دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزییات هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با اعلام تفکیک سه بخش صحنه‌ای، پژوهشی و نمایشنامه‌نویسی در سه زمان مختلف تشریح شد.

تئاتر دانشجویی

به گزارش ايسنا؛ مجید سرسنگی، رئیس هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، در نخستین نشست رسانه‌ای این جشنواره که دوشنبه، هشتم دی‌ماه، برگزار شد، با تأکید بر اهمیت تئاتر دانشگاهی به عنوان گونه‌ای خاص از تئاتر، بیان کرد: براساس تصمیم‌گیری‌های جمعی صورت گرفته و با توجه به مشکلات جدی و نبود ارتباط منطقی بین آموزش و پرورش، آموزش عالی و تئاتر حرفه‌ای، تصمیم بر این شد که تغییراتی در جشنواره تئاتر دانشگاهی سال آینده اعمال شود.

او با اشاره به اینکه این توهین است که هر کسی از هر رشته دانشگاهی می‌تواند در مقاطع بالای تحصیلی تئاتر بخواند، گفت: گاهی فکر می‌کنیم روالی که از ساعت‌ها قبل در یک جشنواره اجرا می‌شده باید به همان صورت بماند، در حالی که باید جسارت تغییر وجود داشته باشد.

سرسنگی ادامه داد: بر این اساس بخش پژوهش و نمایشنامه‌نویسی را از بخش اجرای جشنواره تئاتر دانشگاهی جدا کردیم، آن هم به دلیل اهمیت پژوهش و متون نمایشنامه‌ است. به این ترتیب این دو بخش به صورت دو جشنواره مجزا در آذر و دی‌ماه سال آینده برگزار خواهند شد.

جداسازی بخش‌های مختلف، جشنواره مناطق و جایزه

وی با بیان اینکه بخش اول جشنواره از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود که فقط روی اجرای تئاتر متمرکز است، افزود: همچنین تغییر دیگر در بخش مسابقه بین‌الملل خواهد بود. به این ترتیب که برای سال آینده تلاش شده گروه‌های خارجی که به جشنواره می‌آیند، ممتاز باشند تا ارزش خرج کردن داشته باشند، ضمن اینکه بتوانند دانشی را منتقل کنند.

سرسنگی همچنین اظهار کرد: قرار است از استادان برجسته خارجی هم در حوزه تئاتر دعوت به عمل آید تا کارگاه‌های آموزشی تشکیل شود.

رئیس هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی امکان حضور هنرمندانی را که از شهرستان به تهران می‌آیند، درتمام مدت برگزاری جشنواره، از دیگر تغییراتی دانست که نسبت به سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: در بخش مدرسان و اجراهای دانشجویی نیز این را متعهد شده‌ام که حتما برگزیدگان بتوانند در سالن‌های حرفه‌ای ایرانشهر اجرای عمومی داشته باشند.

سرسنگی با تأکید بر اینکه جشنواره تئاتر دانشگاهی سال آینده، بر کیفیت تأکید دارد و اگر در بخشی کار با کیفیتی نباشد کلا حذف خواهد شد، درباره اینکه آیا متون انتقادی، سیاسی و اجتماعی در جشنواره پذیرفته خواهند شد، گفت: یکی از وظایف تئاتر دانشگاهی پرداختن به مشکلات و معضلات اجتماعی است و انتظاری که از دانشجو می‌رود این است که با دید انتقادی خود مشکلات را ببیند و طرح کند.

وی با اینکه شخصا به اختتامیه‌های جشنواره تئاتر دانشگاهی اعتراض دارد چرا که انگار این تصور وجود دارد که چون جشنواره دانشجویی است انجام هر کاری مجاز است، افزود: امیدواریم در جشنواره سال آینده تئاترهای اجتماعی و سیاسی خوبی ارائه شوند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره اشاره و اظهار کرد: امیدوارم تالار مولوی بتواند محلی با عنوان دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم کند، ضمن اینکه این جشنواره باید اساسنامه و آیین‌نامه داشته باشد تا دبیر آن هم به موقع انتخاب شود.

جزئیات تغییرات در فراخوان

در بخش دیگری از این نشست امیرمهدی مرسلی، دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی، با اعلام اینکه فراخوان جشنواره همین امروز منتشر می‌شود، گفت: نحوه برگزاری جشنواره در سال آینده به شدت تغییر کرده به این ترتیب که بخش دریافت متون کاملا حذف شده تا یک فضای اعتماد بین جشنواره و دانشجوها بوجود آید.

او با اشاره به اینکه این پروسه وقت‌گیر و اضافه است، ادامه داد: با انتشار فراخوان متقاضیان می‌توانند ثبت نام کنند و پس از ارسال مجوزهای لازم، خلاصه داستان، طرح و رویکرد اجرایی را هم باید ارائه کنند.

مرسلی افزود: پس از ثبت نام، اسامی طبق دانشگاه‌ها روی سایت قرار می‌گیرد و بازبینی در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول بر عهده دانشگاه‌ها و بعد بر عهده دبیرخانه خواهد بود.

او با تأکید بر اینکه تلاش می‌شود یک تیم قوی تمام آثار را بازبینی کند، درباره دیگر تغییرات جشنواره بیان کرد: در دوره جدید بخش تئاتری و غیرتئاتری نداریم. در واقع یک مسابقه بین‌الملل داریم که در آن آثاری از سطح جهان انتخاب می‌شوند و نیز آثار تمام دانشجوها و دانشگاه‌ها که با هم به رقابت می‌پردازند، اما نکته مهم در تمام آثار کیفیت است و کمیت اصلا اهمیتی ندارد.

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه چند سالی است که جشنواره مناطق به فراموشی سپرده شده بود، گفت: امسال با همکاری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم بودجه لازم تأمین شده و طبق منطقه بندی این وزارتخانه دو منطقه در جشنواره مناطق قرار دارند.

مرسلی در این باره توضیح داد: در این جشنواره در مرحله اول متقاضیان، فیلم اثر خود را می‌فرستند که بعد بازبینی و انتخاب می‌شود. سپس اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت این دو جشنواره منطقه‌ای برگزار می‌شوند و برگزیده آن‌ها به جشنواره اصلی راه می‌یابند.

وی همچنین ادامه داد: این جشنواره به جز بخش مسابقه شاهد یک بخش آزاد هم هست که آثاری در آن قرار می‌گیرند که توسط هیأت بازبین تعیین می‌شوند.

او خاطرنشان کرد: برای این بخش تا جایی که بتوانیم به دنبال تأمین سالن در تمام سطح شهر تهران هستیم. ضمن اینکه در این بخش پس از اجرای هر اثر جلسات پرسش و پاسخ در نظر گرفته می‌شود و در نهایت یک یا دو اثر در این بخش برگزیده می‌شوند که جایزه آن‌ها اجرای عمومی خواهد بود.

جشنواره چه زمانی برگزار می‌شود؟

مرسلی زمان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی را هم از 26 اردیبهشت سال آینده تا نهم خردادماه معرفی کرد و گفت: در هفته اول جشنواره، کارگاه‌های آموزشی داخلی و خارجی برگزار می‌شود و در هفته دوم آثار بخش صحنه‌ای اجرا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست میرزایی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با اشاره به وضعیت کانون‌های تئاتر که در چند سال گذشته فروغ زیادی نداشتند و برای حمایت از آن‌ها هم‌اندیشی‌هایی برگزار خواهد شد، گفت: قصد داریم در سال‌های آینده این کانون‌ها برای تصمیم‌گیری‌هایی که در خصوص تئاتر دانشگاهی است، دخیل باشند.

او همچنین با تأکید بر لزوم وجود پلاتو برای تمرین دانشجویان و اینکه برای دیدن نمایش‌ها دانشجوها نباید بیش‌تر از یک سوم هزینه‌ها را بپردازند، بر حمایت وزارت علوم از فعالیت‌های تئاتری دانشجویان تأکید کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: قصد بر این است که از دوره بعدی دبیر هر سه بخش جشنواره تئاتر دانشگاهی مستقل باشد، ضمن اینکه تفکیک زمانی سه بخش صحنه‌ای، پژوهشی و نمایشنامه در دوره هجدهم به دلیل کمبود زمان نیست بلکه به دلیل جایگاه و اهمیت هر کدام از آن‌ها بوده است.

چرا یک خانم دبیر جشنواره نمی‌شود؟

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم هم به انتخاب دبیر جشنواره از میان خانم‌ها اشاره و اظهار کرد: در هیچ دوره‌ای دبیر جشنواره خانم نبوده و هیچ کاندیدایی معرفی نشده بود که دلیل آن را هم نمی‌دانم.

او اضافه کرد: اگر شخصی باشد که رزومه خوبی داشته باشد، می‌تواند از جهاتی در اولویت قرار گیرد چرا که این را یک ایراد می‌دانم که جشنواره تئاتر دانشگاهی با وجود فارغ‌التحصیلان زیاد خانم دبیری از میان خانم‌ها نداشته و این یک خلأ است که امیدوارم در دوره‌های آتی پر شود.

تالار مولوی به جشنواره می‌رسد؟

میرزایی در بخش پایانی سخنان خود هم درباره تالار مولوی و اینکه به جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌رسد یا خیر، گفت: پیش‌بینی‌ها این است که این تالار تا آخر اسفند یا در فروردین‌ماه آماده شود و به این ترتیب برای جشنواره تئاتر دانشگاهی آماده خواهد بود.

کد خبر 282428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha