همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با اشاره به میانگین ۱۱۰ میلیمتری بارندگی در سال آبی جاری و ۱۲۰ میلمتری در سال گذشته گفت: امسال کاهش بی‌سابقه بارندگی را داشته‌ایم.

باران

به گزارش ایسنا، نعمت‌الله ترکی در حاشیه نشست معاونان برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری‌های کارگروه منطقه یک کشور گفت: در حوزه آب در سه بخش شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات با توجه به کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال قبل، در استان تهران و استان‌های همجوار مانند البرز، قزوین، سمنان و گلستان، با کمبود منابع آبی مواجه شده‌ایم و در این استان‌ها شاهد کاهش بارندگی‌ها بوده‌ایم.

وی افزود: در استان تهران میانگین بارندگی در سال آبی جاری 110 میلیمتر گزارش شده که نسبت به سال گذشته که حدود 120 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم، شاهد کاهش 10 میلمیتری بارندگی بوده‌ایم. در استان گیلان و مازندران که در سنوات گذشته جزو استان‌های پربارش بوده‌اند، نیز نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. برهمین اساس می‌طلبید در حوزه منطقه یک کشور که شامل 7 استان تهران، مازندران، گلستان، سمنان، قم و قزوین است، درخصوص کمبود منابع آبی بررسی‌های جدی صورت گرفته و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران ادامه داد: کارگروه استان‌های منطقه یک کشور که مدیریت آن توسط استان البرز انجام می‌شود جلساتی را برای رفع مشکلات اساسی این هفت استان برگزار کرده است که در جلسه قبل 8 محور کلیدی و اساسی برای مشکلات استان‌های منطقه یک کشور مشخص شد که بحث آب و تامین منابع آبی در اولویت اول قرار گرفت.

ترکی درخصوص رفع مشکلات استان‌های منطقه یک کشور در حوزه منابع آبی ادامه داد: کارگروه تخصصی برای حل مشکلات آبی این هفت استان تشکیل شده است که تامین منابع آبی در در حوزه‌های آب شرب، بخش کشاورزی و صنعت را مورد بررسی قرار می‌دهد و مدیریت منابع آبی این هفت استان را به صورت یکپارچه دنبال می‌کند.

وی درخصوص مصوبات جلسه امروز (14 بهمن) کارگروه آب گفت: این جلسه با حضور معاونان برنامه‌ریزی استانداری‌های هفت استان منطقه یک کشور و مدیران آب منطقه‌ای این استان‌ها تشکیل شد و 30 مورد جمع‌بندی شد و مقرر شد حوزه آب منطقه‌ای استان تهران دبیرخانه این کارگروه را تشکیل دهد و ظرف مدت 15 روز آینده کل مسائل و مشکلات را به صورت کارشناسی با هماهنگی وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی تا پایان بهمن‌ماه مورد ارزیابی قرار دهد و در نیمه اول اسفند که جلسه استانداران تشکیل می‌شود، این نظرات کارشناسی در یک طرح جامع آب آماده و در اختیار دولت قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران درخصوص پیشنهادها و محورهای مطرح شده در طرح جامع آب استان‌های منطقه یک کشور گفت: موضوع اساسی که در این طرح دنبال می‌شود بحث مدیریت یکپارچه آب در این هفت استان است که باید در بخش آب شرب میزان مصرف و تعرفه به صورت ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در استان تهران حدود 300 لیتر در شبانه‌روز سرانه مصرف هر نفر است که عدد بسیار بزرگی است. این در حالی است که میانگین مصرف متعادل حدود 100 تا 120 لیتر است که باید مصرف سرانه شهروندان تهرانی اصلاح شود.

ترکی با اشاره به تعرفه آب شرب استان تهران نیز گفت: آب شربی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، با تعرفه بسیار پایینی به دست مردم می‌رسد. برهمین اساس مصرف آب در استان بی‌رویه است و کسی به این موضوع اعتنا نمی‌کند. این مساله حتما در کارگروه آب استان‌های منطقه یک کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. باید مصرف آب در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم و در راستای این موضوع در کارگروه پیشنهاد شد که آبیاری تحت فشار برای بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به تسهیلاتی که دولت در این حوزه در نظر گرفته، می‌توانیم گام موثری در مدیریت منابع آبی برای بخش کشاورزی برداریم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران درخصوص جیره‌بندی آب استان تهران نیز گفت: 70 درصد آب استان تهران از 5 سد تامین می‌شود که در حال حاضر این رقم به 50 درصد رسیده است و 50 درصد مابقی نیز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: هرچه به سمت استفاده از آب‌های زیرزمینی برویم، ضمن افزایش هزینه‌ها، مشکلات دیگری نیز به وجود می‌آید. در صورتی که برای تامین آب شرب در استان تهران با کمبود و کسری مواجه شویم، در اولویت اول بخشی از آب کشاورزی را حذف می‌کنیم و در صورتی که در بخش مصرف صرفه‌جویی نشود، چاره‌ای جز جیره‌بندی نخواهیم داشت، البته برخوردهای دیگری نیز مانند قطع آب شهروندان پرمصرف را نیز در دستور کار قرار می‌دهیم.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران در پایان تاکید کرد: رعایت مصرف آب و صرفه‌جویی باید توسط مردم انجام شود و مدیریت مصرف درست نیز توسط مجموعه دولت انجام می‌شود.

کد خبر 286263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha