همشهری آنلاین: آیت‌الله مظاهری مرجع تقلید، عبرت‎هایی که در قرآن حکیم به آنها اشاره شده است را برای خودسازی و تهذیب از رذائل دانست و گفت: قرآن کتاب حکمت و تهذیب است و برای عبرت گرفتن انسان داستان‎های اخلاقی از انبیا و اولیای الهی حکایت می‎کند.

به گزارش رسا، آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به بحث اهداف خلقت انسان، گفت: یکی از اهداف خلقت انسان این است که طبق فرموده خدای متعال در قرآن حکیم انسان به مقام شجره طیبه برسد، یعنی تلاشی کند تا طیب و پاکیزه بشود.

وی با بیان اینکه حرکت در این مسیر مشکلاتی دارد، ادامه داد: تبدیل شدن به شجره طیبه مشکل است و نیاز به یک عمر زحمت و تلاش دارد، همچون حضرت یوسف (ع) که طبق فرموده قرآن کریم در جهت اخلاق حرکت کرد و در این راه با مشکلات زیادی روبرو شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: اگر انسان برای مقابله با رذائل اخلاقی در وجودش تلاش نکند هر صفت رذیله‎ای که در نفس انسان است همچون دشمن سرسختی است که انسان را تا مرز نابودی پیش می‎برد.

وی با بیان اینکه عبرت‎هایی که در قرآن حکیم به آنها اشاره شده است برای خودسازی و تهذیب از رذائل است، ادامه داد: قرآن کتاب حکمت و تهذیب است و برای عبرت گرفتن انسان داستان‎های اخلاقی از انبیا و اولیای الهی حکایت می‎کند.

آیت‎الله مظاهری با اشاره به داستان حضرت صالح (ع) و سرگذشت قوم ثمود، گفت: قوم ثمود در جهالت و پستی تا آنجا پیشروی کردند که در جواب دعوت پیامبرشان گفتند اگر ادعای معجزه داری برای اینکه ما ایمان بیاوریم و حرف‎های تو را باور کنیم باید از دل کوه شتری بیرون بیاوری.

وی ادامه داد: به اذن خدای متعال شتری از دل کوه بیرون آمد در حالی‎ که قوم ثمود هم نظاره می‎کردند ولی وقتی که دل تاریک باشد و نفس تربیت نشده باشد حتی با دیدن معجزه هم ایمان نمی‎آورد.

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: آنها نه تنها با دیدن معجزه بیدار و هوشیار نشدند بلکه تصمیم گرفتند که شتر را بکشند، که در نتیجه گرفتار عذاب الهی شدند و غفلت ایشان موجب شد که همه دنیا و آخرتشان نابود شود.

وی با اشاره به اینکه در جامعه ما تزکیه نفس و خودسازی مورد بی‎توجهی است، ادامه داد: متأسفانه مردم کمتر به فکر اخلاق و خودسازی هستند و گاهی از اثرات این کار غفلت می‎کنند.

آیت‎الله مظاهری افزود: اگر انسان از خودسازی که هدف خلقت است غافل بشود و نفس را تزکیه و تربیت نکند صفات رذیله بر دل حاکم می‎شود و مقابله با آنها سخت‎تر از قبل خواهدشد و به درجات پایین سقوط می‎کند.

کد خبر 282836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha