شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمعه 3 شهریور توفان گرمسیری ارنستو بر فراز حوزه دریایی کارائیب شکل گرفت و حرکت خود را به سوی جامائیکا آغز کرد و به احتمال بسیار زیاد به اولین هاریکین اقیانوس اطلس در سال 2006 تبدیل خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ارنستو اوایل هفته آینده به یک هاریکین تبدیل ‌شود و دوشنبه یا سه‌شنبه وارد خلیج مکزیک شود.اما هنوزپیش‌بینی این که ارنستو وارد امریکا می‌شود یا نه زود است.

جامائیکا و هائیتی که در مسیر حرکت ارنستو قرار داشتند هر دو این پدیده اقیانوسی را به عنوان یک توفان گرمسیری  ثبت کرده‌اند.

این توفان یکشنبه 5 شهریور با بارش‌های سیل‌آسا به جامائیکا خواهد رسید. دولت جامائیکا به ماهیگیرانش هشدار داده تا به ساحل بازگردند و سازمان‌های امداد و نجات به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

احتمال این که ارنستو صدماتی به تأسیسات نفتی خلیج مکزیک بزند قیمت نفت و گاز طبیعی را بالا برده است و صاحبان صنایع نفتی آمادگی خود را برای خروج نیروهای غیرضروری  از منطقه اعلام کرده‌اند.

ارنستو ظهر جمعه 3 شهریور درای بیشترین قدرت بود و بادهایی به سرعت 45 مایل بر ساعت تولید می‌کرد.

به احتمال بسیار زیاد ارنستو طی روزهای شنبه 4 شهریور و یک‌شنبه 5 شهریور باعث بارش باران در پورتوریکو، جمهوری دومینیکن، هاییتی و جامائیکاخواهد شد.

هاریکین یکی از شدیدترین بلایای طبیعی اقیانوسی است که هرسال در فصل بهار و تابستان بر فراز اقیانوس اطلس به وجود می‌اید. یکی از مهم‌ترین هاریکین‌های سال‌های اخیر   کاترینا بود که اواخر ماه اوت 2005 شکل گرفت و باعث وارد آمدن صدمات بسیاری به مناطقی از امریکا به ویژه شهر نیواورلئان شد.

کد خبر 2850

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز