شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گرم‌تر شدن بازار خرید و فروش‌های نوروزی، برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان و نمایندگی‌های برندهای خارجی و داخلی، ارائه تخفیف‌های غیرواقعی و بدون مجوز را برای کسب سود بیشتر در دستور کار قرار داده‌اند و همزمان بازار فروش اجناس بنجل و بی‌کیفیت هم در لوای تخفیف رونق گرفته است.

فروشگاه

بازار حراج‌هاي نوروزي در حالي روزبه‌روز داغ‌تر مي‌شود كه برخي عرضه‌كنندگان كالا فارغ از نظارت دستگاه‌هاي ذيربط و در سايه نبود ضوابط مشخص، سودهاي كلاني را از طريق تبليغات دروغين ارائه تخفيف‌هاي 15تا بيش از70درصدي كالاهاي خود به جيب مي‌زنند.

گذري در بازار اين روزهاي كالاهاي اساسي و اقلام خوراكي مانند انواع ماهي بسته‌بندي (با كاهش وزن بسته بندي و تعيين قيمت تمام‌شده بالاتر واردات)، تن ماهي، لبنيات، محصولات صنعتي، مواد شوينده، سلولزي وبهداشتي و پوشاك برخي برندهاي خارجي و داخلي حاكي از سوءاستفاده عرضه‌كنندگان كالا از بي‌اطلاعي مشتريان از كم و كيف قيمت تمام‌شده و فروش اين اقلام و سكوت معنادار دستگاه‌هاي نظارتي است.

شايد شما هم از جمله كساني باشيد كه هنگام خريد از خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي يا مراجعه به نمايندگي‌هاي به‌اصطلاح رسمي برندهاي خارجي پوشاك در سطح شهربا تبليغات آنها مبني بر ارائه تخفيف‌هاي 15تا بيش از 70درصدي (يا يكي بخر 2 تا ببر) مواجه شده‌ايد. گرچه قيمت ارائه‌شده بسياري از اين اقلام حتي پس از تخفيف‌هاي مورد ادعا نيز بيشتر از قيمت واقعي است اما فروشندگان با تمسك به اين شيوه‌ غيرواقعي حراج و ارائه تخفيف به مشتريان كه مغاير با قانون نظام صنفي است، سعي در فروش بيشتر محصولات خود دارند.

در واقع توليد‌كنندگان و واردكنندگان اينگونه كالاها با سوءاستفاده از بي‌اطلاعي مشتريان و ضعف سازمان حمايت، بازرسي اصناف و تشكل‌هاي صنفي در تعيين قيمت تمام‌شده واقعي اين اقلام، وعده تخفيف‌هاي وي‍ژه‌اي را مي‌دهند كه واقعي نيست، تخفيف‌هايي كه بيش از آنكه براي حمايت از مصرف‌كنندگان باشد حاكي از زدوبند پشت پرده توليد كنندگان، فروشگاه‌ها و خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر براي تقسيم سود حاصل از گرانفروشي اين اقلام با قيمت‌گذاري بالاتر در سازمان حمايت بوده و سود حاصل از فاصله قيمت تمام‌شده واقعي اين اقلام و نرخ‌گذاري غيرواقعي سازمان حمايت به جيب اين فروشندگان و نه مردم مي‌رود.

  • فريب تخفيف‌‌هاي غيرواقعي را نخوريد

رئيس اتاق اصناف كشور با بيان اينكه به جز تخفيف‌هاي 10 تا 15درصدي ارائه شده نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم و فروش فوق‌العاده، تخفيف‌هاي ارائه شده 40 تا 70درصدي توسط عرضه‌كنندگان مواد غذايي و پوشاك قابل‌قبول نيست به خبرنگار ما گفت، وقتي كالايي 40درصد زير قيمت متعارف به مشتريان عرضه مي‌شود، با منطق اقتصادي سازگار نبوده و بيشتر جنبه تبليغات كاذب براي فروش بيشتر دارد. امكان تخفيف 7تا 10درصدي ويژه شب عيد براي برخي اقلام وجود دارد اما وقتي كالايي با يك سوم يا يك دوم قيمت فروخته مي‌شود، چندان منطقي نيست.

علي فاضلي با بيان اينكه در مورد كالاهايي كه مستقيم از كارخانه به نمايندگي‌هاي فروش ارجاع و با سود خرده فروشي 17تا 25درصدي توزيع مي‌شود، چگونه ممكن است با تخفيف 40درصدي به مردم عرضه شود، افزود: اين كار بيشتر جنبه رواني و تبليغاتي داشته و واقعي نيست. مسئوليت اصلي نظارت بر اين تخفيف‌ها بر عهده سازمان حمايت است گرچه اتحاديه‌ها و اتاق اصناف نيز مسئوليت‌هايي دارند.

وي در مورد ارائه تخفيف‌هاي 70درصدي توسط برخي نمايندگي‌هاي برندهاي خارجي پوشاك افزود: برخي از اين محصولات تنها نام يك برند را يدك مي‌كشند و صاحب نمايندگي واقعي نيستند. ارائه تخفيف‌هاي 55تا 70درصدي در اين فروشگاه‌ها نيز دروغين است و بايد پرسيد اين فروشگاه‌ها براساس كدام قيمت مصوب يا مجوز اتحاديه‌هاي ذيربط تخفيف‌هاي مذكور را در حراج فصلي يا شب عيد ارائه مي‌كنند؟!

رئيس اتاق اصناف كشور با تأكيد بر اينكه قيمت اين برندهاي پوشاك واقعي نيست، افزود: بايد قيمت اوليه توسط اتحاديه مشخص شود و بعد از تأييد اين قيمت است كه مي‌توان تخفيف داد. اين تخفيف‌ها من درآوردي است و برندهاي مذكور براي ارائه اين تخفيف‌ها بايد مجوز لازم با مهر و آرم اتحاديه صنفي ذيربط را در محل فروشگاه و معرض ديد مشتريان نصب كنند. بايد اتحاديه پوشاك با اين واحدهاي متخلف برخورد كند.

  • نمايشگاه فروش بهاره؛ 6 اسفند

نمايشگاه‌هاي فروش بهاره از 6تا 15اسفند‌ماه به‌مدت 10روز در 4نقطه شهر تهران بر پا مي‌شود.علي فاضلي، رئيس اتاق اصناف كشور از برپايي نمايشگاه‌هاي فروش بهاره تهران در 4منطقه حكيميه، بوستان ولايت، خاوران و بوستان ارم خبر داد و افزود: در اين نمايشگاه‌ها تمامي محصولات با 5 تا ۱۵ درصد تخفيف و با بالاترين كيفيت ممكن به مشتريان عرضه مي‌شود.

  • تخفيف 50درصدي؛ از تن ماهي تا دستمال كاغذي

ارائه تخفيف در فروش اقلام خوراكي، محصولات صنعتي و ساير كالاهاي مصرفي از شيوه‌هاي مرسوم اين روزها براي فروش بيشتر كالاهايي است كه به‌دليل عدم‌اقبال مشتريان در انبارهاي شركت‌هاي توليدي داخلي يا واردكنندگان دپو شده است. رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي با اشاره به ارائه تخفيف‌هاي 20تا 50درصدي برخي اقلام مانند دستمال كاغذي، تن ماهي، ماهي‌هاي بسته بندي و... اعلام كرد، گرچه عرضه كنندگان، اين اقلام را با تخفيف‌هاي 50درصدي در اختيار عمده‌فروشان قرار مي‌دهند اما مصرف‌كنندگان از اين تخفيف‌ها بي‌نصيب هستند.

محمد آقاطاهر با اشاره به تخفيف حدود 40تا 50درصدي عمده‌فروشي دستمال كاغذي به ايسنا اعلام كرد، بنكداران يا مغازه‌داران با 40تا 50درصد تخفيف، اين كالا را از كارخانه‌ها مي‌خرند ولي موضوع مهم اين است كه با اين ميزان تخفيف به‌دست مصرف‌كننده نمي‌رسد و در نهايت مغازه‌داران با تخفيف 5 تا 10درصدي دستمال‌ كاغذي را به‌دست مصرف‌كنندگان مي‌رسانند. بر اين اساس بايد اعمال تخفيف‌ها با درج قيمت پايين‌تر مصرف‌كننده روي بسته بندي محصولات اعمال شود. همچنين تن ماهي حدود 2500تومان به‌دست عمده فروش رسيده اما با نرخ 5هزار تومان فروخته مي‌شود. اين قيمت‌ها كاذب است و تخفيف‌هايي كه داده مي‌شود نصيب مصرف‌كنندگان نمي‌شود و بايد سازمان حمايت نحوه ارائه اين تخفيف‌ها را پيگيري كند.

کد خبر 287181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha