سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه و در جریان مصاحبه مطبوعاتی با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان در کمپ دیوید تاکید کرد، آمریکا بن لادن و دیگر رهبران القاعده را که گمان می‌رود در خاک پاکستان پناه گرفته باشند خواهد کشت.

بوش بدون اشاره به اینکه برای حمله احتمالی به پناهگاه القاعده در خاک پاکستان از دولت این کشور اجازه می‌گیرد یا نه گفت، اگر اطلاعات قاطعی به دست بیاوریم رهبران القاعده و بن لادن را در خاک پاکستان می‌کشیم.

خبرگزاری‌های جهان در حالی این سخنان بوش درباره احتمال حمله به خاک پاکستان را منتشر کردند که از چند هفته پیش و بعد از انتشار گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحرکات القاعده در مرز پاکستان و افغانستان، اخباری مبنی بر هماهنگی میان نیروهای نظامی دو طرف برای انجام عملیات ناتو و آمریکا در خاک پاکستان شنیده می‌شد.

دولت بوش در داخل آمریکا برای انجام اقدامی برای سرکوب شبه‌نظامیان افغانستان و پایگاه‌های آنها در پاکستان تحت فشار است.

مخالفان او می‌گویند که جنگ عراق چنان همه امکانات و منابع آمریکا را به خود جذب کرده که دیگر مجالی برای برخورد با القاعده که دشمن اصلی آمریکاست باقی نمانده است.

هفته گذشته باراک اوباما نامزد احتمالی دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 در سخنرانی خودگفت، اگر به جای رئیس جمهوری بود نیروهای نظامی آمریکا را به خاک پاکستان می‌فرستاد تا بن لادن را دستگیر کنند. دولت پاکستان به این اظهارات اوباما به شدت اعتراض کرد.

بوش در کنفرانس خبری کمپ دیوید که بی‌.بی.سی آن را مخابره کرد،  در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا آمریکا درصورت حمله به خاک پاکستان از دولت اسلام‌آباد اجازه نخواهد گرفت گفت، سرکوب شبه‌نظامیان به سود پاکستان است و ما در ارتباط نزدیک با  این دولت هستیم.

با وجود تاکید بوش بر هماهنگی میان واشنگتن و اسلام‌آباد، تحلیلگران در واشنگتن می‌گویند همین که بوش در این کنفرانس خبری و خطاب به خبرنگاران گزارش اطلاعاتی محرمانه اخیر را مبنی بر وجود پایگاه‌های القاعده در خاک پاکستان مورد اشاره صریح قرار داد نشان نارضایتی‌اش از دولت پرویز مشرف است.

مذاکرات برای تغییر ساختار قدرت سیاسی در پاکستان با وارد شدن بی‌نظیر بوتو از تبعید به عرصه سیاست، از هفته گذشته تحت نظارت انگلیس و آمریکا آغاز شده است.

قرار است در این تغییر و تحولات مشرف از سمت نظامی خود کناره‌گیری کند و نخست وزیری را هم به بوتو بسپارد.

در این میان حمله نظامی آمریکا به خاک پاکستان و مناطق قبیله نشین مرزی از احتمالاتی است که از سوی منابع خبری بسیار مورد اشاره قرار می‌گیرد.

کد خبر 28443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز