دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۸
۰ نفر

با گذشت نزدیک به یک‌ماه از وقوع حادثه مسمومیت در آسایشگاه معلولان پدربزرگ پاکدشت که منجر به فوت ۳معلول شد هنوز نتایج آزمایش‌های نمونه غذایی این آسایشگاه به مسئولان سازمان بهزیستی اعلام نشده است.

سلامت معلولان در تنگنای کمبود اعتبار

120هزار معلول با درجات مختلف معلوليت در 695مركز شبانه روزي و 946مركز روزانه زيرنظر سازمان بهزيستي كشور نگهداري مي‌شوند كه هزينه نگهداري ماهانه آنها حدود يك ميليون و 400هزار تومان است، اما سازمان بهزيستي با توجه به اعتبارات محدودي كه دارد تنها مي‌تواند براي برخي از اين معلولان يارانه اختصاص دهد. يارانه پرداخت شده به معلولاني تعلق مي‌گيرد كه خانواده‌اي نداشته يا خانواده آنها قادر به پرداخت هزينه نگهداري از آنها در مراكز نباشند با اين حال بهزيستي در مراكز شبانه‌روزي درجه يك براي هرمعلول 400هزار و در مراكز درجه 2براي هر معلول 370هزار تومان هزينه مي‌كند و براي مابقي اين هزينه‌ها نيازمند كمك خيرين است. دكتر همايون هاشمي، رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به اين نكته كه سازمان بهزيستي خود را موظف به نظارت بر مراكز بهزيستي مي‌داند به همشهري مي‌گويد:‌ ‌البته مركز پاكدشت‌ جزو مراكز خصوصي است كه زيرنظر سازمان بهزيستي فعاليت مي‌كند.

آخرين بازديد‌ها از اين مركز طي 4روز متفاوت در 2ماه گذشته توسط ناظران سازمان بهزيستي انجام شده. در اين بازديدها مشكلي در وضعيت نگهداري از معلولان مشاهده نشده بود. مركز نگهداري پاكدشت از مراكزي است كه در آن معلولان با درجات مختلف معلوليت نگهداري مي‌شوند و 2سالن آن مختص معلولان ايزوله است. آنطور كه رئيس سازمان بهزيستي مي‌گويد: ‌اگرچه مدير اين آسايشگاه بعد از وقوع اين مسئله بازداشت شده‌ و با قيد وثيقه آزاد ‌است اما اين آسايشگاه جزو مراكز نسبتا خوب سازمان بوده و كارنامه خوبي داشته. اين موضوع به‌معناي توجيه علت مسموميت در اين آسايشگاه نيست و از مسئولان پزشكي قانوني ‌خواسته‌ايم تا هرچه سريع‌تر نسبت به روشن شدن علت اين حادثه شفاف‌سازي‌ كنند.

داستان كمبود بودجه

در مركز نگهداري معلولان پاكدشت 132معلول با درجات مختلف معلوليت زندگي مي‌كنند كه از سال 80به اين مركز سپرده شده‌اند و تعدادي از آنها نيز مجهول‌الهويه بوده و هيچ خانواده‌اي ندارند. اكثر خانواده‌ها نيز كه فرزندان خود را به اين مركز سپرده‌اند سال‌هاي زيادي است كه براي ديدن آنها نيامده‌اند اما اين موضوع باعث نمي‌شود تا رئيس سازمان بهزيستي كشور موضع بيطرفي را در قبال اين حادثه داشته‌باشد. همايون هاشمي مي‌گويد:‌ «هرچند خانواده‌هاي اين معلولان تا‌كنون شكايتي از بهزيستي نداشته‌اند اما اگر مشخص شود كه مسئولان اين آسايشگاه تخلفاتي‌ مرتكب شده‌اند برابر قانون با آنها برخورد مي‌شود. بنده و رئيس سازمان بهزيستي به‌عنوان نخستين شاكي به‌دنبال مطالبات قانوني اين معلولان هستيم.»

در مراكز تحت نظر سازمان بهزيستي كشور آنچه بيش از هر چيز به چشم مي‌آيد كمبود پرستار و مراقب براي نگهداري از معلولان است. براساس دستورالعمل سازمان بهزيستي كشور در هر شيفت براي هر ۵۰ مددجو در آسايشگاه‌هاي معلولان، يك پرستار و براي هر ۸ تا ۱۲ نفر معلول يك مراقب درنظر گرفته مي‌شود و در يك شيفت نيز پزشك بايد حضور داشته باشد. علاوه بر اين كمبود بودجه باعث شده تا پرستاران تمايل چنداني به خدمت در اين مراكز نداشته باشند و كار در مراكز بهداشتي و درماني زيرنظر وزارت بهداشت را به‌كار سخت در مراكز بهزيستي ترجيح دهند.

آنچه این روزها مانع ارائه خدمات بهتر و بیشتر در نهاد های حمایتی مانند بهزیستی به نیازمندان می شود،کمبود بودجه است.سازمانی که برای تامین هزینه های خود تا کنون با مشکل مواجه بوده،سال آینده نیز اوضاع بودجه ای مناسبی ندارد و به نظر می رسد  باز هم باید چشم امید به کمک خیران و نیکوکاران داشته باشد.

مسموميت در آسايشگاه پدربزرگ

روز 30آذر يك مورد مسموميت غذايي در مركز نگهداري معلولان ذهني پدربزرگ در روستاي جيتو پاكدشت به اورژانس اعلام شد. به گفته مسئولان اين آسايشگاه در روز حادثه به اين معلولان‌ سوپ جو داده شده كه پس از آن در 30نفر از معلولان مسموميت گوارشي، دل‌پيچه، دل درد و اسهال مشاهده شد و در ساعت 20:10 آن روز با اورژانس تماس گرفته مي‌شود. اما قبل از رسيدن اورژانس، سيدوحيد 48ساله، علي اكبر 57ساله و منوچهر 49ساله جان خود را از دست مي‌دهند و 27نفر نيز به بيمارستان زعيم پاكدشت منتقل و پس از سرم‌تراپي و دارو درماني از بيمارستان مرخص مي‌شوند.‌

کد خبر 283865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha