جمعه ۳ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

بخش آب در کشور در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برد و دلیل آن کاهش متوسط بارندگی در کشور ‪از ۲۵۰‬ میلی‌متر به ‪۲۱۰‬ میلی‌متر در ۱۰‬ سال اخیر است.

رسول زرگر معاون وزیر نیرو در امور آب با اعلام این مطلب افزود: سرانه مصرف آب در جهان هفت هزار و ‪ ۵۰۰‬ متر مکعب است در حالی که این میزان در ایران یک‌هزار و ‪ ۵۰۰‬ متر مکعب است و با روند فعلی کاهش بارندگی در سال ‪ سرانه مصرف به کمتر از یک‌هزار و ۳۰۰‬متر مکعب خواهد رسید.

وی در ادامه در مورد عوامل بحران‌زا در بخش آب کشور به برداشت ‪ ۷۰‬میلیارد متر مکعب آب از منابع زیرزمینی کشور اشاره کرد که ظرفیت واقعی آن ‪ ۶۰‬ میلیارد متر مکعب است.

 به گزارش ایرنا رسول زرگر در استان کردستان خاطرنشان کرد، اکنون در قالب ‪ ۹۳‬سدی که در کشور ساخته شده ‪ ۳۰‬ میلیارد مترمکعب آب سطحی استحصال می‌شود و در قالب‪ ۸۶ ‬سد در دست ساخت و ‪ ۱۷۶ ‬سد در دست مطالعه نیز ‪ ۳۰‬ میلیارد متر مکعب دیگر استحصال می‌شد ولی باز در افق ‪ ۱۴۰۰‬ کفاف نیازها را نخواهد داد.

در شرایط فعلی، به‌رغم کمبودهای آشکار در بخش آب، ‪ ۳۰‬ درصد از آب تامین شده در مناطق شهری و ‪ ۳۵‬ درصد در بخش کشاورزی هدر می‌رود و این روند بحران آب را تسریع می‌کند. زرگر گفت: با توجه به محدودیت منابع آب علاوه بر ضرورت مصرف بهینه، دولت برای تامین آب مورد نیاز طرح انتقال حوزه به حوزه را در سیاست کاری خود قرار داده است.

 به گفته وی دولت هم‌اکنون ‪ ۲۰‬ طرح انتقال حوزه به حوزه آب را در سطح کشور در دست اجرا دارد. ‪ ۷۰‬ درصد از مجموع بارندگی‌ها در ‪ ۳۰‬درصد کشور اتفاق می‌افتد و این به این معنا است که ‪ ۷۰‬ درصد کشور با خشکسالی مواجه است.

زرگر افزود: هدف اصلی در اجرای طرحهای انتقال حوزه به حوزه آب اولویت نخست فقط تامین آب شرب است و تامین آب بخش صنعت و کشاورزی در اولویتهای بعدی هستند. وی تأکید کرد که برای توسعه کشاورزی هرگز طرح انتقال حوزه به حوزه آب اجرا نخواهد شد.

 زرگر بار دیگر با اشاره به بحران آب در کشور، از طرح انتقال حوزه به حوزه به عنوان موثرترین شیوه مقابله با این بحران نام برد و افزود: در طرحهای انتقال حوزه به حوزه همراه با مطالعات زیست محیطی خواهد بود تامین آب شرب مجاورین حوزه مبدأ در اولویت قرار دارد.

کد خبر 2809

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز