با وجود رکود در بیشتر بازار‌های سرمایه‌گذاری، ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت از ابتدای سال تاکنون از مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان گذشت، این میزان ۱۵ درصد از کل معاملات بازارسرمایه ایران را تشکیل می‌دهد.

بورس

به گزارش همشهري، دولت در لايحه بودجه سال‌94 پيش‌بيني كرده است از طريق انتشار اوراق با درآمد ثابت نظير صكوك اجاره، اوراق مشاركت و اوراق خزانه اسلامي 31هزار ميليارد تومان از منابع مالي‌اش را تأمين كند اين براي نخستين‌بار است كه از صكوك اجاره به‌صورت مستقل در بودجه استفاده شده است.

قرار است دولت همچنين از طريق انتشار 5هزار ميليارد تومان اوراق خزانه اسلامي‌كه نوعي اوراق بدهي است مطالبات خود را به پيمانكاران پرداخت كند، در لايحه بودجه سال 93نيز قيد شده بود دولت مي‌تواند 3هزار ميليارد تومان اوراق خزانه اسلامي منتشر كند اما اين اوراق هرگز منتشر نشد، اين در حالي است كه بخش زيادي از بدهي دولت به پيمانكاران خصوصي هنوز پرداخت نشده است و اوراق خزانه اسلامي مي‌تواند بخشي از بار دولت را براي پرداخت بدهي‌هايش كم كند.

تازه‌ترين بررسي‌هاي آماري نشان مي‌دهد اتفاقا به‌دليل كارانبودن ساير بازارهاي سرمايه‌گذاري و همچنين وجود 650هزار ميليارد تومان نقدينگي در كشور استقبال خوبي از ابتداي سال تاكنون براي سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشاركت و اوراق اجاره انجام شده است.

اين اوراق كه در ادبيات مالي از آن به پاركينگ پول ياد مي‌شود، محل امني براي سرمايه‌گذاري كم ريسك در شرايط ركود ساير بازار‌هاست. معمولا به‌دليل اينكه سرمايه‌گذاري در اوراق با درآمد ثابت سود مطمئن‌تر و كم‌ريسك‌تري نسبت به ساير بازار‌ها دارد از كارايي زيادي برخوردار است.

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد ركود در بازار مسكن، كاهش شاخص‌هاي بورس و همچنين نبود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ديگر نظير طلا و ارز سرمايه‌گذاران را به سمت سرمايه‌گذاري در اين اوراق با درآمد ثابت يا اوراق بدهي سوق داده است. معمولا در شرايطي كه تلاطم بازار‌هاي سرمايه‌گذاري زياد‌تر مي‌شود حجم سرمايه‌گذاري در اين اوراق نيز افزايش مي‌يابد.

در حال حاضر بيش از 20نوع اوراق با درآمد ثابت با پرداخت سود 20درصدي در فرابورس ايران به‌صورت روزانه مورد مبادله قرار مي‌گيرد. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد از ابتداي سال تاكنون 10هزار و 300ميليارد تومان معادل 3ميليارد دلار از اين اوراق در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است، كه اين ميزان 15درصد از كل معاملات بازار سرمايه ايران است. از ابتداي سال تاكنون 68هزار و 686 ميليارد تومان (21.5ميليارد دلار) اوراق بهاداردربازارسرمايه دادوستد شده است.

کد خبر 280613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha