همشهری آنلاین: نمایش «د، اول دارکوب» به کارگردانی سروناز نانکلی که با تبدیل اعضا گروه موسیقی دارکوب به کاراکترهای عروسکی به موضوع آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان می پردازد در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می رود.

د، اول دارکوب

به گزارش مهر؛ سروناز نانکلی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی گفت: نمایش «د، اول دارکوب» اجرای خود را از سوم دی ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز کرده است. این نمایش قصد دارد از طریق یک اجرای عروسکی به کودکان آموزش مهارت‌های اجتماعی بدهد همچنین عروسک‌های نمایش که برگرفته از موزیسین‌ها و شخصیت‌های گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری هستند از دل کتاب داستان بیرون می‌آیند.

وی ادامه داد: این نمایش یک شخصیت قصه‌گو نیز دارد که در سه سایز مختلف لانگ شات، مدیوم شات و کلوزآپ در طول نمایش داستان را تعریف می‌کند. البته به دلیل اینکه در سایز کلوز آپ باید از عروسکی غول آسا استفاده می‌کردیم که امکان نگهداری آن سخت بود، تصمیم گرفتیم از یک بازیگر که گریم یک عروسک را دارد برای برخی صحنه‌ها استفاده کنیم. این نمایش ویژه گروه سنی 3 تا 10 سال طراحی شده است و مهارت های اجتماعی از جمله چگونه سلام و خداحافظی کردن، عذرخواهی، آداب معاشرت، تصمیم گیری و ... را به آنها آموزش می دهد.

نانکلی یادآور شد: از آنجاکه ما کوچکترین مخاطب نمایش را کودکان 3 ساله قلمداد کرده ایم برای ارتباط برقرار کردن بیشتر آنها با اثر فضای نمایش به شکل اپیزودهایی 3 - 4 دقیقه ای طراحی و با یک نخ تسبیح به هم وصل شده اند به این ترتیب مخاطب ما تمرکزش را هنگام دیدن نمایش از دست نمی دهد و با کار همراه می شود. همچنین از گزینه تکرارشوندگی نیز برای اینکه کودکان خط اصلی داستان یادشان نرود، استفاده شده به این ترتیب که در طول نمایش قصه گو روی صحنه می آید و اتفاقاتی را که در اپیزودهای قبلی رخ داده مجددا برای بچه ها بازگو می کند.

این کارگردان تئاتر درباره استفاده از اعضای گروه موسیقی «دارکوب» در طراحی شخصیت و ظاهر عروسک های نمایش توضیح داد: شخصیت های نمایش برگرفته از اعضای گروه موسیقی «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری هستند. این ایده به این دلیل در کار مورد استفاده قرار گرفت تا ارزش موسیقی در کار کودک توسط هنرمندان حرفه ای مورد توجه قرار داده شود. همچنین در این نمایش کودکان نیز با موسیقی و اهمیت ساز آشنا می شوند.

وی ادامه داد: انتخاب موسیقی از آلبوم گروه «دارکوب»، ترکیب صداها و افکت ها بر عهده آنکیدو دارش بوده است ولی قطعاتی که در نمایش توسط بازیگران و سازهای عروسکی که در دست دارند، نواخته می شود خود افراد گروه دارکوب می نوازند. سازهای کوبه ای را همایون نصیری و سعید صارمی، ترومپت را امید حاجیلی و درامز توسط آرش پژندمقدم قبلا به صورت پلی بک ضبط شده و در نمایش استفاده می شود.

کارگردان «جزیره لانگولیو» اضافه کرد: همچنین هرکدام از بچه های گروه «دارکوب» به شیوه ای در این نمایش بازی هم می کنند چون عروسک هایی که طراحی شده اند هرکدام علاوه بر شباهت ظاهری از لحاظ ویژگی های فردی و خلق و خو نیز به آنها شبیه هستند چون مبنای سنی مخاطبان ما افراد خردسال هستند از حیوانات به جای انسان ها در نمایش استفاده کردیم. بچه ها با حیوانات ارتباط بیشتری برقرار می کنند و برایشان جذاب تر هستند. گوزن شمالی، خرچنگ، پنگوئن و حیواناتی که شاید بچه ها کمتر آنها را بشناسند کاراکترهای این نمایش هستند.

دارکوب

نانکی متذکر شد: چون مخاطب ما خردسالان و کودکان هستند و سواد خواندن و نوشتن ندارند ما برای این نمایش بروشور نداریم اما قبل از آغاز کار تیتراژی طراحی کردیم که به صورت ویدئو پروجکشن همه افراد گروه، عروسک گردان ها، صدا پیشه ها و دیگر همکاران را معرفی می کند. با این شیوه مخاطب با کاراکتر انسانی و صداپیشه های هر کدام از عروسک ها نیز آشنا می شود. اعضا گروه «دارکوب» بسیار همدلانه و با خوشرویی با ما همکاری کردند و اجازه دادند ما از شخصیت هایشان برای کاراکترهای عروسکی گرته برداری کنیم که برای من بسیار ارزشمند است.

وی درباره استفاده از هنرمندان شناخته شده تئاتر به عنوان صداپیشه عروسک ها در این نمایش نیز گفت: تمام هنرمندانی که در این کار به عنوان صداپیشه با ما همکاری کردند کار کودک برایشان بسیار مهم است. این هنرمندان با وجود مشغله کاری فراوانی که داشتند دعوت ما را پذیرفتند و به استودیو آمده و صدای شخصیت ها را ضبط کردند. برای همه این افراد مهم بود که برای تئاتر کودک اتفاقات خوبی بیفتد، دلشان برای کار می تپید و علاقمند بودند نمایش آبرومندی از کار در بیاید.

نانکلی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به مشکلاتی که تئاتر کودک با آن روبه رو است، ابراز کرد: از گروه اجرایی نمایش که واقعا با عشق و علاقه و بدون هیچ چشم داشتی با من همکاری می کنند بسیار سپاسگزارم چون به دلیل اینکه این نمایش یک کار کودک است من نتوانستم کمک هزینه و حامی مالی برای کار پیدا کنم و همه هزینه ها به صورت شخصی و با اتکا به فروش گیشه تامین می شود. متاسفانه هیچ اسپانسر و سرمایه گذاری حاضر نمی شود روی نمایش های کودک سرمایه گذاری کند چون بازخوردی برایش ندارد و ترجیح می دهد پولش را در جای دیگری هزینه کند. همچنین شرایط کار در سالن گوشه نیز برای ما بسیار سخت است چون همزمان با دو گروه نمایشی دیگر در این سالن اجرا می رویم که از لحاظ هماهنگی و تغییر صحنه و دکور کار را برایمان مشکل کرده است.

نمایش «د، اول دراکوب» به نویسندگی و کارگردانی سروناز نانکلی از سوم دی ماه ساعت 16 در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران روی صحنه رفته است.

در این نمایش سیامک احصایی، بهنام تشکر، امیر جنانی، سعید چنگیزیان، سینا رازانی، محسن رستگار، علی سرابی، کاظم سیاحی، نگار عابدی، داریوش فائزی و جواد نمکی به عنوان صداپیشه حضور دارند. این نمایش عروسکی که برگرفته از شخصیت های گروه موسیقی دارکوب است با هدف آموزش غیرمسقیم و داستانی مهارت های اجتماعی به کودکان نوشته شده است.

دارکوب

 مینا اعلمی، دیبا حدپور سراج، مریم زمان فر، حمید ذوالفقاری، هستی عاشقی، مریم عباسعلی، غزاله مرصوصی، مرجان نامور آزاد و الهام وفایی به عنوان عروسک گردان در اجرای این تئاتر حضور دارند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: طراحی عروسک ها: سروناز نانکلی، ساخت عروسک :سایه نیکنام، سروناز نانکلی و عروسک گردان های نمایش، طراحی صحنه: امیرحسین دوانی، سروناز نانکلی، طراح نور: علیرضا حبیبی، موسیقی: آنکیدو دارش و گروه موسیقی «دارکوب»، طراح کاریکاتورهای بنر: پیام برومند، گرافیست: بیتا میرحسینی، آوا مشکلاتیان، ویدئو : فواد مخبری، عکاس: نغمه ارجمند، مهدی مردانی، هدیه میرحسینی، دستیار کارگردان: آریا تن ساز و با سپاس از کیارش وفایی، روابط عمومی: پادینا موحد.

کد خبر 282478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha