جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۷
۰ نفر

گروه شهری: مشاهدات حکایت از آن دارد که شهر قارص در ترکیه با بهره‌گیری از تربت و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن خرقانی و نیز برمبنای تلاش‌های اخیر دولت ترکیه برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این کشور، بعد از قونیه در مسیر تبدیل شدن به یک مقصد فرهنگی در آناتولی برای گردشگران ایرانی است.

این در حالی است که قبر منسوب به شیخ ابوالحسن خرقانی در این شهر قطعاً جعلی بوده و مقبره واقعی این عارف نامدار همان است که در قریه خرقان شاهرود واقع است.

با وجود اطلاع دولت ترکیه و نهادهای فرهنگی این کشور از جعلی بودن قبر منسوب به شیخ ابوالحسن، انجمنی در شهر قارص به اسم این عارف بزرگ تشکیل شده و در سطحی گسترده فعالیت‌های فرهنگی و امور خیریه انجام می‌دهد.

قبر جعلی نیز از مهم‌ترین زیارتگاه‌های منطقه به شمار آمده و در جهت تثبیت شهرت آن به عنوان مزار اصلی و واقعی ابوالحسن حتی مجامع دانشگاهی ترکیه نیز وارد عمل شده‌اند، از جمله آنکه «دکتر حسن چیف‌چی» استاد دانشگاه ارزروم ترکیه در مقاله‌ای که در ایران نیز منتشر شده است می‌گوید: «تربت خرقانی همین است که در قارص ترکیه واقع است و در این باره دلایلی وجود دارد که متأسفانه هیچ یک از نویسندگانی که درباره خرقانی کتابها و مقالاتی نوشته‌اند از آنها اطلاع ندارند.»

این مقاله در حالی منتشر شده است که قطعاً ابوالحسن خرقانی هرگز نه‌تنها به ترکیه پا نگذاشته، بلکه به جز یک بار سفر به آمل (برای دیدار با قصاب آملی، یکی از پیران وقت) هیچ سفر دیگری نداشته و حتی بنا به روایات معتبر هرگز به نیشابور هم که در همسایگی شاهرود قرار دارد، سفر نکرده است.

تلاش ترکیه برای تبدیل قارص به یک منطقه توریستی موردعلاقه ایرانیان از آن جهت اهمیت دارد که این شهر فقط 160 کیلومتر با مرز ایران فاصله داشته و با توجه به امکان سفر زمینی می‌تواند بسیار افزونتر از قونیه موردتوجه مردم ایران قرار گیرد.

مضاف بر این که قارص برخلاف قونیه صرفاً به یک جاذبه (مقبره مولانا) متکی نبوده و به تازگی به تأسیساتی همچون مرکز ورزش‌های زمستانی، مراکز خرید، هتل‌های تازه‌تأسیس و... نیز مجهز شده است که شمار گردشگران علاقه‌مند به این شهر را مضاعف می‌کند.

جالب است که چندی پیش یکی از خبرگزاری‌های رسمی ایرانی در گفت و گو با شهردار قارص شرح مفصل و کاملاً جانبدارانه‌ای درباره جاذبه‌های این شهر منتشر کرده و از مردم دعوت کرده است برای تعطیلات به قارص بروند.

قارص در منتهی الیه شمال شرق ترکیه واقع بوده و در سالیان اخیر به واسطه انتشار رمان «برف» از اورهان پاموک، که مکان وقوع آن این شهر است، شهرت بین‌المللی پیدا کرده است. این شهر همچنین زادگاه شاعر نامدار ارمنی «یقیشه چارنتش» است.

کد خبر 28109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز