سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نوری مالکی نخست‌وزیر عراق با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا دیدار کرد.

در ماه‌های اخیر روابط بغداد و آنکارا به دلیل آنچه ترکیه پناه‌ گرفتن چریک‌های پ.ک.ک در شمال عراق می‌خواند،‌سرد شده است.

ترکیه چندین بار تهدید کرده است برای سرکوب جدایی‌طلبان کرد ترکیه که در شمال عراق پناه گرفته‌اند، به این منطقه حمله خواهد کرد. تلفات ارتش ترکیه در مقابله با جدایی طلبان کرد این کشور به پدیده‌ای روزمره و عادی تبدیل شده است.

در جریان سفر نوری مالکی به ترکیه دو طرف در کنار سایر مسائل در مورد امضای یک یادداشت تفاهم امنیتی مذاکره کردند.

امضای این یادداشت تفاهم که به پیشنهاد ترکیه مطرح شده است، به ارتش ترکیه مجوز می‌دهد در تعقیب جدایی‌طلبان کرد که در خاک ترکیه عملیات کرده‌اند، وارد شمال عراق شود.

علی الدباغ سخنگوی نخست‌وزیر عراق گفت: امضای این یادداشت تفاهم نیازمند مذاکرات بیشتر و جزئی‌تر است. براساس این توافق (اگر امضا شود) مبادله اطلاعات امنیتی، استرداد مجرمان، اقدامات مشترک امنیتی در مرزها و مقابله با قاچاق اسلحه میان ترکیه و عراق سامان می‌یابد.

در بیانیه مشترک هیأت عراقی و دولت ترکیه که در آنکارا منتشر شد،‌زمینه همکاریهای آینده دو کشور در زمینه اقتصادی، امنیتی، مقابله با تروریسم و همکاریهای فرهنگی ترسیم شده است.

مالکی که در رأس یک هیأت بلندپایه 30 نفره وارد ترکیه شد، ‌در عرصه اقتصادی نیز در زمینه خرید برق و کمک ترکیه به بازاریابی نفت و گاز عراق با مقامات ترکیه مذاکره کرد. ترکیه از مالکی خواسته است،‌همه‌پرسی درباره کرکوک را به تعویق نیاندازد. این همه‌پرسی قرار است تا 10 دی ماه امسال برگزار شود.

کد خبر 28465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز