چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر: انقلابی در فناوری تلویزیون در پیش است که هیجانش هم حتی با احساس کسانی که 100 سال پیش جلوی پرده سینما شاهد نزدیک شدن قطار بودند و از ترس از سالن فرار می‌کردند، قابل مقایسه نیست.

در چند سال اخیر، دستگاه‌های دیجیتالی با سرعت چشمگیری وارد زندگی مردم شده‌اند. یکی از جدیدترین این تکنولوژی‌ها تلویزیون‌های وضوح بالا (HDTV) هستند.

این تلویزیون‌ها عملاً از اواخر دهه 1990 به بازار عرضه شدند. اما همزمان با افزایش فروش آنها در اروپا و آمریکا از سال 2003، در کشورمان نیز تمایل به خرید HDTV بالا رفته است.

البته هنوز قیمت انواع تلویزیون‌های HD، اعم از لامپ تصویر، ال‌سی‌دی و پلاسما بالاست، اما به نظر می‌رسد در درازمدت، HDTV با پایین‌آمدن قیمتش در بازار تهران، آینده روشنی داشته باشد.

نکته مهم این است که با کاهش یافتن قیمت‌ها و ورود این تلویزیون‌ها به بازار، احتمالاً صدا و سیما باید تجهیزات سخت‌افزاری خود را هر چه زودتر به روز کند تا بتواند ضمن ارائه کیفیت برتر تصویر و صدا، مردم را راضی کند.

پس از ارائه HD-DVD و BR-DVD که کیفیتی به مراتب بیشتر از DVDهای امروزی دارند، این تلویزیون‌ها اثر واقعی خود را نشان می‌دهند. در حال حاضر اکثر شبکه‌های کابلی معروف دنیا مثل NTL و Telewest قصد دارند برنامه‌های خود را به‌صورت HD پخش کنند.

بی‌.بی.‌سی هم در حال تهیه چند برنامه با فناوری HD است. فرستادن آنها روی آنتن نشان خواهد داد چرا این پدیده به یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های این چندوقت تبدیل شده ‌است.

البته در اکثر نقاط دنیا این تغییر نسل از طریق شرکت‌ها و شبکه‌های تلویزیونی انجام می‌شود. هرکدام از شبکه‌های معروف و پرمخاطب دنیا  برحسب تمایل‌شان برنامه زمانی را برای این تغییر نسل اعلام کرده‌اند.

در تازه‌ترین خبر، کنگره آمریکا به ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکایی که از سیستم پخش آنالوگ استفاده می‌کنند تا دو سال آینده فرصت داده که به فناوری دیجیتال دست یابند. مهلت جهت تغییر سیستم از آنالوگ به دیجیتال، 17 فوریه سال 2009 اعلام شده‌است.

این در حالی است که اکثر ایستگاه‌های تلویزیونی این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند که در مهلت تعیین شده نتوانند سیستم پخش خود را تغییردهند. اما اکثر مدیران این ایستگاه‌ها از هزینه بالای این تغییر سیستم نیز شکایت کرده‌اند و از کنگره درخواست تمدید مهلت در نظر گرفته شده را کرده‌اند.

در حال حاضر 66 درصد از خانوارهای آمریکایی دستگاه‌های تلویزیونی که مطابق با سیستم دیجیتال باشند را در اختیار نداشته و با انجام این پروژه از دریافت سیگنال‌های تلویزیونی محروم خواهند شد.

بر همین اساس و از آنجایی که اکثر این خانواده‌ها توانایی پرداخت هزینه خرید یک دستگاه تلویزیون مطابق با سیستم دیجیتال را ندارند، کنگره آمریکا تعهد کرده است که بودجه‌ای در حدود یک میلیارد دلار را به صورت کوپن‌های 340 دلاری در اختیار شهروندان قرار خواهد داد تا بتوانند دستگاه تلویزیونی مطابق با سیستم دیجیتال یا دستگاه تبدیل سیگنال خریداری کنند.

اگر سری به خیابان جمهوری بزنید می‌بینید که در فروشگاه‌های تهران هم تنوع تلویزیون‌های دیجیتال به انواع آنالوگ برتری دارد.

به این‌ترتیب صداوسیمایی‌ها هم باید آماده شوند و سخت‌افزار لازم را تهیه کنند و ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی ایران را مجهز کنند تا سه چهار سال دیگر، شاهد پخش اولین کانال HD ایران باشیم.

کد خبر 28516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز