دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۴
۰ نفر

لوییس ایناسیو لولادا سیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل در حالی برای دیدار و گفتگو با فلیپه کالدرون، همتای مکزیکی خود وارد مکزیکوسیتی، پایتخت مکزیک شد که این 2 کشور رقبای اصلی در آمریکای لاتین تلقی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه با وجود آن که برزیل و مکزیک سعی دارند روابط خود را ارتقا بخشند این2 کشور بسیار با نفوذ آمریکای لاتین و عضو گروه  ۵+۸، پنهانی و بدون هیچ رویارویی آشکار برای رهبری اقتصادی و سیاسی منطقه با یکدیگر رقابت دارند.

سفر لولا دا سیلوا به مکزیک در شرایطی انجام می‌شود که کالدرون نشانه‌هایی از بلندپروازی‌های خود در آمریکای لاتین و نیز گسست با تصویر یک متحد ممتاز آمریکا که شریک اقتصادی اصلی آن نیز بشمارمی‌رود، از خود بروز می‌دهد.

سرجیو سارمیینتو، تحلیلگر و نویسنده مکزیکی می‌گوید: بین مکزیک و برزیل همواره رقابت وجود داشته است. این رقابت به عنوان مثال زمانی رخ نمود که برزیل تلاش کرد یک کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل به‌دست آورد.

وی می‌افزاید: اقدامی که خوشایند مکزیک نبود زیرا اگر کشور دیگری از منطقه آمریکای لاتین بتواند مدعی این کرسی باشد، همانا مکزیک است.

مکزیک بخصوص نمی‌خواهد برزیل نماینده آمریکای لاتین در جهان باشد.

خورخه کاستاندا، وزیر امور خارجه مکزیک در سال های   ۲۰۰۰ تا   ۲۰۰۳ در این زمینه گفت که کشورش بیش از آنکه خود وارد عمل شود، مانع حرکت‌های برزیل می‌شود.

درحالی که برزیل در عرصه بین‌المللی حضوری فعالتر دارد و به عنوان مثال در عملیات حفاظت از صلح مشارکت می‌کند، مکزیک درواقع بهای سیاست بی‌طرفی خود را که سنتی دیرینه در صحنه سیاسی این کشور است، می‌پردازد.

کاستاندا تاکید دارد وضعیت دو کشور در برابر یکدیگر بیش از آن‌که یک مسابقه باشد، نوعی رقابت است. درواقع مسائل و مکان‌های اندکی هستند که 2کشور به‌خاطر آن‌ها در تقابل با یکدیگر قرار گیرند.

هریک از این2 کشور محدوده جغرافیایی خاص خود را دارد بدین معنی که برزیل منطقه آمریکای جنوبی را محدوده نفوذ خود قرار داده‌است و آمریکای مرکزی و روابط دوجانبه ویژه با آمریکا نیز در حوزه مکزیک قرار دارد.

سارمیینتو می‌گوید: برزیل تلاش‌های مکزیک برای تقویت روابط بازرگانی با آمریکای جنوبی ازجمله با کشورهای عضو مرکوسور(بازار مشترک آمریکای جنوبی) و شیلی را همواره تهدیدی برای خود تلقی کرده‌است. ازسوی دیگر پیوستن احتمالی مکزیک به مرکوسور در دستور کار مذاکرات رئیس جمهوری برزیل با همتای مکزیکی وی قرارندارد.

یک مشاور لولا دا سیلوا با اشاره به عضویت مکزیک در پیمان مبادله آزاد آمریکای شمالی (نفتا) می‌گوید: برای ورود مکزیک به مرکوسور مانعی فنی وجود دارد.

ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک اعضای نفتا هستند. در عرصه اقتصادی باید گفت که مکزیک و برزیل از نظر تولید ناخالص داخلی تقریبا در یک سطح هستند.

برزیل با اقتصادی پویا و گوناگون در حال شکوفایی است و این درحالی است که مکزیک با برخورداری از ذخایر نفت هرچند رو به کاهش، بازگشت درآمدهای ارزی مکزیکی‌های مقیم خارج بخصوص آمریکا، گردشگری و نیز تولیدات صنعتی شرکت‌های خارجی صادرکننده به‌آمریکا از موقعیت اقتصادی خوبی بهره‌مند است.

سارمیینتو می‌افزاید: برزیل اقتصادی مستحکم‌تر دارد. درحال حاضر اقتصاد این کشور قوی‌تر است اما درآمد سرانه در مکزیک بالاتر از برزیل است.

برزیل با جمعیتی  ۱۸۶ میلیون نفری از حیث جمعیت دومین کشور آمریکای لاتین بشمارمی‌رود درحالی که مکزیک   ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت دارد ضمن اینکه مرز شمالی این کشور، یک خروجی طبیعی به سوی ایالات متحده برای اتباع مکزیک نیز محسوب می‌شود.

با وجود نظر تحلیلگران درباره وجود رقابت بین مکزیک و برزیل برای گسترش نفوذ خود در آمریکای لاتین، ایوان اولیویرا، سفیر برزیل در مکزیک در گفت‌وگویی با روزنامه مکزیکی رفرما هرگونه رقابت بین 2 کشور را رد کرد اما وجود برخی اختلاف نظرات بین 2 طرف را پذیرفت.

کد خبر 28323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز