جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

«بهترین شب زندگی‌ام نبود اما حالا به‌نظرم صبح خوبی است»؛این جمله ولادیمیر پوتین پس از خارج شدن از اتاقی که ۱۶ساعت مذاکره بدون وقفه برای توافق آتش‌بس اوکراین در آن انجام شد به خوبی نشان داد که رئیس‌جمهور روسیه برخلاف سران کشورهای غربی از نتیجه بی‌خوابی شبانه خود راضی است.

مرکل -اولاند -پوتین

از چهارشنبه عصر در مينسك، پايتخت بلاروس مذاكرات رهبران روسيه، اوكراين، آلمان و فرانسه شروع شد تا سرانجام در پنجشنبه ظهر آنها پس از مذاكراتي سنگين توافق براي آتش‌بسي كه قرار است از نيمه‌شب امروز در مناطق شرقي اوكراين برقرار شود را اعلام كنند. پوتين پس از اين مذاكرات در مقابل خبرنگاران با لبخند خبر توافق را اعلام كرد اما آنگلا مركل، صدراعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه نشانه‌اي از رضايت در چهره‌شان ديده نمي‌شد.

رهبران آلمان و فرانسه بعد از گفت‌وگوهاي طاقت‌فرسا اين توافق آتس بس را شكننده توصيف كردند تا نشان دهند خيلي هم از نتيجه به‌دست آمده راضي نيستند. در واقع پوتين در ماراتن مذاكرات با غربي‌ها تقريبا به هر آنچه روسيه مي‌خواهد رسيد و غربي‌ها را دست خالي به خانه‌هايشان بازگرداند. نيروهاي جدايي‌طلب هوادار روسيه با امضاي اين توافق ‌آتش‌بس پذيرفته‌اند كه با انجام مبادله اسرا، تسليحات را از منطقه درگيري خارج كنند.

دولت اوكراين هم در مقابل متعهد شده تا پايان سال‌2015 قانون اساسي اين كشور را اصلاح كند تا به مناطق شرقي خودمختاري بيشتري بدهد. يكي از محورهاي مهم توافق اين است كه تنها درصورت پايبندي دولت اوكراين به تعهداتش ازجمله دادن خودمختاري مورد تأييد جدايي‌طلبان مي‌تواند كنترل مرز خود را با روسيه به‌دست آورد. كيف همچنين متعهد شده كه با رفع محدوديت‌ها، زندگي عادي را به مناطق تحت تصرف شبه‌نظاميان باز گرداند.

مقام‌هاي اروپا كه خودشان هم به توافقي كه امضا كرده‌اند اميدي ندارند به مسكو هشدار داده‌اند كه درصورت شكست توافق آتش‌بس جديد در مينسك، روسيه با تحريم‌هاي جديد روبه‌رو خواهد شد. آنگلا مركل صدر اعظم آلمان، توافق آتش‌بس را «كورسوي اميد» توصيف كرده و فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه ساعات پيش‌رو را «سرنوشت‌ساز» دانسته است. مقام‌‌هاي آمريكا هم توافق آتش‌بس را «گامي بالقوه ارزشمند» توصيف كرده‌اند و به اين وسيله درباره فايده داشتن آن نگراني خود را نشان داده‌اند. وزارت امور خارجه آمريكا بارديگر روسيه را به‌دست داشتن در حملات متهم كرده و جان كري در بيانيه‌اي گفته است كه حملات روسيه و جدايي‌طلبان به شهر دبالتسيو و ديگر شهرهاي اوكراين بايد سريعا متوقف شود.

يكي از مواردي كه همچنان بر سر آن اختلاف‌نظر وجود دارد شهر دبالتسيو است كه در محاصره شبه‌نظاميان قرار گرفته و درگيري در اطراف آن جريان دارد. يك سال است كه اوكراين شاهد درگيري‌هاي شديد در مناطق شرقي خود است و حالا بايد اميدوار بود كه توافق جديد مينسك باعث شود تا آرامش به اين مناطق بازگردد. تا روز گذشته كه در مناطق درگيري شرق اوكراين با وجود اعلام توافق هيچ تغييري ديده نشد و روز گذشته حملات خمپاره‌اي جديد در حومه دونتسك و لوهانسك وجود داشت.

لوهانسك كه تحت‌كنترل نيروهاي جدايي‌طلب طرفدار روسيه است شبانه هم هدف حملات هوايي قرار گرفت؛حملاتي كه رسانه‌هاي روسي آن را شديدترين مورد طي ماه‌هاي گذشته توصيف كرده‌اند. صبح روز گذشته هم سخنگوي ارتش اوكراين اعلام كرد كه 8نفر از نظاميان اين كشور طي 24ساعتي كه از توافق گذشته در درگيري‌ها كشته شده‌اند. در مقابل جدايي‌طلبان هم از قرباني شدن غيرنظاميان در حملات نيروهاي نظامي اوكراين خبر داده‌اند.

در پايتخت بلاروس در‌ ماه سپتامبر سال گذشته ميلادي هم توافق مشابهي ميان اوكراين و جدايي‌طلبان با ميانجيگري روسيه و اروپا صورت گرفت اما اين توافق هم خيلي زود شكست خورد و هيچ‌كس به آن پايبند نماند. براساس آمار سازمان ملل حداقل 5هزار و 486نفر تاكنون در درگيري‌هاي اوكراين كشته شده‌، 12هزار و 972نفر زخمي و حداقل يك ميليون نفر آواره شده‌اند. پترو پروشنكو، رئيس‌جمهور اوكراين با اين حال روز گذشته اعلام كرد كه فرماندهان نظامي دوطرف براي اجراي آتش‌بس مذاكرات مستقيمي را شروع كرده‌اند. حالا همه چشم‌ها در كنار ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا به بامداد فرداست تا سرنوشت توافق جديد مينسك مشخص شود. تجربه يك سال گذشته نشان داده كه در اوكراين ميان امضاي آتش‌بس تا عمل به آن راهي طولاني وجود دارد.

کد خبر 287080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha