سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوش‌ها در ماه گذشته ایران همچنین نشان داده که تپه فرخ‌آباد (غلامعلی تپه) در استان البرز دربرگیرنده شواهد مهمی از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره‌های بعدی است.

كاوش‌ها و كشف‌هاي تاريخي در ايران جان تازه‌اي گرفته است. در ماهي كه گذشت، هرچندروز، خبري از شروع فصل جديد كاوش در يكی از مناطق ايران به گوش رسيده است.

از مهم‌ترين اين كاوش‌ها، کشف ساختار آبرسانی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد در کاشان و مربوط به قرون میانه اسلامی است. تاکنون قدمت آثار کشف شده در شهر زيرزميني نوش‌آباد كه به ثبت ملي رسيده است، به دوره صفوی و قبل از آن (ایلخانی ـ سلجوقی) مي‌رسيده است.

«زهرا ساروخانی» سرپرست پایگاه میراث فرهنگی نوش‌آباد، توضيح داده كه شواهد به‌دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه‌های عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند.

در كنار اين كشف مهم، كاوش‌ها در استان فارس هم ادامه داشته و منجر به كشف منطقه مهمي مربوط به دوره ساساني شده است؛ «تل‌قلعه» سیف‌آباد.

اين منطقه كه کاوش‌های باستان‌شناسی آن از مهرماه آغاز شده، نشان داده که در گذشته يك محوطه‌ مهم ساسانی با بیش از 100 هکتار وسعت بوده است.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس، آنچه در طی یک فصل کاوش در این محوطه یافت شده اثر مهرهای گلی فراوانی است که بعد از قصر ابونصر و تخت‌سلیمان، بیشترین تعداد را داراست و اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه را مي‌رساند.

كاوش‌ها در ماه گذشته ايران همچنين نشان داده كه تپه فرخ‌آباد (غلامعلی تپه) در استان البرز دربرگیرنده شواهد مهمی از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره‌های بعدی است.

از طرفي کاوش‌های باستان‌شناسی هیات مشترک ایرانی و ایتالیایی در محوطه باستانی چلو به کشف آثار جدید مربوط به دوره مفرغ در خراسان‌شمالی منجر شده است.

در کاوش گورهاي اين منطقه، بزغاله‌ای کوچک با گردنبندی از مهره‌های لاجورد نیز به دست آمد که برای نخستین بار چنین یافته‌ای در منطقه دیده می‌شد. کشف يك دیوار خشتی پیش از قاجار در مسجد جامع دولاب تهران و کشف یک قطعه سفال مربوط به پیش از تاریخ در حفاری‌های فاضلاب تهران نيز از جمله كشفيات باستان‌شناسي در ماه گذشته بوده است.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 282565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha