یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

عباس سلیمی نمین: در ارزیابی موقعیت کشور امروز 2 عامل می تواند مهم باشد. مسائل بین‌المللی و دیگر مسائل داخلی

در شرایط کنونی به لحاظ بین المللی ما در موقعیتی قرار داریم که کاملا استثنایی است. به این معنا که به موقعثتی نائل آمده ایم که قادر هستیم مبانی سیاسی و خط مشی بین المللی خود را به سهولت به دیگران منتقل و تبیین کنیم.
امروز حضور آمریکا درمنطقه و تناقضاتی که مسئولان این کشور در عمل نشان داده‌اند، موقعیت بسیار خوبی را برای ایران به وجود آمده است. از یک سو آمریکا در تحقق شعار به اصطلاح دموکراسی خود در منطقه و از طرف دیگر در پیاده کردن آنچه که به عنوان مبارزه با تروریسم یاد می کند دچار مشکل شده و در میدان عمل کارنامه‌ای به ثبت رسانده که کاملا متفاوت با شعارهای تبلیغاتی آن است و این مسئله امتیاز مثبتی است که در تثبیت موقعیت بین المللی ما موثر افتاده است تا خط مشی خود را در صحنه بین‌المللی برای سایر کشورها تبیین کنند. اینکه آمریکا، ایران را برنده مناسبات اخیر می داند از همان فشارها و تهدید‌ها و همچنین اظهارات بی پایه و ریشه آنها کاملاً مشخص است و این خود سندی است بر آنکه آمریکا از موقعیت استثنایی ایران در منطقه و دنیا، دچار رعب شده است. اما در اوضاع داخلی نیز، فضای ناشی از چرخش قدرت شرایط مساعدی را دامن زده است. تغییری که در بافت قدرت به وجود آمد دستاوردهای مهمی را در عرصه داخلی به منصه ظهور گذاشت و این ذهنیت را که قدرت اجرایی می تواند تنها در قامت عده ای خاص نمود پیدا کند رد کرد.
اینکه قدرت در انحصار عده ای خاص نبوده و بافت پنهانی در قامت قدرت وجود نداشته باشد مفهوم دموکراسی واقعی را نشان می دهد که در عرصه داخلی کشور بروز یافت. به این ترتیب دموکراسی در کشور ما گام بلندی را از آن خود ساخت و این مسئله را نمی توان نادیده گرفت و همه جریانات سیاسی باید بر این مسئله توجه ویژه داشته باشند. هرچند این سخن به معنای آن نیست که دولت عاری از هر گونه ایراد و اشکالی است و هیچ مسئله‌ای در این دولت و در کشور وجود ندارد.
 بلکه این مسائل هزینه ای است که دولت در قبال وسعت بخشیدن به مسئولان اجرایی پرداخت می کند و این هزینه بسیار نازل‌تر از دستاوردهای سیاسی است که ما در زمینه دموکراسی واقعی پرداخت می کنیم. بنابراین قصد نداریم دولت را از هرگونه ایرادی تبرئه کنیم اما معتقدیم در عرصه داخلی و عرصه بین المللی توانسته‌ایم شرایط خوبی را برای خود رقم بزنیم.
کد خبر 28764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز