همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه انتشار 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی در سال‌جاری توسط این شورا خبر داد.

 عباسعلی کدخدایی در نشست روز یکشنبه 21 مرداد با خبرنگاران از تایید لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک مرکزی  توسط این شورا خبر داد و گفت: لایحه دو فوریتی انتشار اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی که درجلسه علنی سوم مرداد ماه مجلس شورای اسلامی تصویب شد در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مهر، کدخدایی خاطرنشان کرد: اعضای شورای نگهبان پس از بحث و تبادل نظر در خصوص لایحه مذکور آن را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشناختند و تایید کردند.

براساس ماده واحده این قانون، در اجرای بند (ح) ماده 10 قانون برنامه چهارم توسعه بانک مرکزی اجازه یافت به منظور اجرای سیاست های پولی و کنترل نقدینگی در چارچوب قانون عملیات بانکی بدون ریا، مصوب 1362 مبلغ 40 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کند.

دولت در راستای سهیم کردن مردم در تامین منابع لازم جهت‌انجام طرح‌ها و پروژه‌ها و سود ناشی از آن و با عنایت به تصمیم هیئت عامل بانک مرکزی مبنی بر واگذاری نقدینگی جمع‌آوری شده به بانک‌های عامل جهت مشارکت در سرمایه‌گذاری بلندمدت و به تبع آن از بین رفتن شبهه ربوی بودن این لایحه را تقدیم مجلس کرده بود.

در همین حال، ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف دولت و مجلس باید کنترل نرخ تورم باشد، گفته است: نقدینگی با تورم رابطه شناخته شده و نزدیکی دارد و اگر پول بی حساب و زیاد به جامعه تزریق شود، موجب افزایش قیمت‌ها می شود.

شیبانی  یادآور شده است: نقدینگی عبارت است از پولی که در اختیار مردم قرار دارد وهمه علمای اقتصادی می دانند که حجم پول باید با حجم تولید ارتباط مناسب داشته باشد.

وی گفته است: در کشورهای همسایه ما، فقط پاکستان است که رشد نقدینگی آن در حد 15 تا 16 درصد است و مابقی کمتر از 10 درصد است.

شیبانی تصریح کرده است: نقدینگی با تورم رابطه شناخته شده و نزدیکی دارد و اگر پول بی حساب و زیاد به جامعه تزریق شود، موجب افزایش قیمت‌ها می شود. پول لزوما موجب تولید نمی شود بلکه حتی ممکن است موجب کاهش تولید هم شود.

به گفته شیبانی، قرار است پول فروش اوراق مشارکت در پروژه‌های عمرانی استفاده شود.

کد خبر 28721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز