مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

حامد فوقانی: کار تکمیل شبکه یکپارچه فاضلاب شهری تهران این روزها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود؛ این را می‌توان به‌راحتی از حفاری‌های فاضلاب در خیابان‌های مختلف شهر متوجه شد.

با وجود اين همچنان ناظران پروژه‌هاي شهر تأكيد مي‌كنند كه بايد سرعت كار بالاتر هم برود. دليل هم مشخص است: كار خيلي دير شروع شده و با توجه به عمر مفيد لوله‌هاي شبكه فاضلاب نبايد اتمام طرح خيلي به‌طول بينجامد. در غيراين‌صورت به قول محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شورا چه بسا كه با پايان طرح، بايد دوباره كار از سرخط شروع شود و شركت فاضلاب اقدام به لوله‌گذاري و تعميرات كند.

احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران شوراي شهر تهران هم معتقد است كه شرايط به‌رغم تلاش‌هاي شركت آب و فاضلاب خوب نيست. به گفته وي كمتر از 25درصد مردم تهران به شبكه فاضلاب دسترسي پيدا كرده‌اند و از 9هزار كيلومتر طول شبكه فاضلاب كه در برنامه است، 5200كيلومتر اجرا شده است. اين آمار را شركت فاضلاب تهران هم تأييد مي‌كند تا جايي كه در آمار ارائه شده آنها به همشهري آمده است: «مهندسان شركت فاضلاب تهران با وجود دشواري‌هاي عمليات اجرايي و مشكلاتي چون حفاري در عمق 30تا 40متري زمين، لوله‌گذاري در خلاف جهت شيب طبيعي زمين، وجود لايه‌هاي غيرهمگن، مشكلات ايجاد شده بر اثر بارندگي، وجود تاسيسات آب و برق و گاز و برخورد با قنات‌ها تاكنون موفق به اجراي 5236كيلومتر شبكه، 135كيلومتر خطوط انتقال و تونل و بيش از 500هزار انشعاب فاضلاب شده‌اند.» اين يعني اينكه شاخص برخورداري از طرح فاضلاب تهران در پاييز سال 93به 54درصد رسيده است.

البته همانطور كه گفته شد اين روزها سرعت كار بيشتر شده و از سوي ديگر همزمان با اجراي خطوط جمع‌آوري و انتقال فاضلاب، اجراي 22واحد تصفيه‌خانه كه تعدادي از آنها در داخل محدوده تهران واقع در لويزان، سرخه حصار، محدوده شهرك آفتاب و منطقه 22شهرداري هستند، آغاز شد كه خود نيروي زيادي را مي‌طلبيد. با وجود اين، دنيامالي بر تكميل هرچه سريع‌تر شبكه جمع‌آوري تأكيد مي‌كند. به گفته اين عضو شوراي شهر تهران هرچه روند اتصال مشتركان به شبكه فاضلاب نيز طولاني‌تر شود، مشكلات آلودگي آب سفره‌هاي زيرزميني جدي‌تر مي‌شود. اينطور كه وي اعلام كرد قرار بود كه 800كيلومتر عمليات سالانه اجرا شود، درحالي‌كه اكنون احداث 527كيلومتر در طول سال پيش‌بيني شده كه با اين روند، در يك برنامه 10ساله هم شبكه فاضلاب تكميل نمي‌شود. وي به مسئله ديگري نيز اشاره مي‌كند و اينكه اكنون تنها 40درصد از شهروندان به 5200كيلومتر شبكه اجرا شده متصل شده‌اند. اقدام كردن شهروندان براي نصب انشعاب داخلي به شبكه اصلي در مناطقي كه تاسيسات لازم فراهم شده، مورد تأكيد شركت فاضلاب هم است.

اتمام سريع كار با رفع مشكلات فاينانس

نكته ديگري كه در اين ميان نبايد از قلم بيفتد، منابع مالي مورد نياز طرح فاضلاب است؛ يعني چنانچه مشكلات اعتباري و تفاهمنامه‌ها و فاينانس‌ها رفع شود احتمال تمام شدن كار از افق 10ساله هم بيشتر است. اگرچه سالاري، در بهار امسال گفته بود كه شركت آب و فاضلاب تهران براي اجراي شبكه فاضلاب اعتبارات لازم را از بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي تأمين كرده ولي دنيامالي سهم منابع فاينانس در حوزه آب و فاضلاب را ناچيز مي‌داند.

وي در اين رابطه اظهار كرد: «سؤال من اين است كه چرا سهم منابع فاينانس در حوزه آب و فاضلاب، به‌خصوص بانك توسعه اسلامي اينقدر حقير و كوچك است، درحالي‌كه اين بانك مي‌تواند به بحث توسعه آب و فاضلاب كمك كند. »

توسعه چشمگير فضاي سبز جنوب شهر با اتمام طرح فاضلاب

اجراي طرح فاضلاب تهران فوايد بسياري دارد كه تعدادي از آنها عبارتند از:
تأمين آب سالم و عاري از آلودگي‌هاي ميكروبي براي آبياري مزارع كشاورزي در اطراف تهران
توسعه فضاي سبز شهري به‌خصوص در جنوب شهر و تأمين منابع آبي جنگل‌هاي تهران
ممانعت از حفر چاه‌هاي جذبي دفع فاضلاب و مهار سرريز فاضلاب از شمال به جنوب شهر

 

کد خبر 280543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha