۴۰ روز تا پایان سال ۹۳ باقی مانده و در این شرایط پرسش اصلی سهامداران این است که در روزهای آخر سال چه سهامی بخریم؟

بورس تهران در يك سال گذشته به‌دليل نگراني‌هاي ناشي از كاهش‌ قيمت نفت و همچنين مشكلاتي مانند كاهش قيمت سنگ‌آهن، افزايش بهره مالكانه معادن سنگ‌آهن، مشكلات پيش آمده براي پالايشگاه‌ها و افزايش غيررسمي نرخ سود بانكي با نوسان مواجه شده است. البته ظرف 10روز اخير، ركود بازارهاي رقيب بورس به مثبت شدن روند معاملات بازار سهام كمك كرده و دركنار آن نگاه سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه اندكي مثبت شده است. بسياري از كارشناسان هم معتقدند دريافت اخبار مثبت و اميدوار‌كننده از پرونده هسته‌اي مهم‌ترين عامل رونق بورس در ماه‌هاي پاياني سال است.

  • پالايشگاه‌ها شاخص را منفي مي‌كنند

به باور پژمان كيا، مدير تحقيقات و توسعه كارگزاري خبرگان سهام، قيمت سهام در يك سال گذشته به‌طور چشمگيري كاهش يافت و نسبت قيمت به درآمد هر سهم كه يكي از ابزارهاي مهم براي ارزش‌گذاري سهام شركت‌هاست در اين مدت اصلاح شد. اين كارشناس بازار سهام توضيح داد: محاسبات و تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه شاخص تا پايان سال ريزش ندارد مگر آنكه نماد شركت‌هاي پالايشگاهي باز شود و عملكرد آنها روي شاخص اثر منفي بگذارد چراكه اين شركت‌ها به لحاظ بودجه‌اي وضعيت خوبي ندارند.به‌عبارتي بايد گفت باز شدن نماد پالايشگاه‌ها محاسبات فعالان بازار را براي روند مثبت بورس تا پايان سال به هم مي‌ريزد و باعث ريزش شاخص مي‌شود.

  • اقبال به سهام ساختمان و داروساز‌ها

مدير تحقيقات و توسعه كارگزاري خبرگان سهام به خوش اقبال‌هاي بورس تا پايان سال اشاره كرد و گفت:وقتي حرف از مثبت بودن شاخص تا پايان سال مي‌زنيم منظور همه نمادها نيست بلكه آن دسته از سهامي است كه بنياد قوي و نسبت قيمت به درآمد پاييني دارند مانند سهام ساختماني كه هم در يك سال گذشته با كاهش قيمت چشمگيري مواجه شده‌اند و هم اينكه به لحاظ عملكردي شرايط خوبي را تجربه مي‌كنند. سهام شركت‌هاي دارويي هم اين اتفاق برايشان افتاده و به‌نظر مي‌رسد اين دو صنعت تا پايان سال با اقبال روبه‌رو شوند.

  • اقبال خوش بورس تا پايان سال ادامه دارد

شاهين چراغي، عضو هيأت مديره كارگزاري مهر آفرين هم در اين‌باره گفت: وضع معاملات بورس در شرايط كنوني مثبت است و با توجه به روند مذاكرات و وجود نشانه‌هاي اميدوار‌كننده براي به‌تفاهم رسيدن ايران و اينكه بازار منتظر حركت و اميد است، به‌نظر مي‌رسد اين شرايط ادامه دار باشد. عضو هيأت مديره كارگزاري مهرآفرين در پاسخ به اين پرسش كه تا پايان سال چه صنايعي از اقبال بيشتري برخوردار خواهند شد گفت:درصورتي كه مذاكرات هسته‌اي به سمت توافق پيش برود و مشكل نقل و انتقالات پول حل شود، پتروشيمي‌ها بهترين گزينه براي سهامداران محسوب مي‌شود چون در شرايط كنوني و با توجه به محدوديت‌ها براي نقل و انتقال ارز، دلالان از اين شرايط استفاده مي‌كنند.از طرفي صنايع خودروسازي، كشتيراني و حمل‌ونقل نيز از صنايعي هستند كه تا پايان سال با اقبال روبه‌رو خواهند شد.

  • ۲۵درصد كمتر از ارزش جايگزيني

حسين خواجويي كارشناس بازار سرمايه هم با ارائه تحليلي روند صعودي اما آرام شاخص را ادامه‌دار ارزيابي كرد و گفت: ۹۰درصد شركت‌هاي حاضر در بورس و فرابورس ۲۵درصد كمتر از ارزش جايگزيني هستند.خواجويي، در عين حال تأكيد كرد: واقعيت اين است كه همه مسائل اصلي و مهم اقتصاد و بازار سرمايه به مذاكرات هسته‌اي گره خورده است.خواجويي گفت: درصورت نهايي شدن توافق هسته‌اي ورق بر مي‌گردد.

در اين شرايط عمده صنايع مخصوصا شركت‌هاي ليزينگ، خودرو و برخي بانك‌ها با اقبال بازار روبه‌رو خواهند شد اما شركت‌هايي مانند فولاد مباركه و ملي مس به همراه شركت‌هاي معدني شرايط مساعدي نخواهند داشت.حتي با توجه به مطالبات معوق 83هزار ميليارد توماني، برخي بانك‌ها هم با شرايط نامساعدي مواجه خواهند شد.

کد خبر 286566

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha