دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

مینا شهنی: بر اساس آمار ارائه شده به طور متوسط ماهانه 1500 نفر تقاضای بازنشستگی پیش از موعد دارند.

در اجرای قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور در بازه زمانی شهریور 1384 تا تیر ماه امسال 33هزار تقاضای بازنشستگی پیش از موعد به واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی سراسر کشور ارائه شده‌است.

با توجه به این آمار نزدیک به 1500 نفر روزانه تقاضای بازنشستگی پیش از موعد داشته‌اند.بر این اساس از میان این 33 هزار تقاضا، احکام 22 هزار نفر از تقاضا‌کنندگان صادر شده است.
از سوی دیگر در اجرای ماده 10 قانون نوسازی صنایع کشور تا کنون بالغ بر 6هزار و 500 نفر مشمول بازنشستگی شده‌اند.

چندی پیش سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه‌ای، مهلت اجرای ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور را در پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمدید کرد.

این بخشنامه به کارفرمایانی که واحدهای صنعتی آنان دارای پروانه بهره‌برداری صنعتی از وزارت صنایع و معادن و یا سایر مراجع قانونی که متقاضی استفاده از این قانون هستند، مربوط می‌شود.

 کارفرمایان مشمول این قانون باید، فرم مخصوص معرفی بیمه شده متقاضی دارای بیش از 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه را به همراه تصویر شناسنامه و کارت ملی بیمه شده به شعب مربوط سازمان تامین اجتماعی تسلیم کنند.

شعب سازمان تامین اجتماعی نیز موظف هستند، پس از استعلام اعتبار پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی و در صورت فعال بودن کارگاه و ارسال لیست پرداخت حق بیمه پرسنل، موضوع را در مدت 20 روز به کارفرمای متقاضی ابلاغ کنند.

 کارفرمایان واحدهای مشمول این قانون می‌توانند نسبت به پرداخت 50 درصد مابه‌التفاوت کسورات سنوات باقیمانده تا زمان بازنشستگی قانونی، نسبت به استخدام و معرفی نیروی جانشین اقدام کنند.

بازنشستگی پیش از موعد همواره از مواردی بوده که مسئولین سازمان تامین اجتماعی نسبت به آن معترض بوده‌اند.

گروه مخالف اجرای این قانون هزینه‌های سنگین تحمیل شده بر سازمان تامین اجتماعی را مهم‌ترین دلیل مخالفت‌شان اعلام می‌کنند.

از آن جمله محسن شاکری، مدیر کل سازمان تامین‌اجتماعی تهران بزرگ، دراین‌باره گفته‌است: تغییر قانون و اجرای قوانین بازنشستگی پیش ‌از موعد و حذف شرط سنی و کاهش سوابق پرداخت حق بیمه،  هزینه‌های سنگین و بار مالی مضاعفی را به صندوق تامین اجتماعی تحمیل کرده است.

وی با اشاره به عدم‌تناسب سن بازنشستگی با سن امید به‌زندگی می‌گوید: اجرای ماده ۱۰قانون نوسازی صنایع، احتساب خدمت نظام‌وظیفه به‌عنوان سابقه‌پرداخت حق بیمه، تخفیف در میزان سابقه بیمه‌پردازی در قوانین بازنشستگی پیش از موعد و بازنشستگی جانبازان و آزادگان در عمل موجب کاهش سن بازنشستگی در کشور ما شده است.

کد خبر 28819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز