مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

سید محمد فخار: گزارش روز یکشنبه همشهری درخصوص تخلف برخی پارکبان‌های قلابی با واکنش‌های مثبتی از سوی شهروندان و مدیریت شهری مواجه شد.

پارک بان

در پي درج اين گزارش كه به معضلات ناشي از برخي اقدامات غيرقانوني پرداخته بود، شهروندان در تماس‌هاي مكرر آخرين نظرات خود را در اين زمينه اعلام كردند.از مديريت شهري نيز خبر رسيد كه روشي نو براي ساماندهي جاي پارك در تهران در دستوركار قرار گرفته است. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به تصميمات جديد مديريت شهري براي ساماندهي جاي پارك حاشيه‌اي پايتخت اعلام كرد:‌ مديريت فضاي پارك حاشيه‌اي تهران، يكي از حوزه‌هاي مسئوليت شهرداري است.

به گفته وي، در سال‌هاي اخير در زمينه توزيع عادلانه فضاي پارك حاشيه‌اي و افزايش سطح سرويس، آرامش و ايمني بيشتر معابر و همچنين نظارت و مديريت بهتر و بيشتر بر پارك‌هاي حاشيه‌اي روش جديدي در دستوركار مديريت شهري قرار گرفته است. همچنين انتظار مي‌رود روشي كه قرار است در شهر به اجرا درآيد، در رفع مشكلات فضاي فعلي و حسن نظارت بر سازوكار موجود در جاي پارك حاشيه‌اي به‌كار‌ آيد.مشكلات و مسائل موجود در ساماندهي جاي پارك براي ميليون‌ها خودروي تهراني، مسئولان را بر آن داشته تا با طرحي نو به مقابله با معضلات برآيند.

تشكري‌هاشمي در اين‌باره تصريح كرد كه در قالب روش نو، استفاده از تكنولوژي و سيستم‌هاي نوين و هوشمند پرداخت الكترونيك هزينه پارك پيش‌بيني شده است. در اين روش از دستگاه‌هاي هندهلد(PAD) براي ثبت مشخصات خودرو و دريافت هزينه با كارت در كنار سيستم‌هاي پرداخت اينترنتي، به‌عنوان جايگزين طرح پاركبانان استفاده خواهد شد. آنگونه كه معاون شهردار تهران به همشهري خبر داده، هم‌اكنون طراحي‌هاي لازم به اين منظور انجام شده و در آينده نه‌چندان دور شاهد اجراي اين سيستم در شهر خواهيم بود.

  • 550پاركبان و يك شهر

براساس آخرين اطلاعات منتشره از سوي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران، 11هزار فضاي پارك حاشيه‌اي در شهر توسط 550پاركبان مديريت مي‌شود.براساس قانون مصوب شوراي شهر تهران، غيبت پاركبان در معبر و هرگونه اطلاعات نامربوط روي قبض پارك تخلف است و معاونت حمل‌ونقل و ترافيك بايد در جريان اينگونه تخلفات باشد و به آنها رسيدگي كند. پاركبان موظف است در محل حضور داشته باشد و در زمان ورود يا خروج خودرو از محل پارك، به وظايف قانوني خود عمل كند. در اين زمينه اگرچه بازرسي‌هاي شهرداري از نحوه عملكرد پاركبان‌ها با دقت صورت مي‌گيرد اما مكانيزه‌كردن پارك‌هاي حاشيه‌اي، اين قبيل مشكلات را از بين مي‌برد و دخالت سليقه‌اي و سوءاستفاده افراد از موقعيت خود را كاهش مي‌دهد.

  • تكيه بر هوشمند‌سازي در حوزه حمل‌ونقل

براساس برنامه 5 ساله دوم شهرداري، شوراي شهر توسعه پاركينگ‌هاي مكانيزه را در دستور كار قرار داده، زيرا در اين پاركينگ‌ها از يك سو نظارت پليس ممكن است و از سوي ديگر دخالت نيروي انساني در فرايند پارك كاهش مي‌يابد. استفاده از روش‌هاي هوشمند نظير پاركومتر و روش‌هاي الكترونيكي مي‌تواند موجب كاهش تخلفات در زمينه‌هاي همه‌گير شهري شود. پيش از اين، تجربه نظارت مكانيزه محدوده‌هاي طرح ترافيك و زوج و فرد و نظارت بر تردد خودروها در معابر موجب شده بود كه رفتار شهروندان نيز به نحو چشمگيري اصلاح شود.

کد خبر 285476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha