سفر اخیر هیأت پارلمانی ایران به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به ۳ کشور مهم و استراتژیک منطقه که این روزها در خط مقدم مقاومت قرار دارند دارای اهمیت فراوانی برای کشورهای منطقه و حتی غربی‌ها بود تا آنجا که برخی رسانه‌ها هدف از این سفر را تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریست‌های داعش تحلیل کردند.

سفر رئیس مجلس عراق

اين دومين سفر رئيس مجلس كشورمان به مقصد كشورهايي است كه در بستر تحولات سياسي و امنيتي منطقه نقش برجسته‌اي دارند. از سوي ديگر سفر لاريجاني به اقليم كردستان عراق در نوع خود بي‌نظير است. اين نخستين سفر يكي از روساي قواي كشورمان به اقليم كردستان است كه مي‌تواند نقطه عطفي در روند ارتباطات پيش رو با اين اقليم باشد.

حسين شيخ‌الاسلام مديركل امور بين‌الملل مجلس كه در اين سفر هيأت پارلماني را همراهي مي‌كرد در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: مهم‌ترين هدف ما از اين سفر منطقه‌اي مقابله با تروريسمي است كه گريبانگير برخي كشورهاي منطقه شده و فكر مي‌كنم به بخش زيادي از اهدافي كه در اين سفر منطقه‌اي دنبال مي‌كرديم، رسيديم. آنچه مي‌خوانيد گفت‌وگوي همشهري است با حسين شيخ‌الاسلام درخصوص اهميت و پيام سفرمنطقه‌اي رئيس مجلس به 3كشور سوريه، لبنان و عراق.

  • بلافاصله بعد از حضور وزير خارجه و رئيس مجلس عراق و همچنين وزير خارجه و نخست‌وزير سوريه در تهران، رئيس مجلس عازم اين دوكشور مي‌شود، هدف اين سفر چه بود؟

بخشي از اين سفر براي انجام گفت‌وگوهاي ملي انجام شد. ابتدا براي يك گفت‌وگوي سوري- سوري و مصالحه ملي به دمشق رفتيم بعد از آن براي يك گفت‌وگوي لبناني- لبناني ميان گروه‌هاي 14مارس و 8مارس به‌منظور تعيين رئيس‌جمهور براي اين كشور و يك توافق همه جانبه عازم لبنان شديم؛ از سويي ديگر براي تقويت حكومت وحدت ملي در عراق و ديدار با مراجع و مقامات اين كشور راهي عراق شديم. مهم‌ترين هدف ما از اين سفر منطقه‌اي مقابله با تروريسمي است كه سوريه به نوعي درگير آن بوده و حتي سربازان لبناني هم گروگان آنها هستند. وضعيت عراق هم در مقابل تهديدات داعش روشن است. در اصل ما براي جلوگيري از يك بلاي خانمانسوز كه آتش آن مي‌تواند فراتر از منطقه را بگيرد با روش تقويت گفت‌وگو، مردم سالاري و براي صلح و امنيت و پايداري سفر را شروع كرديم كه فكر مي‌كنم به بخش زيادي از اهدافي كه دنبال مي‌كرديم رسيديم.

  • در جريان اين سفر دوره‌اي، آقاي لاريجاني به اقليم كردستان عراق هم رفت، پيش‌تر سفر وزير خارجه كشورمان به اقليم كردستان بازتاب زيادي پيدا كرده بود و حالا نخستين سفر رئيس يك قوه از ايران به اقليم كردستان را شاهد بوديم. چرا كردستان عراق براي ايران داراي اهميت است؟

ببينيد، براساس قانون اساسي كشور عراق و در راستاي حفظ وحدت ملي، گروه‌هاي مختلف اجازه دارند اقليم‌هاي جداگانه‌اي براي خود داشته باشند و بر همين اساس كردها تصميم گرفتند براي خود اقليمي داشته باشند. البته شايد لازم باشد براي ديگران هم‌چنين اقليم‌هايي درنظر گرفته شود اما به شرط اينكه در جهت حفظ وحدت و يكپارچگي عراق باشد نه تجزيه اين كشور. شايد اصلا در شرايط فعلي راه‌حل مقابله با داعش هم همين باشد كه هر گروهي مسئوليت حفظ اقليم خودش را بر عهده بگيرد. خيلي مناسب نيست كه شيعيان يا كردها براي آزاد‌سازي‌ مناطق سني نشين وارد عمل شوند يا برعكس؛ درگيري در عراق نبايد درگيري ميان گروه‌هاي مختلف با هم باشد بلكه مردم اين كشور بايد يكپارچه مقابل تروريست‌ها قرار بگيرند. البته وظيفه حكومت مركزي است كه از اين گروه‌ها در مقابل داعش حمايت كرده و آنها را مسلح كند.

  • آقاي لاريجاني و هيأت پارلماني 2ديدار مهم يكي با بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه و يكي هم با سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان انجام دادند. در اين ديدارها چه گذشت؟ و اراده اين كشور‌ها براي مقابله با تروريسم را چطور ديديد؟

مشخص است كه تا‌كنون جناح مقاومت در مقابل كشورهاي حامي تروريست پيروز بوده است. كشورهاي غربي و عربي حامي تروريسم قصد ساقط كردن حكومت سوريه را داشتند و در عالي‌ترين سطح بر اين موضوع تأكيد مي‌كردند. حتي در همان اوايل درگيري در سوريه مقامات برخي كشورها از وزيرخارجه بگير تا نخست‌وزير به ايران سفر كردند و گفتند كه حكومت سوريه تا 2هفته ديگر يا نهايت 2‌ماه ديگر ساقط خواهد شد اما ما به آنها مي‌گفتيم كه اينطور نيست و خود مردم سوريه بايد براي سرنوشت كشورشان تصميم بگيرند. حالا بعد از 4سال مشاهده مي‌كنيم كه بشار اسد همچنان رئيس‌جمهور سوريه است. همچنين اشتباهي را همين افراد درباره غزه انجام دادند و گفتند كه كشتار تا آنجا بايد ادامه يابد كه غزه خلع سلاح شود اما ما گفتيم نه‌تنها غزه خلع سلاح نمي‌شود بلكه كرانه باختري هم بايد مسلح شود كه اين كار در حال انجام است. امروز در صحنه بين‌المللي اقتدار به داد و بيداد و ميزان تسليحات جنگي كشورها و بمب اتم نيست بلكه اقتدار يعني شما بتواني حرفت را پيش ببري و كار آنطور پيش برود كه تو مي‌خواهي.

  • در ديدار با آيت‌الله سيستاني ايشان توصيه خاصي نداشتند؟

توصيه كه قطعا داشتند اما اين جلسه به‌صورت خصوصي برگزار شد و اجازه انتشار جزئيات اين جلسه را ندارم.

  • آقاي امير عبداللهيان معاون عربي- آفريقايي وزارت خارجه هم در اين سفر هيأت پارلماني را همراهي مي‌كرد. آيا قرار بود ايشان مذاكره خاصي انجام دهند؟

خير، ايشان فقط در سفر سوريه همراه ما بودند. در كاري كه روس‌ها به‌عنوان گفت‌وگو‌هاي سوري- سوري انجام مي‌دهند آقاي امير عبداللهيان به‌عنوان نماينده ايران حضور دارند از اين‌رو چون ايشان شناخت و اطلاعات عميق تري داشتند در اين سفر هيأت پارلماني را همراهي كردند.

کد خبر 282249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha