مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۱
۰ نفر

عباس ثابتی راد: احیای روددره‌های پایتخت در نخستین گام با احداث ۳پل بزرگ بر فراز روددره فرحزاد برای عبور بزرگراه‌های نیایش و همت و حکیم وارد مرحله اجرا می‌شود.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران از باز‌كردن جريان هواي كوهستان به تهران در روددره فرحزاد به‌عنوان يك طرح آزمايشي ياد كرد و گفت: با تبديل مسير 3بزرگراه شرقي - غربي پايتخت يعني بزرگراه‌هاي نيايش، همت و حكيم به پل و ايجاد مسير باز براي گردش هواي كوهستان، گام عملي براي احياي روددره‌هاي پايتخت خواهيم برداشت.

مازيار حسيني افزود: برخي بزرگراه‌هاي تهران در بستر روددره‌ها قرار گرفته‌اند و حتي به حريم روددره‌هاي پايتخت نيز با ساخت و سازهايي تجاوز شده كه در جريان اين مطالعات قصد افزايش توان اقليمي دامنه‌هاي البرز را داريم.

وي روددره‌هاي شهر تهران را يك نعمت بي‌بديل در شهر تهران دانست و اضافه كرد: ما بايد از اين امكان نادر به خوبي و با نگاهي همه‌جانبه بهره‌برداري كنيم. اين ظرفيت به شهر تهران داده شده و بايد از بحث روددره‌ها بيشترين بهره‌برداري را در راستاي پركردن اوقات فراغت مردم، بازگرداندن زندگي در كنار طبيعت و احياي فرهنگي جامعه داشته باشيم. نويريان با اشاره به اينكه كوهستان و رودخانه از ديرباز منشأ پاكي هواي تهران بودند، افزود: در روزگار گذشته تهران شهر پاك و تميزي بود كه دليل عمده آن همين تناسب اقليمي اين دو عنصر در پايتخت بود. به گفته وي، آنچه در 200سال گذشته و در جريان توسعه اين شهر رخ داد، باعث شد تا جريان هوا در شهر تهران محدود و محدودتر شود. مديرعامل سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران در ادامه گفت: سرعت رشد منابع آلاينده در پايتخت در طول سال‌هاي گذشته از قدرت خودپالايي محيط پيشي گرفته است. به همين دليل تهران طي يك دهه گذشته، به لحاظ آلودگي هر سال وضعيت نگران‌كننده‌تري را تجربه كرده است.

آنگونه كه نويريان گفته است، در حال حاضر مطالعاتي در دست انجام است تا بتوان رود‌دره‌هاي تهران را احيا كرده و جريان هوا را در آنها به شرايط اوليه‌اش نزديك كرد؛ چرا كه ايجاد جريان هوا در 7روددره شمالي جنوبي تهران، تأثير قابل توجهي در شكل‌گيري خودپالايي اقليم منطقه خواهد داشت.

به گفته وي، با بازكردن مسير روددره‌ها و احداث پل و عبوردادن بزرگراه‌ها از فراز رود دره‌ها مي‌توان نفوذ هواي پاك از كوهستان شمالي به درون شهر را تسريع كرد. وي همچنين مدعي شد كه هم‌اكنون با دانشگاه‌هاي معتبر كشور براي تأثير اين اقدام به توافق رسيديم. بر اين اساس دانشگاه‌هاي معتبر با شبيه‌سازي اين طرح تأثير بازكردن مسير روددره‌ها را در هواي درون شهر تهران مورد مطالعه قرار داده و نتايج آن را مثبت ارزيابي كرده‌اند.

نويريان تصريح كرد: بزرگراه‌هايي كه در بستر رودخانه‌هاي جاي گرفته و همچنين ساخت‌و سازهاي صورت گرفته در حريم روددره‌ها نيز مورد مطالعه بوده تا بتوان براساس اين مطالعات و شبيه‌سازي‌هاي صورت گرفته، اقداماتي به‌منظور افزايش توان اقليمي شهر به اجرا درآورد.

وي از هزينه‌هاي اجراي اين طرح نيز سخن گفت. نويريان با اشاره به اينكه هزينه اجرا در هر طرح داراي اهميت است، افزود: مسلما به اندازه هزينه اجرا مسائل زيست‌محيطي هر طرح نيز مورد توجه است؛ چراكه هزينه تمام‌شده پروژه ممكن است در برخي مواقع زياد باشد، اما تأثير آن بر مسائل كلان زيستي و بهره‌وري‌هايي كه در آينده يك طرح براي يك شهر مورد نظر است، اجراي پروژه‌هاي زيست‌محيطي را توجيه مي‌كند.

به گفته وي ايجاد جريان هواي سالم در پايتخت و تأثير آن بر سلامت شهروندان در واقع از بين بردن هزينه‌هاي بسياري است كه چندان قابل محاسبه نيست؛ هزينه‌هايي كه هم‌اكنون بر شهروندان شهرهاي بزرگ تحميل مي‌شود و تنها مي‌توان تخميني نادرست از آن اعلام كرد. مديرعامل سازمان مشاور فني و مهندسي شهر تهران در ادامه افزود: اگر در زمان توسعه ساخت‌وساز شهر و احداث پروژه‌هاي زيرساختي پايتخت به موضوعات زيست‌محيطي توجه مي‌شد شايد وضعيت ساخت‌وساز و توسعه شهر به‌گونه‌اي ديگر رقم مي‌خورد. نويريان در پايان افزود: هم‌اكنون توجه به مسائل زيست‌محيطي اولويت جدي مديريت شهري تهران است.

کد خبر 286064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha