یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

میناشهنی: تبلیغات روی خودروها از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) کنترل می‌شود.

معاونت ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ابعاد و جای تبلیغات را بر روی خودروهای شرکت‌های تولیدی تعیین می‌کند.

بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی پلیس راهور، برای  تمامی شرکت‌های تولیدی و نمایندگی‌هایی که مایلند بر روی خودروهایشان طرح‌های تبلیغاتی نصب کنند محدودیت‌های خاصی درنظر گرفته شده‌است.

اندازه آگهی نصب شده روی وانت‌بارها 20 در 50 روی در کابین راننده و وسایل نقلیه بزرگ روی در  طرفین کابین و دو طرف اتاق در اندازه 50 در 100 خواهد بود.

نصب آگهی بر روی سطح عقب ماشین ممنوع است و تمامی تبلیغات باید به زبان فارسی باشد.

این قوانین در راستای اجرای ماده 207 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی است. در این ماده آمده است: نصب هر نوع علایم و پلاک‌های متفرقه و همچنین الصاق، نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه درونی و یا بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است مگر بر اساس ضوابطی که به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به تصویب وزیر کشور  و در مورد جاده‌ها به تصویب وزارت راه ‌‌و ترابری برسد.

پلیس راهور تهران بزرگ بر اساس این قانون  به تمامی ماشین‌هایی را که بدون مجوز و رعایت ضوابط تعیین شده  آگهی تبلیغاتی بر روی خودروهایشان نصب کرده‌اند، تذکر داده و آنها را مجبور به پاک کردن تبلیغات غیر مجاز می‌کنند.

بر این اساس شرکت‌هایی که نیازمند نصب آگهی تبلیغاتی برروی خودروهایشان هستند موظفند با ارائه اساسنامه شرکت و مشخصات ماشین‌هایی که قرار است بر روی‌ آنها طرح نصب شود به پلیس راهور تهران مراجعه کنند، به گفته مسئولان این طرح، در صورت کامل بودن مدارک انجام این کار بین 3 تا 4 ساعت وقت لازم دارد و مراجعه‌کنندگان با معطلی روبه‌رو نخواهند شد.

مدارک رانندگان شرکت‌های متخلف از سوی پلیس ضبط شده و این شرکت‌ها باید پس از رفع  مشکلات آگهی‌های نصب شده اقدام به تشکیل پرونده و تبعیت از قانون اجرایی پلیس راهور کنند.

از سوی دیگر آگهی‌هایی که برروی خودروها نصب می‌شود باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شود.

طبق ماده 14 آیین‌نامه نظارت بر کانون‌های تبلیغاتی مصوب سال 1358 برای نمایش هرگونه فیلم و اسلاید تبلیغاتی باید قبلاً از وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی پروانه کسب شود.

وزارت ارشاد تصاویر و نوشته‌های تمامی طرح‌های تبلیغاتی را که در شهر نصب می‌شوند ارزیابی می‌کند و  بابت هیچ‌یک از این ارزیابی‌ها نیز پولی دریافت نمی‌کند.

سازمان زیبا سازی شهرداری تهران نیز موظف است بابت نصب آگهی‌ها از صاحبان شرکت عوارض دریافت کند.

عوارض دریافتی این سازمان براساس خارجی یا داخلی بودن شرکت‌های تبلیغ کننده متفاوت است.

مساحت طرح تبلیغی در تعداد ماه‌هایی که آگهی نصب می‌شود ضرب شده و عدد حاصل برای تبلیغات ایرانی در 30 هزار تومان ضرب شده و حاصل آن میزان عوارضی است که شرکت باید به سازمان زیباسازی بپردازد.

دریافت عوارض برای تبلیغات خارجی نیز همانند تبلیغات ایرانی است با این تفاوت که به جای عدد 30 هزار تومان برای این دسته از تبلیغات در 46 هزار تومان ضرب می‌شود.

اما به نظر می‌رسد این اعداد به زودی تغییر کرده و افزایش می‌یابند. براساس پیشنهاد ارائه شده  به شورای شهر تهران،  جدول جدیدی در این‌باره تنظیم شده که در صورت تصویب شورای شهر در دستور کار سازمان زیبا سازی قرار خواهد گرفت.

قانون تبلیغات شوراهای اسلامی شهر که پس از استقلال شهرداری‌ها وظیفه نظارت بر تبلیغات شهری را بر عهده سازمان زیبا سازی نهاده است تاکید می‌کند که این سازمان به عنوان متولی نظارت بر تبلیغات محیطی در نظر گرفته شده و لذا اخذ عوارض را نیز عهده‌دار است.

در پیشنهاد جدیدی که این سازمان به شورا ارائه کرده شاخص‌های جدیدی علاوه بر مساحت در نظر گرفته شده که می‌توان از آن جمله به نوع خودرو اشاره کرد، بر اساس این پیشنهاد نوع و مدل خودرویی که قرار است بر روی آن آگهی تبلیغاتی نصب شود در میزان عوارض دریافتی دخالت دارد.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم‌اکنون عوارضی در این زمینه دریافت نمی‌کند اما به محض تصویب این پیشنهاد در شورای شهر، لازم‌الاجرا خواهد بود.

گفتنی است که چندی پیش شورای شهر مصوبه‌ای بر اساس پیشنهاد سازمان زیبا سازی شهر تهران به تایید رساند که این مصوبه توسط دیوان عدالت اداری باطل شد، دلیل اصلی ابطال این مصوبه،‌ بالا بودن نرخ عوارض تعیین شده توسط شورا و سازمان زیباسازی شهرداری اعلام شده ‌بود.

کد خبر 28752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز