یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

زمین خواری و تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی در حالی روزبه‌روز افزایش می‌یابد که مسئولان از تشکیل پرونده‌هایی در محاکم قضایی برای برخورد با اینگونه تخلفات خبر می‌دهند.

محمود حجتی

با محمود حجتي وزير جهادكشاورزي در مورد علل ترويج زمين خواري و برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي برخورد با اين پديده گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • رواج زمين خواري و تعرض به منابع طبيعي ريشه در چه مسائلي دارد؟

بايد آسيب شناسي شود كه چرا در زمينه تعرض به اراضي كشاورزي و منابع طبيعي اينقدر دچار مشكل شده‌ايم. وقتي زمين‌ها با هدف كسب درآمد براي روستا‌ها و شهرهاي كوچك وارد «طرح هادي» يا حريم شهر شده و بدون درنظر گرفتن تغيير كاربري مجوز ساخت‌وساز داده مي‌شود اين مشكلات شكل مي‌گيرد. برخي نهادها با اصرار بر تغيير كاربري موجب از دست رفتن سرمايه‌هاي ملي يعني اراضي مرغوب و محدود درجه يك و 2شده و مشكلاتي را به‌وجود آورده‌اند.

  • آيا آمار دقيقي از ميزان تصرف اراضي كشاورزي يا عرصه‌هاي منابع طبيعي داريد؟

الان حضور ذهن ندارم. اما افزايش ارزش افزوده ناشي از تغيير كاربري اراضي كشاورزي همواره از عوامل مؤثر در رشد زمين خواري بوده است. با وجود اين در گذشته برخي زمين‌هاي مردم براساس ماده 56به نام منابع طبيعي تصرف غيرواقعي شده است. بر اين اساس پيگيري حدود 8هزار پرونده در مورد اين اراضي كه تداخلي نام گرفته را در دستور كار قرار داده و با هماهنگي دستگاه‌هاي ذيربط مقرر شده تا مسائل مردم حل و فصل شود. در مورد پرونده‌هايي كه در محاكم قضايي منجر به صدور رأي شده است، مجريان با كمك دادگاه‌ها و دستگاه‌هاي قضايي ذيربط، اراضي تصرف شده را به منابع طبيعي بازگردانده و پرونده‌هاي ديگري نيز در اين زمينه در جريان است.

  • وزارت جهادكشاورزي چه اقدامي براي برخورد با زمين‌خواري اراضي كشاورزي و منابع طبيعي انجام داده است؟

جلوگيري و برخورد با تجاوز و تصرف اراضي كشاورزي و منابع طبيعي امري بديهي و در حال انجام است. همچنين بايد نسبت به ايجاد باغ شهرهايي با كمك دستگاه‌هاي ذيربط در اراضي‌اي كه آسيب جدي به محيط‌زيست و توليد كشور نمي‌زند و در چارچوب قوانين و مقررات اقدام كنيم تا كساني كه مايل به دراختيار داشتن عرصه‌هاي بكر طبيعي هستند در اين شهرك‌ها سرمايه‌گذاري كنند.

  • كارگروهي براي تحقق اين اهداف تشكيل شده است؟

بله، تشكيل كارگروه‌هاي مشترك با ساير دستگاه‌ها را با ارائه برنامه‌هايي دنبال مي‌كنيم و اكنون بخشي از اين برنامه‌ها از طريق نامه‌اي كه نوشته‌ايم در دستور كار دولت قرار گرفته است. اما زمان و چگونگي اجراي اين برنامه تنها منوط به وزارت جهادكشاورزي نبوده و بستگي به نحوه عملكرد دولت دارد.

کد خبر 281020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha