايطي از يك سو مسئولان بورس نگران رفتارهاي هيجاني سرمايه‌گذاران هستند و از سوي ديگر مشاهدات خبرنگاران همشهري گوياي اين واقعيت است كه سرمايه‌گذاران ريسك پذير  به سرعت دست به‌كار شده‌اند،

به‌طوري كه پس از انتشار بيانيه لوزان فعالان بازار سرمايه در شبكه‌هاي اجتماعي و از طريق نرم افزارهاي ارتباطي در گوشي‌هاي هوشمند خود واكنش‌هاي عجيب و غريبي نشان داده‌اند. سهامداراني كه در يك سال اخير شاهد آب شدن سرمايه خود بوده‌اند حال معتقدند درصورت نهايي شدن تفاهم هسته‌اي و رفع تحريم‌ها مي‌توان اميدوار بود بازار سهام به بهترين مكان براي سرمايه‌گذاري تبديل شود.

  • واكنش خارجي‌ها

در اين ميان موج واكنش‌ها فقط به محافل داخلي محدود نشده به‌طوري كه ديروز شبكه خبري سي‌ان‌بي‌سي نوشت: سرمايه‌گذاران جهاني كه پشت درهاي بازار ايران صف بسته بودند در حال آماده شدن براي ورود به بورس اين كشور هستند.بورس تهران از ابتداي امسال تاكنون 5درصد رشد كرده است، اما مدير ارشد يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران مي‌گويد، بورس تهران آماده اوج گرفتن است.

  • توصيه مديرعامل بورس

همزمان با اوج گرفتن دوباره هيجان‌ها در بازارسهام، مديرعامل بورس تهران اعلام توافق هسته‌اي را خبر خوشي براي سهامداران دانست و گفت:درست نيست تصور كنيم سهام تمام شركت‌ها افزايش مي‌يابد و سهامداران حتما بايد با مطالعه اقدام كرده و صبر و حوصله داشته باشند.حسن قاليباف اصل، در تحليل تأثير توافق هسته‌اي بر بازار سرمايه گفت: تأثير واقعي اين توافق بر متغيرهاي شركت‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي در ميان‌مدت و بلندمدت خود را نشان مي‌دهد ولي با توجه به اينكه خبر مثبتي در حوزه بين‌المللي منتشر شده است باعث مي‌شود در كوتاه‌مدت گرايش مطلوب و مثبتي به بازار سرمايه وجود داشته باشد.

او به سهامداران توصيه كرد: با مطالعه وارد بازار سرمايه شوند وضعيت جديد، اثرات مختلفي در سهام شركت‌ها دارد، لذا سهامداران با توجه به اثر رفع محدوديت‌ها روي صنايع مختلف اقدام به سرمايه‌گذاري كنند نه اينكه هر سهمي نصيبشان شد را خريداري كنند زيرا هر سهمي ارزندگي خاص خود را دارد.

  • بلندمدت بازار جذاب‌تر از كوتاه‌مدت مي‌شود

محسن عباسي، مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري ابن سينا مدبر هم درباره تأثير واقعي رفع تحريم‌ها، در برش‌هاي زماني كوتاه‌مدت و ميان‌مدت و بلندمدت گفت: سنگيني سايه مذاكرات بر بازار سرمايه تا حد زيادي كم شد اما علاوه بر واكنش‌هاي بازار سرمايه به‌عنوان پيشاني اقتصاد بايد در انتظار، عكس‌العمل‌هاي بازار واقعي به‌عنوان محل اصلي رويدادهاي اقتصادي بود.

عمده تحليلگران بين‌المللي اعتقاد دارند دركوتاه‌مدت، ايران، پتانسيل‌هاي تجارت خارجي و مبادلات بانكي، صادرات و ارز آوري در صنايع نفت و پتروشيمي، واردات قطعات هواپيمايي، صنايع برق، خودرو و همچنين مواد دارويي را در اولويت قرار خواهد داد .عباسي درباره واكنش بازار به توافق در بلندمدت گفت: شرايط در بلندمدت در مقايسه با كوتاه‌مدت و ميان‌مدت فرق خواهد كرد. به‌عبارتي شرايط بلندمدت بازار سرمايه جذاب‌تر از شرايط كوتاه‌مدت و ميان‌مدت است.

وي ادامه داد: احتمالاً شركت‌هاي خارجي خودروساز با توليد كننده‌هاي داخلي وارد همكاري‌هاي مشتركي خواهند شدكه تكنولوژي جديد را به اين صنعت تزريق خواهد كرد. سرمايه‌گذاري زيادي در بخش نفت و گاز و پتروشيمي صورت خواهد پذيرفت و مشتري‌هاي زيادي براي خريد پالايشگاه‌ها و شركت‌هاي پتروشيمي اظهار علاقه خواهند كرد.عباسي تصريح كرد: تكنولوژي پالايشگاه‌ها به مرور مدرن‌تر خواهد شد و طرح توسعه بسياري از شركت‌هاي بورس و طرح‌هاي نيمه تمام صنعتي در بعد كشوري به مرحله تكميل و اتمام نزديك خواهند شد.

در نتيجه ورود و خروج آسان‌تر مواداوليه، بهاي تمام‌شده توليد كاهش خواهد يافت و شركت‌ها براي واردات و توليد هزينه‌هاي گزاف دور زدن تحريم‌ها را نخواهند پرداخت. اينجاست كه بورس ظرف 3-2 سال آينده رشد با ثبات و با دوامي را در سايه بهبود واقعي متغيرهاي اقتصادي تجربه خواهد كرد.

  • ريسك مذاكرات كمرنگ شد

اميد احمدي كارشناس بازار سرمايه هم گفت: با توجه به اينكه ريسك ناشي از نتايج مذاكرات بسيار كمرنگ شده، بنابراين رشد شاخص كل و نيز قيمت سهام شركت‌ها در هفته پيش رو اتفاق خواهد افتاد.او افزود: به‌نظر مي‌رسد شاخص بورس و قيمت سهام برخي شركت‌ها نيز رشد 20درصدي را در روزهاي آينده به‌خود ببينند كه البته همه اين اتفاقات تحت‌تأثير جو رواني است و بازار سرمايه پيشاپيش به استقبال رفع تحريم‌ها و اثرات آن بر صنايع بورس مي‌رود.

  • تأثير لغو تحريم‌ها بر بانك‌ها بيشتر است

حميدرضا احمدي‌زاده ديگر كارشناس بازار سرمايه هم گفت: رسيدن به توافق جامع هسته‌اي و برداشته‌شدن تحريم‌ها، تأثير قابل‌توجهي در فعاليت و سودآوري بانك‌ها خواهد داشت. حميدرضا احمدي‌زاده تأكيدكرد: با رسيدن به توافق جامع هسته‌اي و برداشته‌شدن تحريم‌ها به‌طور حتم يكي از گروه‌هايي كه بيشترين تأثير مثبت را از اين اتفاق مي‌بيند گروه بانك‌هاست. رفع تحريم‌ها تأثيرات زيادي بر كاهش هزينه‌هاي عمليات بين‌المللي بانك‌ها و نيز افزايش سود آوري آنها خواهد داشت.

  • اثر رفع تحريم‌ها در ۳ بازه زماني بر بورس

علي اكبر زارعي يكي ديگر ازكارشناسان بازار سرمايه گفت: اثرات برداشتن تحريم‌ها بر صنايع و شركت‌هاي بورس و نيز در كل بازار سرمايه را مي‌توان به 3بازه زماني كوتاه و ميان و بلندمدت تقسيم كرد. رفع تحريم‌ها اثرات گوناگوني بر صنايع مختلف خواهد داشت.او افزود: در كوتاه‌مدت صنايعي چون بانك‌ها، خودروسازها، كشتيراني، نفت و گاز، پتروشيمي، صنعت برق و داروسازي بيشترين اثر را از رفع تحريم‌ها خواهند ديد.

  • تأثير توافق هسته‌اي بر سهام خودروسازها

بيوك علي مرادلو مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت هم گفت: انتظار كاهشي قيمت خودرو از مهم‌ترين تأثيرات توافق هسته‌اي لوزان بر صنعت خودرو خواهد بود. اگرچه اين توافق پس از رفع تحريم‌ها بيشترين تأثير را بر بخش‌هاي اقتصادي كشور به همراه خواهد داشت اما اين موضوع در حال حاضر چراغ سبز را به‌خودروسازان خارجي نشان مي‌دهد تا به سمت بازار خودروي كشور حركت كنند.

  • سهام كشتيراني و توافق هسته‌اي

سهام كشتيراني جمهوري‎اسلامي در طول دوره تحريم بيشترين ضربه را خورده، اما محمدحسين داجمر مديرعامل كشتيراني جمهوري‎اسلامي ‎ايران گفت: اگر قطعنامه‎هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد و تحريم‎هاي ايران كاملا لغو شود، به تبع آن آمريكا و ديگر كشورهاي غربي نيز محدوديت‌هاي خود را از مسائل تجاري و مالي ايران حذف خواهند كرد. در اين صورت فعاليت كشتيراني مانند گذشته (دوران قبل از تحريم) مي‎شود.

او تأكيدكرد: براي دوران پس از تحريم برنامه‌هاي مختلفي داريم و اكنون منتظر هستيم تا ببينيم توافق نهايي به چه صورت حاصل مي‎شود كه بتوانيم مطابق با آن، برنامه‌هاي مرتبط را اجرايي كنيم.

کد خبر 291174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha