دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اداره حسابرسی دولت، شعبه تحقیقات در کنگره آمریکا، اعلام کرد: 190هزار قبضه کلاشنیکف در عراق ناپدید شده است.

به گزارش بی بی سی، بسیاری از مقامات و مسئولان در آمریکا و عراق نگران این مساله هستند که این سلاح ها به دست شورشیان افتاده باشد. بنا برگزارشی رسمی که در آمریکا  انتشار یافته دولت این کشور نمی داند بیش از نیمی از سلاح های سبکی که برای ارتش عراق فرستاده در اختیار چه کسانی است.

در این گزارش، که توسط "اداره حسابرسی دولت"، شعبه تحقیقات در کنگره آمریکا، تنظیم شده، آمده است: 190 هزار قبضه تفنگ کلاشنیکف و بیش از دویست و پنجاه هزار جلیقه ضد گلوله و "کلاه خود" از جمله اقلامی است که محل استفاده از آنها روشن نیست.

گزارش کنگره آمریکا افزوده است: نهادی به نام بایگانی مرکزی وجود ندارد تا محل توزیع این تسلیحات از طریق اطلاعات موجود در آن مشخص شود و به همین دلیل معلوم نیست این تجهیزات و سلاح ها کجا هستند.

اختلاف در آمار و ارقام

اداره حسابرسی دولت (GAO)، می گوید پنتاگون قادر نیست محل استفاده از بیش از پنجاه درصد از تسلیحاتی که طی سه سال گذشته در عراق توزیع شده است را شناسایی کند.

پنتاگون این آمار و ارقام را زیر سوال نبرده اما می گوید در حال بازنگری روند ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به ارتش عراق است.

آمریکا از سال 2003 به این سو حدود 19 میلیارد دلار برای تجهیز نیروهای امنیتی عراق هزینه کرده است.

شبعه تحقیقاتی کنگره آمریکا می گوید دست کم 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از این مبلغ برای خرید و ارسال سلاح و تجهیزات دیگر صرف شده است.

به اعتقاد کارشناسان بیم آن می‌رود بسیاری از این سلاح ها برای مقابله با نظامیان آمریکایی در عراق استفاده شود.

اداره حسابرسی دولت آمریکا در گزارش جدید خود آورده که توزیع سلاح های ارسالی از آمریکا در عراق، به ویژه بین سال های 2004 و 2005، با بی نظمی و عجولانه صورت گرفته است.

در این مدت آموزش نیروهای امنیتی عراق بر عهده ژنرال دیوید پترائوس بوده است. وی در حال حاضر فرماندهی کل نیروهای آمریکایی در عراق را بر عهده دارد.

کد خبر 28322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز