مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

حامد فوقانی: یک‌بار مسیر بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش را طی کنید. رعایت فاصله طولی بین خودروها، حرکت خودروها بین خطوط سفید و رعایت سرعت مجاز از سوی راننده‌ها حتما نظر شما را جلب می‌کند.

خط سفید

اگر اين مسير را قبلا هم طي كرده‌ايد، مسلما اين موضوع را متوجه شده‌ايد. حتما اين را هم قبول داريد كه‌ رانندگي در اين مسير با آرامش همراه است. شايد بگوييد وجود دوربين‌هاي هوشمند ثبت تخلف باعث مي‌شود كه راننده‌ها خودشان را موظف كنند تا اينچنين قوانين را رعايت كنند، اما اين رعايت قانون حالا براي بسياري از راننده‌هاي هميشگي اين مسير تبديل به يك عادت شده است؛ عادتي خوب كه نه‌تنها براي خود راننده بلكه براي ديگران نيز امنيت خاطر و البته كاهش بار ترافيكي را به همراه دارد. بايد اما قبول كنيم كه در بسياري از معابر شهري ديگر، شيوه رفتار كاملا متفاوت با اين مسير است؛ يعني اينكه عادت كرده‌ايم دائما شيوه‌هاي نادرست را هنگام رانندگي انتخاب كنيم.

آرام برداشتن پا از روي كلاچ هنگام شروع حركت، يكي از اصلي‌ترين بخش‌هاي آموزشي در تعليم رانندگي است. مدرسان مراكز تعليم رانندگي تمام سعي‌شان را مي‌كنند كه به كارآموز نحوه صحيح برداشتن پا از روي كلاچ را آموزش بدهند و آن‌را تبديل به يك عادت كنند چراكه برداشتن غيرصحيح و سريع پا با خاموش‌شدن يا خيزبرداشتن خودرو همراه مي‌شود.

در رانندگي مسائل ريز و درشت ديگري مثل گوش دادن به صداي موتور‌ و تعويض بموقع دنده نيز هستند كه عادت شدن آنها به حفظ سلامت خودرو و كاهش آلايندگي‌ كمك مي‌‌كنند. اما سؤال اينجاست كه چرا در شرايط فعلي جامعه ما، بسياري از رانندگان به رعايت قوانين مثل حركت بين خطوط سفيد عادت ندارند؟ اين در حالي است كه رعايت اين قوانين اول از همه سلامت خودشان را در پي دارد.

شايد پاسخ در همان آموزش باشد. پر واضح است كه اين آموزش تنها به مراكز تعليم رانندگي برنمي‌گردد چراكه مدرسان اين مراكز هم در بخش تئوري و هم عملي، نكات قانوني را يادآور مي‌‌شوند اما فرد آموزش‌ديده پس از مدتي رانندگي در خيابان‌هاي شهر، انگار آن نكات را فراموش كرده و ناخودآگاه شيوه بقيه را در پيش مي‌گيرد.

بنابراين بايد براي درست شدن قضييه يا به‌عبارتي ديگر عادت‌كردن به شيوه صحيح رانندگي، از خودمان شروع كنيم. حالا كه كمپين خط سفيد آغاز شده بهتر است كه سعي كنيم با تمركز بر اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي، وضعيت را به سمت اينكه جا براي رانندگان متخلف كم شود ببريم.بايد آنقدر بر شيوه‌هاي درست تأكيد كنيم تا رانندگاني كه خود را ملزم به رعايت قانون نمي‌دانند ناچار شوند خود را به شيوه‌هاي درست عادت دهند؛ يعني دقيقا برعكس آنچه اكنون اتفاق مي‌افتد. اين نكته هم را نبايد فراموش كنيم كه بايد از خودمان شروع كنيم؛ نه اينكه منتظر ديگري بمانيم.

کد خبر 282353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha