چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شانزدهمین جلسه پارلمان لبنان ویژه انتخاب رییس جمهوری سیزدهم این کشور که قرار بود امروز (چهارشنبه) برگزار شود به حد نصاب نرسید و این انتخاب به جلسه هفدهم مجلس موکول شد تا این کشور ۲۰۰ روز بدون رییس جمهوری را در تاریخ خود ثبت کند.

لبنان ۲۰۰ روز بدون رییس جمهور

به گزارش ایرنا، کمتر از دو سوم نمایندگان برای شرکت در جلسه شانزدهم مجلس ویژه انتخاب رییس جمهوری جدید در صحن علنی پارلمان این کشور حضوریافتند. پارلمان لبنان 128 نماینده دارد.

« نبیه بری» رییس مجلس لبنان 17 دی ماه را برای برگزاری جلسه هفدهم پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور تعیین و اعلام کرد.

از 25 ماه مه 2014، 200 روز است که با رفتن « میشل سلیمان»رییس جمهوری سابق از کاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این کاخ بر روی میهمانان خارجی این کشور بازنشده و سفرای برخی کشورها برای تسلیم استوار نامه خود و شروع بکار رسمی در لبنان در انتظار بسر می برند.

درجدیدترین تحولات از جلسه پانزدهم مجلس لبنان تاکنون ( حدود 20 روز قبل) اظهارات دیروز ژنرال« میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان بود که اعلام کرد برای نجات لبنان آماده مذاکره با هر طرفی است.

ژنرال عون نامزد گروه 8 مارس از جمله حزب الله برای ریاست جمهوری لبنان گفت که مذاکره کنندگان با وی باید یا به ریاست جمهوری او تن دهند و یا اینکه با توافق طایف جدیدی موافقت کنند و ساختار سیاسی لبنان براین اساس تا حدود زیادی تغییر می کند.

وی حتی تاکید کرد که آماده گفت وگو با « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و نامزد گروه 14 مارس است بشرط اینکه او به رابیه ( محل اقامت ژنرال عون) بیاید.

در همین حال حضور هیات های سیاسی و دیپلماتیک در لبنان برای پیگیری انتخاب رییس جمهوری لبنان بر اساس طرح « رییس جمهوری توافقی » گسترش یافته است .

در روزهای اخیر«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه ونماینده ویژه « ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه و بعداز او « جان فرانسوا جیرو» مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه فرانسه به لبنان سفر و با مقامات ارشد سیاسی و حزبی این کشور دیدار وگفت وگو کردند.

بوگدانوف و فرانسوا جیرو بر انتخاب رییس جمهوری توافقی گروه های سیاسی لبنان تاکید کردند.

ناظران معنای رییس جمهوری توافقی را کنار گذاشتن ژنرال عون و سمیر جعجع در انتخابات ریاست جمهوری و تفاهم بر سر نام یک شخصیت سیاسی مسیحیی مارونی دیگر دانسته اند.

اما همه در انتظار یک تحول جدید بسر می برند و آن گفت وگوهای حزب الله و حزب جریان المستقبل به ریاست « سعدالحریری» است که قرار است زیر نظر « نبیه بری» رییس مجلس و رییس جنبش امل لبنان برگزار شود.

تاریخ این گفت وگوها که قرار است با حضور « حسین الخلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب الله و « نادر الحریری» رییس دفتر سعدالحریری برگزار شود تاکنون نهایی نشده است اما همه طرف ها امیدوارند که قبل از پایان سال میلادی 2014 برگزار شود.

براساس این گزارش، جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم و دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق (نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

با احتساب جلسه امروز تاکنون 15 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور سیزدهم لبنان به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه « سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

البته این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی « بعبدا» خالی ماند.

درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

کد خبر 280736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha