عضو کمیسیون اصل 44 خبرداد: کار لایحه اصل 44 با 88 ماده در این کمیسیون به اتمام رسید و طبق درخواستی که در قالب ماده 102 داشتیم، قرار شد تا این لایحه خارج از برنامه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گزارش فارس، سید کاظم دلخوش اظهارداشت: لایحه اصل 44 هفته بعد از تعطیلی مجلس یعنی حدود 10 روز دیگر در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.

وی در باره این لایحه گفت: ما قانونی را تدوین کردیم که 42 ماده بود سپس آن را با لایحه پیشگیری انحصارات 46 ماده ای ادغام کردیم تا امروز این لایحه مشتمل بر 88 ماده شده است.

این عضو کمیسیون اصل 44 در خصوص نقاط قوت و ضعف این لایحه اظهارداشت: این لایحه پس از اینکه به تصویب نهایی در مجلس رسید می تواند کار قانونی خود را پیگیری کند.

وی افزود: تمام راهکارها در آن پیش بینی شده و چنانچه نقاط ضعفی نیز در این رابطه باشد پس از اجرایی شدن آن مشخص خواهد شد.

دلخوش با اشاره به تأثیر مثبت شرکت‌های مشمول اصل 44 در بورس گفت: براساس اصل 44، 20 درصد سهام شرکتها در اختیار دولت است ، 40 درصد آن  در قالب سهام عدالت و مابقی نیز صدر و ذیل اصل 44 واگذار خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که براساس استفساریه اخیر از یکی از مقامات عالی رتبه کشور در خصوص واگذاری سهام 100 درصد بانک‌ها گفت: دولت می تواند 100 درصد سهام بانک‌ها را واگذار کند ولی چنانچه نیاز داشته باشد می‌تواند این 20 درصد را همچنین در اختیار داشته باشد.

این عضو کمیسیون اصل 44 در پاسخ به این سوال که چرا واگذاریها با کندی صورت می گیرند اظهارداشت: تا نهایی شدن و ابلاغ قانون دولت تنها مجاز به واگذاری 5 درصد شرکتها است بنابراین روند واگذاریها قطعاً با ابلاغ قانون تسریع می یابد.

وی افزود: وزارتخانه های ارتباطات و نیرو و دیگر سازمانها شرکت‌هایی را برای واگذاری آماده کرده اند که با ابلاغ قانون این واگذاریها انجام خواهد شد.

دلخوش در خصوص واگذاری بانک‌ها و بیمه ها براساس اصل 44 گفت: همه بانک‌ها   به جز ملی و مرکزی و تمامی بیمه ها به جز بیمه مرکزی مابقی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

وی افزود: راه آهن‌ها و راه‌ها نیز از جمله مواردی هستند که براساس اصل 44  سرمایه گذاری،‌ مالکیت و مدیریت آنها واگذار می شود.

کد خبر 28589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز