چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو به یک میلیون و 500 هزار نفر از سال آینده و برابری تقاضای ورود با ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور خبر داد.

دکتر حسن خالقی با اشاره به تحقق بخش عظیمی از اهداف پیش‌بینی شده آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه، اظهار کرد: توسعه دوره‌های کاردانی، کارشناسی و به ویژه تحصیلات تکمیلی، ارتقای کیفیت در آموزش عالی و بهبود هرم هیات علمی دانشگاه‌ها با جذب اعضای هیات علمی دکتری و ‌اصلاح شاخص استاد به دانشجو در دانشگاه‌ها از اقداماتی است که طی سال‌های گذشته و به ویژه دو سال اخیر با همت و تلاش جامعه دانشگاهی محقق شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت آموزش عالی امسال به حدود یک میلیون و 200 هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: به عبارت دیگر امسال از هر 4 نفر سه نفر وارد دانشگاه می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین حذف صف کنکور را یکی از اهداف برنامه چهارم توسعه عنوان کرد و گفت: به دنبال سیاستگذاری‌های زیربنایی در بخش‌های دولتی، غیردولتی، جامع علمی کاربردی و پیام‌نور کشور، رشد کمی مورد نیاز جامعه در مهر ماه سال آینده تامین خواهد شد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، به عنوان آخرین رشد جدی کمی در توسعه آموزش عالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی، ظرفیت آموزش عالی کشور در سال آینده به یک میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد. به عبارت دیگر در سال آینده به تعداد داوطلبان صندلی دانشگاهی وجود خواهد داشت و ظرفیت پیش‌بینی شده پاسخگوی کل نیاز متقاضیان آموزش عالی کشور خواهد بود.

به گفته دکتر خالقی، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، سال آینده کمتر از یک میلیون و 200 هزار نفر متقاضی آزمون سراسری و حدود 600هزار نفر هم متقاضی آزمون کاردانی پیوسته خواهند بود، بنابراین در سال آینده جمعاً یک میلیون و 800هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه خواهیم داشت اما با توجه به غایب بودن حدود 15درصد شرکت کنندگان، در واقع تعداد واقعی داوطلبان این دو آزمون حدود یک میلیون و 500 هزار نفر خواهد بود که با ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در سال آینده برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال آینده در مجموع دانشگاه‌های دولتی روزانه و شبانه، غیرانتفاعی و پیام‌نور حدود 600 هزار نفر پذیرفته خواهند شد، گفت: این 600 هزار نفر ظرفیت آزمون سراسری خواهد بود، البته با توجه به زیرساخت‌های تامین شده، عمده این رشد در سال آینده در دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور خواهد بود.

وی با اشاره به توسعه آموزش عالی در بخش غیر دولتی گفت: در حال حاضر 200 موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی فعال در کشور وجود دارد که براساس سیاست‌های وزارت علوم، تعداد این موسسات امسال به 30 افزایش می‌یابد و متناسب با آن نیز ظرفیت پذیرش دانشجو در مراکز و موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی کشور افزایش می‌یابد.

دکتر خالقی با بیان اینکه مهر87 برای کلیه متقاضیان ورود به آموزش عالی در داخل کشور صندلی خالی دانشگاهی خواهیم داشت، گفت: بنابراین سال آینده آرزوی ورود به دانشگاه برای هر جوان ایرانی به یک امکان تبدیل می‌شود.

دکتر خالقی در بخش دیگر گفت‌و‌گوی خود با بیان اینکه آغاز سال تحصیلی جدید 20شهریور خواهد بود، اظهار کرد: با پذیرش یک میلیون و 200 هزار داوطلب در آزمون‌های سراسری سال جاری، جمعیت دانشجویی در سال تحصیلی جدید به حدود 3 میلیون و 300هزار نفر و سال آینده به 3 میلیون و 500 هزار نفر می‌رسد و تا پایان برنامه توسعه چهارم به 3میلیون و 700 هزار نفر یعنی هدف برنامه می‌رسد.

وی با بیان اینکه مهر 88 جمعیت دانشجویی مدنظر برنامه چهارم توسعه قطعاً محقق می‌شود، گفت: تلاش ما بر این است که در این دو سال باقی‌مانده عمده رشد و توسعه را در بخش تحصیلات تکمیلی داشته باشیم.

دکتر خالقی در خاتمه با بیان اینکه نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در بخش دولتی در حال حاضر با استانداردهای بین‌المللی هماهنگی دارد، گفت: این نسبت در بخش دولتی یک به 18 و در بخش غیر دولتی یک به 50 است که تا پایان برنامه به یک به 40 می‌رسد.

کد خبر 28553

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز