سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

رها منفردنیا: خانه کاریکاتور با هدف شناسایی، مهارت آموزی و سازماندهی کاریکاتور و (پویانمایی) در ایران و پشتیبانی و حمایت از کاریکاتوریست‌ها و علاقه‌مندان کاریکاتور و معرفی آثار آنها در ایران و جهان فعالیت خود را در سال ۱۳۷۵آغاز کرد و به سرعت تبدیل به مرکز اصلی کاریکاتور ایران شد.

کاریکاتور هلوکاست

ازجمله فعاليت‌هاي خانه كاريكاتور برگزاري كلاس‌هاي آموزش كاريكاتور و نمايشگاه‌هاي كاريكاتور، گردآوري‌، حفظ و نمايش آثار جهاني كاريكاتور و انجام پروژه‌هاي لازم در زمينه كاريكاتور، برگزاري دوره‌هاي تخصصي آموزشي در تمامي مقاطع سني (كودك و نوجوان و بزرگسالان‌)، برپايي جلسه‌ها و همايش‌ها و سخنراني‌هاي مرتبط با موضوع چاپ و نشر آثار كاريكاتور اعم از مجله‌، كتاب‌، كارت و... برگزاري مسابقات كاريكاتور در سطوح مختلف كشوري و جهاني و معرفي هنرمندان كاريكاتوريستي كه به‌نحوي در مسابقه‌هاي بين‌المللي مقام كسب مي‌كنند و همچنين ارائه اطلاعات و گزارش‌هايي از فعاليت‌هاي خانه كاريكاتور است. اين مركز همچنين دبيرخانه دائمي نمايشگاه دوسالانه كاريكاتور تهران است. سيدمسعود شجاعي طباطبايي، مدير مركز و مدير بخش لاتين سايت ايران كارتون و عباس قاضي زاهدي به‌عنوان مدير روابط عمومي و مدير بخش فارسي در اين مجموعه فعاليت دارند.

  • نه توهين كرديم نه تهديد

حجت‌الاسلام زائري، مديرعامل مجموعه فرهنگي هنري سرچشمه، هدف اين مجموعه را از همكاري در برپايي دومين مسابقه كاريكاتور هولوكاست اعتراض به توهيني كه عليه پيامبرگرامي اسلام انجام شده، برمي‌شمرد؛ «بعد از توهين نشريات دانماركي به پيامبر گرامي اسلام در سال 2005 واكنش هاي بسياري در كشورهاي مختلف دنيا رخ داد؛ از آتش‌زدن اموال عمومي گرفته تا حمله به سفارتخانه‌هاي اروپايي به‌ويژه دانمارك و بعد از آن بحثي در تهران پيش آمد كه راه مقابله با اين جريان چيست .با توجه به اينكه تنش و درگيري، مطلوب غرب و استكبار است ما به اين فكر كرديم كه به سمت يك برخورد فرهنگي پيش رويم تا حركت اثرگذارتري صورت گيرد. پس از اين بود كه در عكس‌هاي يك راهپيمايي در يك كشور عربي، پلاكاردي را دست يك جوان اهل تسنن ديدم كه روي آن نوشته شده بود اگر آزادي بيان حد و مرزي ندارد چرا اجازه نمي‌دهيد درباره هولوكاست بحث شود. اين سؤال برادر اهل سنت به شكل جدي براي ما مطرح شد و در تهران به نتيجه رسيد».

مديرعامل مجموعه فرهنگي هنري سرچشمه همچنين به تأثير برگزاري اين مسابقه در سطح دنيا و موج گسترده تهديدات عليه برگزاركنندگان اين مسابقه اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: «شجاعي طباطبايي كه بارها به كشورهاي مختلف دنيا سفر كرده و داوري مسابقه‌هاي كاريكاتور را بر عهده داشته است، بعد از اين مسابقه، به بيش از 20 كشور دنيا ممنوع‌الورود و حتي تهديد به قتل شد. حتي روزنامه‌اي كه در برگزاري دور اول اين مسابقه همكاري داشت نيز تحت فشار قرار گرفت و اين واكنش‌ها به ما نشان داد كه راهي را كه انتخاب كرده‌ايم، درست بوده و در واقع پاشنه آشيل و چشم اسفنديار استكبار غربي همين نكته است».

حجت‌الاسلام زائري در ادامه توضيحات خود اضافه مي‌كند: «در اين مسابقه ما فقط سؤال كرده‌ايم، نه توهين كرده‌ايم و نه تهديد، البته از توهين به پيامبر گرامي اسلام خشمناكيم اما ترجيح مي‌دهيم به جاي اعمال خشونت، رفتار فرهنگي داشته باشيم. و به همين مناسبت بعد از گذشت حدود 10سال از نخستين دور برگزاري اين مسابقه و به‌دنبال توهين نشريه شارلي‌ابدو به پيامبر گرامي اسلامي در قالب انتشار كاريكاتور، ما تصميم گرفتيم كه دور دوم اين مسابقه را برگزار كنيم».

وي همچنين به موضع‌گيري و واكنش‌هاي غربي‌ها نسبت به هولوكاست اشاره مي‌كند: «پژوهشگران غربي وقتي درباره موضوع هولوكاست سؤال مطرح و پژوهش مي‌كنند، زنداني مي‌شوند و اخيرا نيز مجري سرشناس شبكه «C.N.N» وقتي در صفحه توئيتر خود بحثي را درباره يهوديان مطرح كرده بود، بلافاصله از اين رسانه اخراج شد. اين در حالي است كه ما درباره مقدسات خود در دين اسلام نيز باب بحث علمي را نمي‌بنديم و حتي بحث‌هاي انتقادي نيز صورت مي‌گيرد».

مدير مجموعه فرهنگي سرچشمه در ادامه با بيان اينكه انتخاب اين مجموعه براي برگزاري اين مسابقه به اين دليل بوده است كه اين مكان قتلگاه شهداي هفتم‌تيرماه است كه نماد مظلوميت ملت ايران در جريان ترور است و بيشترين تناسب را با موضوع اين مسابقه دارد، مي‌گويد: ما معتقديم كه محكوميت جريان صهيونيست و جريان تروريست با هم معني مي‌دهد و ما آمده‌ايم كه هر چه فرياد داريم بر سر آنها بكشيم.

حجت‌الاسلام زائري در پايان توضيحات خود با تأكيد بر اينكه اين مسابقه قصد توهين به قربانيان هولوكاست را ندارد، يادآور مي‌شود: «اصل ماجراي هولوكاست را در هركجاي جهان محكوم مي‌كنيم و با هر هولوكاستي چه در جنگ جهاني اول، دوم و دنياي كنوني مخالفيم و با قربانيان هولوكاست نيز همدردي مي‌كنيم اما اينها نبايد بهانه‌اي باشد براي به وقوع پيوستن يك هولوكاست جديد. بنابراين قصد ما نشان دادن بازي صهيونيست‌ها در اين زمينه به مخاطبان بين‌المللي است و همانطور كه رهبرمعظم انقلاب فرمودند مي‌خواهيم كه جوانان غربي را به فكر كردن دعوت كنيم كه اگر آزادي بيان حد و مرزي ندارد، چرا درباره هولوكاست اجازه بحث و بررسي داده نمي‌شود».

پس از انتشار كاريكاتورهايي توهين‌آميز از پيامبر گرامي اسلام كه در نشريه فرانسوي «شارلي ابدو» در سطحي گسترده منتشر شد، سايت ايران كارتون با همكاري مؤسسه فرهنگي هنري شهداي سرچشمه و مجموعه فرهنگي هنري اوج، بر آن شدند تا دوره دوم «مسابقه بين‌المللي كاريكاتور هولوكاست» را باوجود تمام مخالفت‌هايي كه از سوي كشورهاي خارجي صورت مي‌گرفت، برگزار كنند تا به اين وسيله صداقت غربيان را در رابطه با آزادي بيان بي‌حد و مرز بسنجند. در واقع اين مسابقه دعوت كردن جوانان غربي به فكر كردن درباره حد و مرز آزادي بيان در غرب است و آزمايش صبر و تحمل سلطه غربي در برابر آنچه ادعا مي‌كنند.

مسعودشجاعي طباطبايي، دبير دومين دوره مسابقه كاريكاتور هولوكاست در ارتباط با چرايي برگزاري اين دوره از مسابقات مي‌گويد: «چندي پيش دوباره ديديم كه غرب دست از كارهاي زشت گذشته‌اش برنداشته و شاهد انتشار كاريكاتور موهن پيامبر گرامي اسلام در نشريه «شارلي ابدو» بوديم. غرب هر زماني فرصت به‌دست مي‌آورد به موجي از اسلام‌هراسي و مسائلي از اين دست دامن مي‌زند ولي در اين مقطع نياز بود كه به‌كار زشت‌شان جواب جدي‌تري داده شود؛ به‌دليل اينكه غربي‌ها به‌دنبال اقدام غيراخلاقي خود اعلام كردند آزادي بيان ما حد و مرزي ندارد. البته هميشه تا به چنين مسائلي مي‌رسند و هر كاري دوست دارند مي‌كنند، به دنيا مي‌گويند ما كشورهاي آزادي هستيم، اما در عمل اينطور نيست. آنها در عمل براي يكسري مسائل حتي اجازه نمي‌دهند سؤال يا ترديد مطرح شود كه يكي از آنها همين مبحث هولوكاست است. بسياري از نويسندگان بزرگ دنيا فقط به‌خاطر ترديد در اين امر متحمل زندان و جريمه و اتفاقاتي اينگونه شده‌‌اند».

  • تاريخ يك دروغ

شجاعي در ادامه توضيحات خود درخصوص تاريخچه هولوكاست و سوءاستفاده صهيونيست‌ها از اين جريان تاريخي اضافه مي‌كند: «هولوكاست يعني كشتار جمعي كه گفته مي‌شود در جنگ جهاني دوم عليه يهوديان صورت گرفته است. صهيونيست‌ها اين نكته را بهانه‌اي براي اشغال فلسطين قرار داده‌اند. به اندازه‌اي كه حتي هر پژوهشگري كه نسبت به اين موضوع طرح سؤال كند، مجازات مي‌شود مثل روژه گارودي. پژوهشگران اين نكته را مطرح كرده بودند كه به‌رغم ادعاي صهيونيست‌ها درباره كشتار ميليون‌ها يهودي در جنگ جهاني دوم، يهوديان در آن زمان در سراسر اروپا4.5 ميليون نفر بيشتر نبوده‌اند و كشتن اين تعداد يهودي نياز به ۱۵ سال زمان و ابزار لجستيكي بالا داشته. بر همين اساس يكي از مسائلي كه مي‌خواهيم مورد توجه قرار گيرد اين است كه چرا سؤال‌كنندگان و پژوهشگران در زمينه هولوكاست بايد مجازات شوند درحالي ‌كه مدعي هستند آزادي بيان در غرب حدومرزي ندارد؟ اين نشان مي‌دهد كه اين كشورها در عملكردشان برخورد دوگانه‌اي دارند و با دورويي اعلام مي‌كنند كه به آزادي بيان معتقدند».

شجاعي با تأكيد بر اينكه هدف ما طرح يك سؤال است، مي‌افزايد: «ما با برگزاري مسابقه كاريكاتور هولوكاست اين رفتار را زير سؤال برديم و بعد مسائل جدي‌تر و مهم‌تري را در اين عرصه مطرح كرديم؛ اول اينكه چرا تاوان هولوكاست را مردم مظلوم فلسطين بايد بدهند و دوم اينكه ما نگران هولوكاست‌هاي معاصر مثل هولوكاست غزه، سوريه، عراق و جاهاي ديگر هستيم. اين قضيه خيلي از آن كشورها را دچار مشكل كرده چون با پديده‌اي روبه‌رو شده‌اند كه اصلا دوست ندارند در موردش صحبت شود و رژيم صهيونيستي دچار سردرگمي شده است.

همانطور كه در خبرها هم آمد طرحي را به سازمان ملل بردند تا جلوي اين مسابقه را بگيرند.حتي به‌دنبال اين جريانات، مسئول سياسي راديو اسرائيل ما را آدم‌خوار تلقي كرد. آنها هر كاري توانستند كردند تا جلوي برگزاري اين مسابقه را بگيرند، كشورها را محكوم و اعلام كردند اگر كشوري در اين مسابقه شركت كند، تحريم مي‌شود. البته اين قضيه مسبوق به سابقه است. در دوره اول هم همين اتفاقات افتاد و حتي برخي كاريكاتوريست‌هاي خارجي را تهديد به مرگ كردند. اما به هر صورت اين اتفاق افتاد و تا به امروز هم تهديدهايشان نتيجه عكس داده و در حال حاضر 22كشور كارهايشان را براي مسابقه ارسال كرده‌اند».

  • كاريكاتور؛ ابزار روشنگري

دبير دومين دوره مسابقه كاريكاتور هولوكاست در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به آنچه در دوره اول اين مسابقه اتفاق افتاده اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «در اولين دوره مسابقه كاريكاتور هولوكاست هنوز 3روز از اعلام فراخوان نگذشته بود كه ميشل لويي از استراليا با ما تماس گرفت و اعلام كرد كه خيلي تحت فشار قرار دارد و مورد بازجويي قرار گرفته و از ما خواست اثر او را از روي سايت برداريم كه ما هم برداشتيم، بعد از آن كارلوس لتوف كاريكاتوريست برزيلي بود كه اثري را براي ما ارسال كرده بود و ما هم از او سؤال كرديم كه اين برايش مشكل‌ساز نخواهد شد كه او اعلام كرد من به‌دنبال رسيدن به حقيقتي بودم و آن را يافته‌ام.

بعد از 2هفته حزب ليكود اسرائيل اين كاريكاتوريست برزيلي را تهديد به قتل كرد اما او باز هم اصرار داشت كه اثرش روي سايت ما باشد. به‌دنبال آن بود كه كاريكاتوريست‌هاي برزيلي در دفاع از كارلوس لتوف آثارشان را براي ما ارسال كردند و اعلام كردند كه اگر قرار است كارلوس كشته شود، ما را هم بكشيد. بنابراين كاريكاتوريست‌هاي برزيلي خط‌شكن‌هاي ما در مسابقه كاريكاتور هولوكاست بودند و فكر مي‌كنم در اين دوره نيز علاوه بر كاريكاتوريست‌هاي مسلمان، كاريكاتوريست‌هاي آزاديخواه بسياري از سراسر جهان را خواهيم داشت كه آثارشان را براي ما ارسال مي‌كنند».

او همچنين با اشاره به اينكه به واسطه سماجت صهيونيست‌ها تغييراتي در دور دوم به‌وجود آورده‌اند، گفت:« ما در اين دوره جوايز را دوبرابر كرديم تا انگيزه بيشتري براي همه كاريكاتوريست‌هاي دنيا به‌وجود‌ آيد تا در اين مسابقه شركت كنند. همچنين يك بخش كاريكاتور چهره هم اضافه كرديم كه كاريكاتور چهره بنيامين نتانياهو است. درخصوص سؤالات هم بايد بگويم همان سؤالات دوره پيش را درنظر گرفته‌ايم اما بحث هولوكاست‌هاي معاصر فلسطين، غزه، سوريه، عراق و... را هم به سؤالات افزوده‌ايم. در واقع سعي كرديم از تمام بضاعت موجود در كاريكاتور براي روشنگري استفاده كنيم».

  • يك همكاري پربركت

شجاعي با بيان اينكه دومين مسابقه كاريكاتور هولوكاست با همكاري NGOها، مؤسسه فرهنگي هنري سرچشمه، مجموعه فرهنگي هنري اوج و سايت ايران كارتون برگزار مي‌شود، اضافه مي‌كند: «وقتي صحبت از برگزاري اين مسابقه به ميان آمد اكثر كشورهاي غربي نسبت به اين قضيه معترض بودند كه در راس آنها كشور آلمان قرار داشت و تمام احزاب آلماني مخالف اين كار بودند. فكر مي‌كنم دليل اينكه آلماني‌ها با اين موضوع اينقدر مخالف هستند اين است كه رايش سوم مرتكب چنين اتفاقي شده و طبق قانوني كه صهيونيست‌ها گذاشتند و در سازمان ملل هم مطرح شده بايد تا سال‌ها تاوان هولوكاست را بپردازند.

به همين دليل آلمان‌ها از اين روشنگري به‌شدت هراس دارند. نكته ديگر اينكه آلمان‌ها در قضيه هولوكاست قرابت زيادي با صهيونيست‌ها دارند و داراي منافع مشترك زيادي هم هستند. از سوي ديگر آلمان جزو كشورهايي است كه زمينه را مهيا كرده تا اسرائيل بتواند فلسطين را اشغال كند زيرا به جاي آنكه خاك خود را به واسطه تاوان جنگ در اختيار صهيونيست‌ها بگذارد، هزاران كيلومتر آنطرف‌تر سرزمين، نيل تا فرات را در اختيار صهيونيست‌ها گذاشت. بنابراين آنها خيلي از اين روشنگري‌ها مي‌ترسند و به واسطه اين ترس به اين شكل سر و صدا و اعتراض به پا مي‌كنند».

کد خبر 290119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha